Värmlands Handbollsförbund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Gratis program för video analyser
Vs..
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
Svenska Fotbollsakademin
Hälsa och Kondition.
Logga.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Balans i livet.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Vad har barn och ungdomar för behov förutom att äta och sova?
Attityder till träning
Vad är en ide´?.
Ta ställning och handla!
Prestationsg lädje - OM KONSTEN ATT MÅ BRA OCH PRESTERA VÄL Johan Plate Friskportarna Hallsberg 2013 Johan Plate.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Lyckad träning Hur?.
Fotbollsverksamheten
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Mål med dagen Ökad förståelse och kompetens i att analysera, planera och leda kvalitativ och systematisk träning.
Coaching.
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Gemensamma mål Mål En gemensamhetskänsla Lagmål Individuella mål
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Respekten för människan
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Värmdö HC´s U9-U10 Hockeyskola 6-7 år U 8 U11-U12 U13-U14 U15-U16 B-jun A-jun A-lag B-lag Vetsutbildningstrappa Framåt.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Hälsa och Kondition.
Nonviolent Communication
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Värmlands Handbollsförbunds Lägerstege. Hur får vi våra spelare att utvecklas och prestera resultat? Må bra! Människoperspektivet Tränings och spelidé.
Page Ledare VIK P04 Blå. Page Ledare VIK P04 Blå Utvecklingsmetodik R I K B Kommunikation och ansvar D Årsplanering och ekonomi.
Spelförståelse Steg 3 Vad är spelförståelse? ”Förmågan att omsätta det man uppfattar i någon typ av snabb kognitiv bearbetning, d v s att man har en bild.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika.
VAD ÄR EN TALANG OCH VILKA ÄR TALANGER?. Fotbollsspelare som visar vilja och glöd för att utveckla sina fotbollsfärdigheter är de spelare som kommer nå.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Policy Vad förväntas av spelare, ledare och föräldrar i Uppsala HK.
SVERIGES LEDANDE UTBILDNINGSPLATTFORM INDIVIDUELL TALANGUTVECKLING
Lagsammanhållning.
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Spelarutbildningsplan
Maria Nordin Institutionen för psykologi
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

Värmlands Handbollsförbund Spelarutveckling Värmlands Handbollsförbund

Våra spelare utvecklas och presterar resultat utifrån ett antal grundläggande delar: Hur bygger man en handbollspelare? Må bra! ”Leva ett gott liv varje dag! ”KASAM” Helhetstänk ” Triaden (Te/Ta – Fysiken – Mentala/Sociala) ”Prestationstriangeln” Träning – Kost – Vila T.K.H – Tanke – Känsla – Handling (på och utanför planen) KASAM – Känsla Av Sammanhang (Meningsfullhet – Begriplighet – Hanterbarhet   Viktigaste redskapet – kroppen .Alltid kropp föresport!

Framgångsstegen 1 – 5 Nyckelord ”Keys” Energi Vänskap Lojalitet Samarbete Självbehärskning Självkritik Disciplin Karaktär Fysiken Laganda/Spelidé Teknik Vinnarinstinkt Självförtroende Nervkontroll

Framgångsstegen Steg 1 Att lyckas som spelare och ledare Energi Man får inget gratis! Skall man uppnå något resultat fordras hårt arbete. En speciell lustkänsla uppstår när resultatet kommer genom hårt arbete och omsorgsfull planering. ”En inre tillfredställese uppstår” ”Jag har gjort allt som jag kan göra” Du kan aldrig ersätta hård träning/hårt arbete. Om du misslyckas med planeringen, planerar du för misslyckanden.Om du misslyckas i di förberedelse, förbereder du misslyckande. Det finns ingen ”patentlösning” ingen lätt väg. När det gäller träning ”tänk i helheter”

Att lyckas som spelare och ledare Vänskap Vänskap uppstår genom ömsesidig aktning, respekt och hänsyn. ”Din känsla får ej råda över andras rätt. Din rätt skall inte tvingas mot andras känsla” Det gäller att uppskatta alla ”personer”. Skilj mellan person och beteende. Sträva efter att bygga ”laganda” fylld av vänskap, kamratskap och respekt på och utanför planen.Vi- känslan oerhört viktig på och utanför.

Att lyckas som spelare och ledare Lojalitet Mot dig själv, mot alla som är beroende av dig. Självrespekt! ”Din känsla får ej råda över andras rätt. Din rätt skall inte tvingas mot andras känsla

Att lyckas som spelare och ledare Samarbete Med alla i föreningen/skolan såväl hög som låg. Hjälp dem som behöver och försök att se från två håll när problem och konflikter uppstår. Kontroll över ditt lag/organisation börjar med att ha egenkontroll.. Var alltid disciplinerad och sätt exempel.Du måste alltid försöka hha kontrollöver dina känslor

Steg 2 Att lyckas som spelare och ledare Självbehärskning Att kunna hålla sina känslor under kontroll. Det finns en synkronisering mellan kropp och knopp. Behåll omdömet och ha ”sunt förnuft”

Steg 2 Att lyckas som spelare och ledare Karaktär Att kunna motstå frestelser och hålla fast vid sin egen inriktning är viktigt. ”Håll kompassriktningen och tänk långsiktigt” Koncentrera dig på din egen verklighet och dina mål. Det du kan påverka .Tänk och agera i nuet.

Steg 3 Att lyckas som spelare och ledare Fysiken De fysiska kvalitéerna som kondition, styrka, snabbhet, rörlighet och koordination är mycket betydelsefulla, men du måste ta hänsyn till helheten. Se Prestationstriangeln och Träningstriaden ”Tänk i helheter” Träning – Kost –Vila ”Fysiken – Tekniken/Taktiken – Mentala /Sociala ”KASAM” – Meningsfullhet, begriplighet, hanterbarhet Fysisk förmåga kanske leder tig till toppen, men en bra karaktär gör att du kan hålla dig kvar där. Vi pratar om att spelaren ska äga sin träning och äga sitt spel

Träningstriaden Tekniken/ Taktiken Fysiken KASAM = känsla av För att lyckas krävs en mycket bra individuell teknik, bra fysik, god spelförståelse och rätt mental inställning KASAM = känsla av sammanhang Meningsfullt Hanterbart Begripligt Mentala/ Sociala

Prestationstriangeln KASAM

KASAM KASAM Tanke Kropp Känsla Handling Påverkar hur vi känner och gör Påverkas av tanke, känsla och handling Känsla Påverkar vad vi gör och hur vi tänker Handling Vad vi gör – påverkar hur vi känner och tänker KASAM

Vi måste lära oss se sambanden 1 KASAM 2Arbetsmetodiken bygger på Aaron Antonowsky´s KASAM-begrepp "KASAM - begreppet" definieras i sin helhet som ”Känslan av sammanhang” och är en global hållning som uttrycker i vilken utsträckning man har en genomträngande och varaktig men dynamisk känsla av tillit till att de *stimuli som härrör från ens inre och yttre värld under livets gång är strukturerade, förutsägbara och begripliga, att de resurser som krävs för att man skall kunna mäta de krav som dessa *stimuli ställer på en finns tillgängliga, dessa krav är utmaningar, värda investering och engagemang.   (*stimuli något som utlöser en tanke eller en handling)

KASAM Spelarutveckling - Helhetsperspektiv Prestation Ledarskap Match/träningsrutiner Stresshantering Koncentration Självförtroende Mentala förb. ledarfilosofi pers. utveckling motivations klimat individuell coachning kommunikation återhämtning Livsstil attityder etik/moral planering stresshantering Socialt stöd kontakt med föräldrar kontakt med skola bygga nätverk lagsammanhållning Instruktion Personlighet motorisk inlärning koordination I individuell teknik/ ”Progressionsmodellen” Individuella samtal beslutsfattande självkänsla identitet perfektionist egen kontroll

KASAM Arbetsmetod Teoridriven praktik Tillämpning Definitioner beskrivningar samband orsaker effekter Tillämpning inlärning program mål/visioner utbildning utvärdering Observation behov bekräftelse Tillämpning teorier analyser fakta principer forskning KASAM

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE KASAM 1. ARV SPELFÖRSTÅELSE TRÄNING/RETNING -mängd -kvalité -typ av träning SPELINTELLIGENS SPELUPPFATTNING SOCIAL SPELFÖRSTÅELSE INTELLEKTUELL FÖRMÅGA PERCEPTUELL FÖRMÅGA FYSISKA KVALITÉER Motorisk skicklighet Kognition Roll Relation Spelförtroende Split vision Styrka Spänst Snabbhet Uthållighet Rörlighet Kroppsdim Arv Kognitiv och Perceptuell psykologi Mottag av stimuli Hämt av stimuli Minnes processer Position Uppgift Ansvar Trivsel Empati Emotioner Känslor Tankeprocesser Utv.Principer -cephalo kaudala -proximodestala Scanning Focusering ERFARENHET Inlärning Igenkänning MOTIVATION Oberoende av boll - teknik Oberoende av kropp -kraft -kropp -tid -rum Gäller egentligen även utanför planen. Vad är det för skillnad mellan te/ta spelförståelse och socilaförståelse Associera Fantisera Drömma Kreativitet Upfattnings förmåga Mönster- igenkänningsteknik Lirare Sociala roller Hierarki Konsekvenser Problemlösnings förmåga Dra slutsater Resonera Analysera Reflektera Automatisering Generalisering Koordinativa kval -proprioception -anpassning -kombinations -öga-hand -öga-fot öga-kropp -reaktion -balans Trygghet Kompetens Självtillit Sinnen -syn -hörsel -lukt -smak -känsel Självklarheter Kommunikation FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE

Steg 4 Att lyckas som spelare och ledare Laganda/Taktik Laget som helhet kommer alltid i första hand. Ibland måste man offra alla personliga intressen och ära för lagets bästa

Steg 4 Att lyckas som spelare och ledare Teknik Kunskap och kompetens vad gäller handbollens tekniker i försvar och anfall ”Varje spelare måste ha ett tekniskt och taktiskt register” ”Varje spelare måste ständigt jobba med sin teknik”

Steg 5 Att lyckas som spelare och ledare Bäst när det gäller ”Nervkontroll” Vad kännetecknar de bästa? Presterar alltid max när det gäller. En bra spelare ger alltid 100% av sin förmåga när det gäller, ha/hon blir mer det gäller.

Vår vision! Spelaren skall äga sin träning Spelaren skall äga sitt spel Spelarna skall äga sitt liv