Workshop 3 Livslång handledning och handledning i examensprocessen Christel Holmlund & Johanna Backman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Du har tackat ja till uppgiften att vara handledare på din arbetsplats – en uppgift som kan vara både lärorik, stimulerande och ansvarsfull.   Som handledare.
Mål med samverksanssystemet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Nya Elementar!.
Utveckla din Praktiska IT
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
UTBILDNING AV BEDÖMARE INOM FRISTÅENDE EXAMENSSYSTEMET
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
Utbildningssystemet i Finland
FiND iT our mission is you. L I V E En ny digital distributionsform av föreläsningar som inspirerar människor att utvecklas mot sin fulla potential.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Att samtala med ungdomar om tobak
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Överbefolkning.
Workshop inför Projektet
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Vad handlar det om? Fotboll-, innebandy- ishockey samt bandyförbundet i Gästrikland samverkar tillsammans med Gästriklands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna.
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Det reflekterande samtalets inre liv
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Framtidens löner. Vi bygger framtidens löner Vi vill: Ständigt förbättra lönevillkoren på vår arbetsplats Vi som medlemmar bestämmer hur Ta chansen att.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
Barnklinikansluten Hemsjukvård i Kristianstad. Inför starten Tvärprofessionell grupp bildades juni 2006 Hur jobbar andra? Hur vill vi jobba? Riskanalys.
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
Söderhamnsmodellen.
Läroplansnätverk förskolan
Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Utvecklingsplan för förtroendevalda Sammanställning av gruppdiskussioner Ordförandekonferens november 2006.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Samspelet mellan fristående examen och läroavtal
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Regional samverkan i Halland
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Löneförhandlingskommunikation
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Studentcentrum Studievägledning Stöd för funktionsnedsättning Studenthälsan Antagningen Examina Ladokgruppen.
FLUS Träff 2 27 resp 28 sept, kl Cirka Inledning av Martin: a) ”Successful supervision…konkreta tips”, b) ”Ledning för kvalitet.
Alexandra Andersson Falkenbergs kommun Maria Bäcklund Varbergs Kommun.
Workshop 24 november Utvärdering 28 januari.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Föräldraenkät 2017 Förskola
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
LENNART PAULSSON ”DE SENASTE MÖTESTRENDERNA”
Fokus Yrkesutbildning VO
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Din lön och din utveckling
”Förskolebarnens röst”
Presentationens avskrift:

Workshop 3 Livslång handledning och handledning i examensprocessen Christel Holmlund & Johanna Backman

På tröskeln till livslång handledning - ett paradigmskifte! Nya politikområden Ny pedagogisk syn Individens perspektiv –det mellanmänskliga jmf. Martin Buber

Finn fem fel Att Samtala och Lyssna Utbilda effektivt Att ha tålamod Vad skulle du förbättra? Vilka tankar väcker filmerna!

Metrotankar i grupp Vad är målinriktad IRVH i examensprocessens alla skeden - ansökningsskedet - planering och genomförande av examen - vid förvärvande av kunnande som saknas - Var finns de största utvecklingsbehoven?

Var finns de största utvecklingsbehoven vad handledningen beträffar? Det fungerar bra om ”subjekt-subjekt” dvs personen blir sedd och bekräftad som DU och inte som ”DET” Mera tid och fokus på ansökningsskedet! Mångprofessionell handledning

Behövs separata handledare? Vem ska handleda handledaren? Tes 3Tes 2Tes 1

Behövs separata handledare - JAAA! Dvs handledare som är experter inom sitt område – och dessa borde träffas i forum Vem ska handleda handledaren? Mentor för handledare – en som stöder och är bollplank så att vi utvecklas som handledare

På vilket sätt ska du förbättra handledningen? Tid 1-2 år. Vad? Bättre samarbete Hur? Bättre samarbete Med vem? Personen som vill utbilda sig – arbetsplatshandledaren – utbildare – LA-byrån om läroavtal. Dvs ALLA som är viktiga! Hur är det sedan? Smidig info mellan TE-byrån och utbildningsanordnarna – sen det går av sig självt....

TES: Samarbete, partnerskap, arbetslivsnätverk = MÅNGPROFESSIONALITET Ansökningsskedet viktigt! Forum för utveckling av handledningskompetensen EXAMENSARRANGÖR handledare utbildare PERSONEN, EXAMINANDEN ÄR ”DU” FÖRETAG /ORGANISATION, TE-byrå, ARBETSGIVARE ARBETSPLATS- HANDLEDARE