Workshop 3 Livslång handledning och handledning i examensprocessen Christel Holmlund & Johanna Backman
På tröskeln till livslång handledning - ett paradigmskifte! Nya politikområden Ny pedagogisk syn Individens perspektiv –det mellanmänskliga jmf. Martin Buber
Finn fem fel Att Samtala och Lyssna Utbilda effektivt Att ha tålamod Vad skulle du förbättra? Vilka tankar väcker filmerna!
Metrotankar i grupp Vad är målinriktad IRVH i examensprocessens alla skeden - ansökningsskedet - planering och genomförande av examen - vid förvärvande av kunnande som saknas - Var finns de största utvecklingsbehoven?
Var finns de största utvecklingsbehoven vad handledningen beträffar? Det fungerar bra om ”subjekt-subjekt” dvs personen blir sedd och bekräftad som DU och inte som ”DET” Mera tid och fokus på ansökningsskedet! Mångprofessionell handledning
Behövs separata handledare? Vem ska handleda handledaren? Tes 3Tes 2Tes 1
Behövs separata handledare - JAAA! Dvs handledare som är experter inom sitt område – och dessa borde träffas i forum Vem ska handleda handledaren? Mentor för handledare – en som stöder och är bollplank så att vi utvecklas som handledare
På vilket sätt ska du förbättra handledningen? Tid 1-2 år. Vad? Bättre samarbete Hur? Bättre samarbete Med vem? Personen som vill utbilda sig – arbetsplatshandledaren – utbildare – LA-byrån om läroavtal. Dvs ALLA som är viktiga! Hur är det sedan? Smidig info mellan TE-byrån och utbildningsanordnarna – sen det går av sig självt....
TES: Samarbete, partnerskap, arbetslivsnätverk = MÅNGPROFESSIONALITET Ansökningsskedet viktigt! Forum för utveckling av handledningskompetensen EXAMENSARRANGÖR handledare utbildare PERSONEN, EXAMINANDEN ÄR ”DU” FÖRETAG /ORGANISATION, TE-byrå, ARBETSGIVARE ARBETSPLATS- HANDLEDARE