Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Framgångsfaktorer för tillgänglighet
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Metodstöd.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Att tänka på inför lönesamtalet
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Mötesstruktur.
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Strategisk kommunikation
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna!
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Välkommen till Ledardagen!
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
MODIGT MEDARBETARSKAP
EBP 2010 – 2014 hur har det gått ? Vad tycker ni? Stämmer det som framkommit? Om inte vad? Varför inte? Något att tillföra? Vad är det viktigaste vi ska.
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
Detta är God Vård.
Projektledare Åsa Bruhn, Högskolan Dalarna
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Lönesamtalet.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Medarbetarundersökning 2012
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Sekreterarrollen i förändring
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Energiledning Utbildningsblock inom projektet ENIG
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Autism och Asbergers Syndrom
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Kommunikationsprocesser
Välkommen till chefsmötet!
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Processen för Balanserad Styrning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik

Hur svårt kan det vara? Förändring från fokus på upphandlingsprojekt till fokus på strategisk inköp som tillför organisationen värde Ylva Mannervik SOI Årets inköpare 2013

Början – år 2011 Liten grupp upphandlare, god stämning Upplevd låg status, ingen lyssnade Upphandlingar kom igång för sent Fokus på upphandlingsförfarandet (FFU) och det omedelbara resultatet (avtal) Kvalificerad information (samma till alla) Begränsad kunskap i organisationen – fokus på att följa lagarna SOI Årets inköpare 2013

Reflektera! Hur är det i din organisation? Lista tre saker som skaver! SOI Årets inköpare 2013

Status – år 2014 ”Dream-team” Tydligt och starkt mandat Inköp tillför värde Inköpsstrategi Kategoristyrning och spendanalys Inköpsprocess, ansvar och roller Målgruppsanpassad information och support SOI Årets inköpare 2013

”Visionera” Hur ser det ut i din organisation om fem år? Nämn 3-5 saker som känns viktiga! SOI Årets inköpare 2013

Hur gjorde vi? Städa framför egen dörr Förhållningssätt och ständiga förbättringar Nuläge och behov i bred förankring Målgruppsanalys, språkbruk och kommunikation Ledningen och medarbetarnas engagemang Kompetensförsörjning (utbildning och praktik) Mål och struktur Tålamod! SOI Årets inköpare 2013

Dags att vara strategisk Vad kan DU göra i år? Tre viktigaste sakerna - var realistisk och konkret! SOI Årets inköpare 2013

Har du bestämt dig? SOI Årets inköpare 2013

Ett samlat upphandlingsstöd år 2014 Ny instruktion och nytt regleringsbrev 1 jan Innovationsupphandlingar från Vinnova 1 mars Upphandlingsstödet från Kammarkollegiet 1 juli Miljö- och sociala krav från Miljöstyrningsrådet

Organisation

Våra tankar nu… Perspektiv Prioriterade områden - behovsstyrt Affär/ekonomi Juridiken Organisation Behovet Ordning & reda Strategiska samverkanspartners Målgruppsanpassat Vem? Kompetens? Kanal?