1 Studieklimatundersökningen 2010 Chock eller förväntat resultat? Pimp my undervisning 30.9.2010 Ole Karlsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Ett Livskraftigt Centrum
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (Nytt program – 1 september) LifePak ® (Exempel) – PSV kr med 5% rabatt= (59.19 PSV) Frakt=
HSB - Panelundersökning 2
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Markör Marknad och Kommunikation AB
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Enkät till projektledare om projektföljeforskning
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Beställare Konsult Projektnummer Datum Anna Söderman, Norrbottens läns landsting Lars Aldemark Information om svininfluensan i Norrbotten.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Infektioner i förskolan
Resultat Tolkcentralens brukarenkäten 2011 Under hösten 2011 genomförde vi på Tolkcentralen en brukarenkät. Enkäten skickades ut till registrerade brukare.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Resultatredovisning Systematiskt arbetsmiljöarbete.
Studieklimatundersökningen 2012 Resultatanalys Analysen gjord av Monica Nerdrum, Camilla Lundström och Ole Karlsson Åbo Akademi | Domkyrkotorget.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
Nöjd med jobbet. Kön? 1. Kvinna41 (79%) 2. Man11 (21%) 3. Annat0 (0%) Frågan om kön ställdes för att ta reda på om det är någon skillnad på hur kvinnor.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Fakta om undersökningen
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Examensstrukturen Studiebyrån, augusti 2014
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Sammanställning av verksamhetsredovisning för läkare som arbetar enligt lagen om läkarvårdsersättning (LOL) samt läkare verksamma enligt avtal med SLL.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Mår studerandena bra eller dåligt? Resultat från studieklimatenkäten 2010 Ole Karlsson
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
GRs effektstudie 2005 Gällande studerande vid kommunal vuxenutbildning i Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn och Öckerö, 2003.
Egenlärarträff Dagens program  Aktuellt från studiekansliet  Utvärdering av PK-studieorientering (5 sp)  Utvärdering av EK-gulisegenlärarsystemet.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Institutionsvård och boendeservice inom socialvården 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Utvärderingen läget idag vad gäller det som behövde åtgärdas  Möten för samarbetsparter  Hålls vid rätt tidpunkt  75% helt eller delvis.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Resultat och användningsmöjligheter år 2015 Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Presentationens avskrift:

1 Studieklimatundersökningen 2010 Chock eller förväntat resultat? Pimp my undervisning Ole Karlsson

2 Om enkäten Studieklimatenkäten är egentligen tre enkäter – Årets gulnäbbar – Tredje årets studerande – Femte årets studerande De flesta frågorna är samma men varje enkät har några egna delområden t.ex. studieorienteringen för gulnäbbar Studerandena hade möjlighet att svara på enkäten under tre veckor i slutet av april-början av maj Avsikt – Kännedom om hur studerandena uppfattar sin studietid – Direkt stöd för utvecklingen av verksamheten – Göra studerandena medvetna om olika syften med studierna – Information om akademins stödfunktioner

3 Allmänt om årets enkät Antal svar – Gulnäbbar 169/ svarsprocent 26,5 % – Tredje årets studerande 124/ 25 % – Femte årets studerande 94/ 34 % (ett fel i hämtningen från Sture gjorde att alla femte årets studerande inte fick enkäten) Av de svarande var % kvinnor vilket är aningen högre än den egentliga fördelningen, ca 65 % % hade finska som modersmål

4 Vilka undervisningsmetoder har du stött på? GulnäbbarTredje åretFemte året Föreläsning 100 %10094,5 Audio/videoföreläsning3830,525,5 Seminarier (studerandena presenterar egna arbeten)589193,5 Grupparbete87 77,5 Laborationer32,52614 Räkneövningar49,540,520 Fältarbete1923,515 Praktik Annat1917,519 Tabellen visar procentuella fördelningen per metod Tredje årets studerande bedömer hela studietiden, femte årets de två senaste läsåren

5 Vilka examinationsformer har du stött på? GulnäbbarTredje åretFemte året Tentamen 99,5 %9988,5 Hemtentamen51,564,547 Uppsats (recension, referat)728876,5 Projektarbete3855,541,5 Portfolio2034,518 Kontinuerliga, korta övningsuppgifter65,569,553 Annat7,510,58,5 Tabellen visar den procentuella fördelningen per examinationsform Tredje årets studerande bedömer hela studietiden, femte årets de två senaste läsåren

6 Bedöm hur kursutvärderingen genomförts i dina studier GulnäbbarTredje åretFemte året Ingen kurs har utvärderats (0 %) 1 %1,57,5 Få kurser har utvärderats (25 %)15,52631 Ungefär hälften av kurserna har utvärderats (50 %)26,522,517 Större delen av kurserna har utvärderats (75%)323021,5 I princip alla kurser har utvärderats (90-100%)252023,5 Tabellen visar den procentuella fördelningen Tredje årets studerande bedömer hela studietiden, femte årets de två senaste läsåren

7 Studiernas arbetsbörda är GulnäbbarTredje åretFemte året Alltför liten 0 %10 Ganska liten6,543 Lämplig3647,554,5 Ganska stor53,53841,5 Alltför stor49,51 Tabellen visar den procentuella fördelningen, % för ’ingen åsikt’ inte angett Tredje årets studerande bedömer hela studietiden, femte årets de två senaste läsåren

8 Studietakten i kurserna är GulnäbbarTredje åretFemte året Alltför långsam 0 %10 Ganska långsam5,56,5 Lämplig5164,557,5 Ganska snabb3822,534 Alltför snabb65,51 Tabellen visar den procentuella fördelningen, % för ’ingen åsikt’ inte angett Tredje årets studerande bedömer hela studietiden, femte årets de två senaste läsåren

9 Orsaker som försvårat studiernas framskridande GulnäbbarTredje åretFemte året Kurser kolliderar 46 %7352 Alltför svåra kurser342712,5 Det finns för få kurser att gå och inga ersättande läskurser355043,5 De obligatoriska kurserna går för sällanx4144,5 Lärarnas undervisning stöder inte inlärningen29,535,519 Tabellen visar andelen studerande (%) som ansåg att orsaken påverkat studierna Tredje årets studerande bedömer hela studietiden, femte årets de två senaste läsåren

10 Orsaker som försvårat studiernas framskridande GulnäbbarTredje åretFemte året Brister i tidsplanering 46 %4844 Bristande studieteknik3734 Bristande motivation Lönearbete Förtroendeuppdrag/ föreningsverksamhet Familjeskäl1923 Tabellen visar andelen studerande (%) som ansåg att orsaken påverkat studierna Tredje årets studerande bedömer hela studietiden, femte årets de två senaste läsåren

11 Har dina studier utvecklat följande kunskaper/egenskaper? GulnäbbarTredje åretFemte året Vetenskapliga arbetsmetoder 51 %5783 Analytiskt och kritiskt tänkande Anpassningsförmåga/flexibilitet Reflektion över egna värderingar ÅA:s forskning i ämnet Andra kulturer28 30 Antal svarande (%) som kryssat för i hög eller i mycket hög grad Övriga alternativ liten grad, inte alls och kan inte bedöma

12 Har dina studier utvecklat följande färdigheter? GulnäbbarTredje åretFemte året Uttrycka sig i skrift på svenska Uttrycka sig muntligt på svenska Uttrycka sig muntligt på främmande språk Presentationsförmåga Söka information Antal svarande (%) som kryssat för i hög eller i mycket hög grad Övriga alternativ liten grad, inte alls och kan inte bedöma

13 Om du med din nuvarande erfarenhet skulle få välja på nytt Tredje åretFemte året Välja samma utbildning vid ÅA10074 Välja samma utbildning vid annat universitet23 Välja annan utbildning vid ÅA148 Välja annan utbildning och annat universitet56 Börja vid yrkeshögskola23 Inte inleda högskolestudier00 Totalt Tabellen visar det faktiska antalet, inte procenttal En person bland treorna svarade inte på frågan