K3 Att samla information

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Skapa ideala kundprofiler
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Access med Sebastian och Robert
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Praktisk arbetslivsorientering
Att bygga en fungerande webbplats
Utvärdering, varför då? hur då?
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Viktorija Kalonaityte
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Demokrati och hur Sverige styrs
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
1. Uppgiften presenteras
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
Informationssökningsprocessen:
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Att tillsammans påverka!
Möte inför upphandling,
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Samhällsvetenskapliga metoder
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Marknadsundersökning Förvaring sep 2009 Sverige. Genomförande Undersökningen är genomförd av Norstat på uppdrag av JM AB/Seniorgården AB. I Sverige är.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
om företaget där du gör din praktik!
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Förändring – hot eller möjlighet?
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
BIG DATA. Så här går det till : Varje webbplatsbesök används för att bygga upp en personlig profil. Den kan innehålla information om personliga intressen,
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Undersök och analysera
Presentationens avskrift:

K3 Att samla information Finns det ett behov och en målgrupp? Skrivbordsundersökning eller marknadsundersökning? K3 MF Att samla information

Marknadsplanen Nulägesanalys Affärsidé Mål Strategi Handlingsplan Samla in information Analysera nuläget Affärsidé Mål Strategi Handlingsplan Uppföljning

Nulägesanalys, exempel: Produkten: vilken kvalitet har våra produkter jämfört med konkurrenternas? Vad tycker kunderna? Miljövänliga alternativ? Hur lönsam är den? Kunderna: Hur stor är målgruppen? Vilka behov har kunderna? Vilka är de? Var bor de? Vilka intressen har de? Leverantörerna: Vilket sortiment har de? Vilka priser har de? Service? Regler och lagar: Skattelagstiftning, MfL, LAS, Utskänkningstillstånd och andra tillstånd.

Skrivbordsundersökningar Sekundärdata, till skillnad från egen marknadsundersökning som ger primärdata. Billigare och snabbare än marknadsundersökning. Försäljningsstatistik, reklamationer, bokningar, kundregister. Intervju med personal med kundkontakter. Bibliotek, rapporter, databaser, branschtidskrifter. Konkurrenters marknadsföring och lönsamhet. Studera deras hemsidor.

Var källkritisk Granska och ifrågasätt innehållet i källorna. Vem säger detta? Vad är innehållet? Till vem riktar sig informationen? Varför, vad är syftet? Använd lathund: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1964

Marknadsundersökningar Tar tid och kostnaderna drar iväg. Ställ krav på Objektivitet: inte ledande frågor Validitet: frågorna ska ta upp det som ska mätas. Vi ska mäta det som vi ska mäta. Reliabilitet: Slumpen får ej påverka resultatet. Resultatet ska vara tillförlitligt. Ytterligare en undersökning ska leda fram till samma resultat. Kvalitativ undersökning – öppna frågor eller kvantitativ undersökning – svar på frågor som går att mäta, hur många?

6 olika undersökningar Intervju/enkät via post, internet och telefon. Strukturerad eller informell intervju. Personliga intervjuer. För att ta reda på motivation till ett visst handlande. Varför en viss produkt är vald. Panelundersökningar. Intervjuer som upprepas flera gånger under längre tidsperiod med samma intervjupersoner. Omnibusundersökningar. Enorma undersökningar där företag samarbetar. Ev bättre anlita marknadsundersökningsföretag. Observationer. Observerar kundernas beteenden. I vilken ordning tas varor från hyllor? Experiment och tester. Kunder får testa produkter. Provförsäljning av produkt på delmarknad.

Marknadsundersökningar Vem ska vi fråga? Undersökningspopulation, de som kan tänkas vara köpare. Kanske bättre med stickprov. Slumpmässigt urval. ”När en kock rört om tillräckligt i kastrullen kan han med en enda sked ta reda på hur hela soppan smakar”, George Gallup. www.smif.se förteckning svenska marknadsundersökningsföretag. Läs om ex etik. Syftet ej alltid mätbart resultat; inställning till biltullar, sänkt restaurangmoms etc. Är bortfallet högt? Får vi ej tag på respondenterna? Är svarsfrekvensen låg? Sträva efter att minimera bortfallet.

Ställa samman och presentera resultatet. Bestäm hur presentationen ska se ut innan du börjar undersökningen. Kvantitativa undersökningar: använd ett tomt formulär och markera antal svar på de olika alternativen. Korstabulera, jämför svaren på en fråga med en annan – upptäck samband – svarar unga annorlunda än äldre? Kvalitativa undersökningar: Svårare. Klumpa ihop citat och presentera.

Diskussionsuppgift 3.23 Utvärdering av resa. Nästan alla researrangörer lämnar ut ett formulär med frågor till sina resenärer strax innan de åker hem. Varför gör de det? Vilka frågor tycker du att ett sådant formulär ska innehålla? Tänk dig att det gäller en charterresa till Mallorca. Om det istället hade varit fråga om en safariresa i Afrikas djungler, hade frågorna varit annorlunda då? På vilket sätt?

Diskussionsfråga 3.24 c) Det borde vara förbjudet att göra opinionsmätningar inför ett val eller en folkomröstning där man tar reda på hur svenska folket tänker rösta. Människor påverkas av resultatet i undersökningarna och många röstar taktiskt eller ändrar uppfattning när de ser mätningarnas resultat. Därför kommer det riktiga valresultatet inte att visa vad svenska folket verkligen tycker.

Gruppuppgift 3.9 Ny glass Tänk dig att du står i valet och kvalet om du ska lansera en ny glass med en helt ny smak och en form som ingen annan glass har. Formulera fem viktiga frågeområden som du behöver få fram svaren på innan du bestämmer dig för om du ska börja tillverka glassen eller inte.

Gruppuppgift 3.16 Undersök Gör en egen marknadsundersökning på din skola. Du kan välja mellan att ta reda på Vad eleverna på din skola tycker om skolmaten, lunchrasternas längd, miljön i matsalen… Hur eleverna tar sig till och från skolan. Vilket färdsätt använder de? Hur lång är restiden? M.m. Hur använder eleverna restiden till och från skolan? Studier? Ringa kompisar? Meditation? Vad tycker eleverna om det program som de har valt? Är det lärorikt? Motsvarar det förväntningarna? Är det för mycket eller för litet läxor? Hur mycket tid lägger eleverna ned på läxläsning varje vecka? Bestäm dig för ett av alternativen ovan. Bestäm fyra frågor som du ska ställa. Två av frågorna ska vara flervalsfrågor (flera olika bundna svarsalternativ), en ska vara öppen (eleven svarar med egna ord), en ska vara en attityd- eller åsiktsfråga. Fråga 25 personer. Ställ sedan samman resultatet av undersökningen och presentera den på ett lämpligt sätt inför klassen. Kanske skolledningen är intresserade av dina resultat.