© Research International Sweden AB 1. © Research International Sweden AB 2 ORVESTO2006 QRS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Idrottslärare om astma
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

© Research International Sweden AB 1

© Research International Sweden AB 2 ORVESTO2006 QRS

© Research International Sweden AB 3 Genomförande och redovisning Ett urval av intervjupersoner drogs slumpmässigt ur SIFO Research Internationals riksrepresentativa webbpanel. En etableringsundersökning via webb gjordes för att kartlägga vilka tidskrifter intervjupersonerna läser. Totalt genomfördes intervjuer. Därefter har QRS frågor ställts om de specifika tidningarna (max 3 tidskrifter per intervjuperson). En sofistikerad urvalsprocess för att säkerställa en jämn representativitet har använts. 200 intervjuer per tidskriftstitel, genomfördes under perioden 1 februari -1 april Tidskrifter som mätts och redovisats i ORVESTO Konsument 2005:3 ingår i undersökningen, Resultaten av QRS-undersökningen har kalibrerats och askriberats med ORVESTO Konsument 2005:3. Resultaten i undersökningen representerar samtliga vuxna individer i Sverige (15 – 79 år). Resultaten av QRS- undersökningen för de enskilda tidskriftstitlarna motsvarar deras läsekrets som den redovisas i ORVESTO Konsument.

© Research International Sweden AB 4 Hård & Mjuk data

© Research International Sweden AB 5 Hård data 1.Source of copy 2.Läsplats 3.Lästid 4.Läsmängd 5.Lästillfällen 6.Annonsrelation

© Research International Sweden AB 6 Mjuk data 1.Totalbetyg 2.Avsaknad 3.Favorittidning 4.Unika egenskaper (27 egenskaper) 5.Attitydbatteri (20 attityder)

© Research International Sweden AB 7 Hur fick du tag i det senaste numret du läste av tidningen?

© Research International Sweden AB 8 Var brukar du läsa?

© Research International Sweden AB 9 Den genomsnittliga läsandelen i undersökningen är 79% ” ”

© Research International Sweden AB 10 I relation till de andra läskvalitetsmåtten varierar läsmängden mindre mellan olika kategorier och titlar ” ”

© Research International Sweden AB 11 Den genomsnittliga tidskriften blir läst i 40 minuter ” ”

© Research International Sweden AB 12 Lästiden varierar från 16 till 69 minuter ” ”

© Research International Sweden AB 13 Mycket stora variationer avseende lästid både bland olika kategorier och olika titlar ” ”

© Research International Sweden AB 14 65% av en genomsnittlig titels läsare - läser den mer än en gång ” ”

© Research International Sweden AB 15 Den genomsnittliga tidskriften blir läst vid 2,9 tillfällen ” ”

© Research International Sweden AB 16 Ett enskilt lästillfälle varar i snitt 13,48 minuter ” ”

© Research International Sweden AB 17 Annonser Läsarnas relation till annonser i tidskrifter är komplex och påverkas av många olika faktorer. Såsom, målgruppen, relevans, reklamen, mediets egenskaper och funktion, konkurrenter etc. För att belysa detta har tre olika frågor ställts om annonsernas funktion i de olika titlarna. Avsikten är att spegla mångfalden i annonsers funktion och hur olika tidskrifter kan ha olika funktioner som bärare av annonser.

© Research International Sweden AB 18 Annonser i tidskrifter

© Research International Sweden AB 19 Maxvärdet på frågorna som varierar från 56 till 89 % speglar den möjliga positiva kombinationen av rätt annons för rätt målgrupp i en tidskrift med rätt funktion ” ”

© Research International Sweden AB 20 Den genomsnittliga sidan blir läst mellan 1,1 och 4 gånger ” ”

© Research International Sweden AB 21 Average Page eXposure Stora variationer mellan olika titlar och kategorier

© Research International Sweden AB 22 Helhetsbetyget varierar från 5,1 till 8,0 ” ”

© Research International Sweden AB 23 Det genomsnittliga helhetsbetyget är 6,7 av 10 ” ”

© Research International Sweden AB 24 Läsare fortsätter inte att läsa titlar som de inte ger ett relativt högt betyg ” ”

© Research International Sweden AB 25 Mycket höga snittbetyg generellt ” ”

© Research International Sweden AB 26 De sju egenskaper som flest tidskrifter delar är 1.Informativ 2.Innehållsrik 3.Avkopplande 4.Aktuell 5.Inspirerande 6.Roande 7.Välskriven

© Research International Sweden AB 27 De fem egenskaper med störst variation mellan konsumenttitlar 1.Informativ 2.Nyttig 3.Glamourös 4.Trovärdig 5.Analytisk

© Research International Sweden AB 28 Kvalitativt kontaktdjup – 20 Attitydfrågor

© Research International Sweden AB 29 Stora variationer i tidskrifters funktion

© Research International Sweden AB 30 De fyra funktionsdimensionerna och det sammanfattande läskvalitetsindexet Att sammanfatta något så komplicerat som en läsares unika relation med de tidningar han/hon läser är en komplicerad process som kan göras på många sätt. Vi har i den här rapporten valt att fokusera på två huvudområden. Dels har vi skapat ett kvantitativt läskvalitetsmått som kallas LKI och dels fyra faktorer som var för sig beskriver tidskriftens huvudsakliga funktion. Dessa mått skulle tillsammans med klassiska räckviddsmått och profildata kunna sägas skapa en sammanfattande bild av tidskriften. Funktionsdimensionerna Efter en omfattande faktoranalys har fyra funktionsmått erhållits. Dessa beskriver en tidskrifts huvudsakliga funktioner och är skapad genom att ett antal attitydfrågor vägts samman för att skapa ett sammanfattande mått i varje kategori. Läskvalitetsindex Dessutom har ett läskvalitetsindex skapats genom att kombinera lästid, läsmängd och antalet lästillfällen. Redovisning I varje kategori har alla titlar delats in i kvintiler - där den femtedel tidskrifter som är bäst i kategorin får ett rött utslag på termometern och den påföljande femtedelen orange osv. Dessa dimensioner redovisas i de kundunika rapporterna för varje unik titel. I denna sammanfattande rapport presenteras endast modellen.

© Research International Sweden AB 31 De fyra funktionsdimensionerna och det sammanfattande läskvalitetsindexet Underhållning Information Kommunikation Samhörighet Läskvalitetsindex

© Research International Sweden AB 32 Underhållningsdimensionen Kärnvärden / nyckelord: Glädje Avkoppling Underhållning Egen tid Förväntan Inspiration

© Research International Sweden AB 33 Informationsdimensionen Kärnvärden / nyckelord: Lärande Guidning Informera Påverka Förtroende Nya idéer och råd Ny information Trygghet & Närhet

© Research International Sweden AB 34 Kommunikationsdimensionen Kärnvärden / nyckelord: Inspirera Prova nya saker Söka mer information Interagera Diskutera Informera Agera

© Research International Sweden AB 35 Samhörighetsdimensionen Kärnvärden / nyckelord: Samhörighet Unikitet Tillit Närhet Gemenskap Trygghet

© Research International Sweden AB 36 LKI - Läskvalitetsindex LKI är ett kvantitativt mått som sammanfattar en tidskrifts läskvalitet, sett ur ett lästekniskt perspektiv. Indexet består av lästekniska funktioner. Lästid, läsmängd och antalet lästillfällen har vägts samman i ett LKI-mått som kompletterar räckviddsmåttet i mediaplanering. Läsmängd Lästid Lästillfällen

© Research International Sweden AB 37 Sammanfattande kontaktjämförelse - Damtidningar Underhållning Kommunikation Information Läskvalitetsindex Samhörighet

© Research International Sweden AB 38 Slut En enorm mångfald av allt! – Många, små, stora, olika men alla med sin unika sammansättning egenskaper som gör dem unika, starka och speciella för sin läsekrets. En genomsnittlig tidskrift läses till 79 % i 40 minuter och vid 2,9 tillfällen – Men å andra sidan - Precis som det inte finns någon genomsnittlig superhjälte så finns det ingen genomsnittlig tidskrift

© Research International Sweden AB 39 Tack till de medverkande: Sveriges Tidskrifters Analysgrupp Eva Springmann – Projektledare QRS Ann-Margret Gredenborg – Sesame Peter Callius Morgan Sandström Sifo Research International Anders Lithner - Inizio Stefan Pettersson - Inizio Faktoranalys, urvalshantering, webintervjuer Peter Masson – Sesame Systems Pete Neal - Sciclone Paul Sumner – Sesame Systems Kalibrering, askribering, modellering, Sesame