Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Läsglädje – varför och hur?
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kompletterande svensk undervisning Skolverkets augustikonferens
Alla brinner för något…!
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Planering för svenskundervisningen
Hur gör du för att förstå en text?
Språkinriktad ämnesundervisning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Lärande utvärdering genom följeforskning
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
4 processer att behärska:
Matspjälkningssystemet
Computational thinking progression F-9
Konsten att läsa skönlitteratur
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Samtal kräver interaktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
INTRODUKTION RISKBEDÖMNINGSVERKTYG FÖR LÄRARE
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Argumenterande text.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare av för att förstå texten? Vilken betydelse kan en god tillämpning av olika lässtrategier ha? Hur kan man undervisa i lässtrategier?

Reciprocal Teaching (RT) Modellen bygger på Browns och Palinscars forskning (1980) Reciprok undervisning ger dokumenterad effekt på läsförståelse både när det gäller skönlitteratur och faktatexter (Westlund 2010). Lärandet sker i dialog med andra och att eleverna skapar mening tillsammans.

Läsförståelse och de faktorer den är beroende av LÄSAREN Avkodning Ordförrådet Förkunskap Omvärldskunskap Kunskap om texter Kognitiv kapacitet Motivation Intresse Uppmärksamhet och koncentrationsförmåga Användning av lässtrategier

Texten Innehåll och ämne Genre Struktur Meningsbyggnad Ordval KONTEXTEN Aktivitet - uppgiftens utformning Sociokulturellt sammanhang

Ömsesidigt lärande Förutsäga - Spågumma Klargöra – Herr Detektiv Ställa frågor – Reporter Sammanfatta – Cowboy - Jim

En explicita undervisningen kan bidra till att: Fler elever börjar läsa medvetet och strategiskt Strategierna gör eleverna mer aktiva Strategierna/verktygen – kan fungera som motor trots bristande motivation och intresse.