SVENSKA.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Om de nationella proven i år 3 av Bettan Källgren
Samtala om böcker.
Engelska.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Referat En sammanfattning.
Muntliga nationella prov i svenska
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
Satsdelar.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
® LIBER Kalmar 20/ ® Liber Stjärnsvenskamode llen – alla ska med!
Svenska p Svenska p.
Föräldramöte
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Word Read Plus 08 talsyntes
Aktivt lyssnade.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Hur gör du för att förstå en text?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Sv/En Media - Jag skriver Mikaela Johansson Robert Klåvus.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
STOR BOKSTAV -I början av en mening… -Vid egennamn… -människor, djur
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Skriva.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Del 4 Anteckna och planera
Skrivregler & grammatik
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Regler för citatteknik
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Att referera och ange källa!
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

SVENSKA

Läsning År 1 År 2 År 3 År 4 År 5 År 6 Uttala alla språkljud Bokstävernas namn och ljud (stora och små) Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan Läsa en ljudenlig treordsmening. Läsa en kortare text och förstå innehållet Läsa skönlitteratur med ljudstridig stavning; ng-, j-, sj- och tj-ljud (utan att ljuda) i nivå med böckerna ”Frans” och ”Mini” av Nöstlinger Återberätta handlingen muntligt utifrån en egen läst text Läsa högt så andra förstår Läsa och förstå enkla faktatexter Läsa och förstå enkla instruktioner Urskilja och tillämpa skiljetecken vid läsningen Använda ordlistan Använda enkla uppslagsböcker Läsa högt för en grupp Läsa högt (så att andra förstår) och tyst och förstå innehållet i skönlitteratur för barn Läsa högt (så att andra förstår) och tyst och förstå innehållet i faktatexter för barn Läsning År 4 Läsa böcker som t.ex. ”Sune” och ”Bert”-böckerna med flyt Läsa och förstå faktatexter för barn och ungdom, t.ex. Vida Världen Läsa enklare dagstidningar, t.ex. ”8 sidor” och ”lättläst” i NA År 5 Reflektera och samtala om texter Läsa ”mellan raderna” och uppfatta det som är underförstått i texten Läsa olika slags texter med flyt Läsa en faktatext för någon så att innehållet är begripligt År 6 Kritiskt granska information Söka information på Internet

Skrivning År 1 År 2 År 3 År 4 År 6 År 5 Skriva bokstäverna, stora och små Skriva de högfrekventa småorden; och, en, ett Skriva treordsmeningar Skriva med mellanrum mellan orden Skriva ljudenliga ord Skriva bokstäverna, stora och små, enligt bokstavsformen, t.ex. vilka som går ”ner i källaren” och ”upp på vinden” Stava högfrekventa småord t.ex.; jag, dig, mig, att, till, var, som Använda stor bokstav och punkt Återberätta handlingen skriftligt utifrån en egen läst text Skriva enklare sagor, berättelser och dikter Använda frågetecken och utropstecken Skriva en berättelse med en början, handling och slut Ng-ljudet Skriva egna faktatexter med ett tydligt innehåll Dubbelteckning Skriva en kortare text utifrån stödord Skriva texter om egna upplevelser och tankar Skrivning År 4 Använda talstreck Använda kommatecken vid uppräkning J-ljudet, E-ä, O-å Använda ordbehandlingsprogram på datorn Substantiv, verb och adjektiv Skriva en text och hålla den röda tråden genom hela berättelsen, så att det blir ett sammanhang År 6 År 5 Skriva olika slags texter, t.ex. dikter, faktatexter och berättelser med rätt tempus för den aktuella texten Använda de vanligaste reglerna för ljudenlig stavning Sj- ljudet och tj-ljudet Sammansatta ord Satsdelarna; subjekt och predikat Ljudstridig stavning Dela in texter i stycken Sätta in kommatecken vid huvudsats och bisats

Tal och samtal År 1 År 2 År 3 År 4 År 5 År 6 Muntligt uttrycka idéer, tankar och vardagliga händelser Muntligt redovisa om något så att innehållet blir begripligt Muntligt berätta med hjälp av stödord eller tankekarta Samtala i mindre grupp Lyssna och bygga/spinna vidare på andras idéer och förslag Ge enkla muntliga instruktioner Delta aktivt i ett samtal Lyssna och förstå en instruktion i flera led som ges i grupp Återberätta en kort och enkel uppläst saga Återberätta en händelse Lyssna aktivt och ställa frågor på innehållet Återberätta en saga/berättelse/händelse i kronologisk ordning Tal och samtal År 4 År 5 Återberätta både innehåll och detaljer i texter Lyssna och återberätta det som någon annan har berättat Muntligt berätta och redovisa för någon så att innehållet blir begripligt och levande År 6 Aktivt delta i samtal och diskussioner Samtala om det man upplevt genom böcker, film och teater