Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren
Ver 1.0 Vad vi ska gå igenom på detta pass! Mål Bridgepedagogiska heliga kor Namn Pedagogiska tips
Ver 1.0 Heliga kossor Brickor – delade eller lagda? Partävling – lagtävling – robba? System – fritt eller inte? Ramsor – är det rätt väg att gå?
Ver 1.0 Om budgivning Försöker man att lära sina elever att förstå vad som finns bakom buden, fattar de enklare och kommer dessutom att spela bättre försvar. Lagarbete: Visa på ett tydligt exempel vad skillnaden skulle kunna vara om man förstår eller kan en ramsa.
Ver 1.0 Ramsor Om jag lär mig: Högt i tredje! Situationen ser ut så här: D kn K Partnern har spelat ut nian mot sang, spelföraren damen och nu kungen, enligt regeln.
Ver 1.0 Hur lär du dig elevernas namn? Vi har säkert, var och en av oss, olika sätt att lära oss elevernas namn. Tänk på att det är oartigt mot eleverna att inte veta deras namn! Efter tre lektioner får du inte fråga vad de heter!
Ver 1.0 Lär dig namnen Börja med att rita upp en skiss över bordens placering och numrera dem. Under spelet gång går du runt till ett bord per spel och skriver in elevernas namn. Memorera namnen, ge varje elev en identitet. Använd namnen ofta meddetsamma. Repetera namnen.
Ver 1.0 Personliga råd Var naturlig! Låtsas inte kunna något du inte kan! Tyck om dina elever! Bejaka och beröm mycket! Undvik att använda ordet ”lätt”. Använd hjälpmedel! Tala inte om att du själv inte använder de metoder som läroboken gör.
Ver 1.0 Grupparbeten Läs igenom Lärarteknik – Pedagogiska tips och lista de fem viktigaste för dig. Diskutera i laget varför du valt dem. Se om det är två frågor som ni är överens om.