Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön 2003-11-14 Kursledare Bengt Nygren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
- en positiv och realistisk självbild
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Svenska som andraspråk
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Släktskapsregeln för 6a
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Åk 9 - året då det händer -.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Mål och betygskriterier
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Syftet med en personlig handlingsplan
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Ett arbetsområde om poesi
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Programmering B PHP Lektion 2
Ett Riktigt Julkort.
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Musikens grundbegrepp och symboler
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Vad har hänt – skämt på allvar
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Att rita en instruktion
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Pass om kursmaterial Bosön Kursledare Peter Johansson.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Ver 2.0 MME Välkommen till Ruterutbildning för nybörjare Bosön 2003 Micke Melander.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Hur du tar hand om din kunskap
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Ekonomi och ersättning Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
GRUBBESKOLAN PRESENTERAR PROJEKTET DEN NYA SKOLGÅRDEN ETT AKTIVITETSPARADIS.
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Elev loggbok.
Lektion 3 Grundkurs.
Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Presentationens avskrift:

Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren

Ver 1.0 Vad vi ska gå igenom på detta pass! Mål Bridgepedagogiska heliga kor Namn Pedagogiska tips

Ver 1.0 Heliga kossor Brickor – delade eller lagda? Partävling – lagtävling – robba? System – fritt eller inte? Ramsor – är det rätt väg att gå?

Ver 1.0 Om budgivning Försöker man att lära sina elever att förstå vad som finns bakom buden, fattar de enklare och kommer dessutom att spela bättre försvar. Lagarbete: Visa på ett tydligt exempel vad skillnaden skulle kunna vara om man förstår eller kan en ramsa.

Ver 1.0 Ramsor Om jag lär mig: Högt i tredje! Situationen ser ut så här: D kn K Partnern har spelat ut nian mot sang, spelföraren damen och nu kungen, enligt regeln.

Ver 1.0 Hur lär du dig elevernas namn? Vi har säkert, var och en av oss, olika sätt att lära oss elevernas namn. Tänk på att det är oartigt mot eleverna att inte veta deras namn! Efter tre lektioner får du inte fråga vad de heter!

Ver 1.0 Lär dig namnen Börja med att rita upp en skiss över bordens placering och numrera dem. Under spelet gång går du runt till ett bord per spel och skriver in elevernas namn. Memorera namnen, ge varje elev en identitet. Använd namnen ofta meddetsamma. Repetera namnen.

Ver 1.0 Personliga råd Var naturlig! Låtsas inte kunna något du inte kan! Tyck om dina elever! Bejaka och beröm mycket! Undvik att använda ordet ”lätt”. Använd hjälpmedel! Tala inte om att du själv inte använder de metoder som läroboken gör.

Ver 1.0 Grupparbeten Läs igenom Lärarteknik – Pedagogiska tips och lista de fem viktigaste för dig. Diskutera i laget varför du valt dem. Se om det är två frågor som ni är överens om.