Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Mål med samverksanssystemet
Allt kommunicerar om konsten att nå rätt målgrupp med rätt budskap.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
FTFs motionsskola.
Barnanpassad utredning
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Les meilleures photos de
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Hur bör samhället organiseras
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Träffpunkter för äldre i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Att skriva CV och personligt brev
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
Elizabeth Odalen Bjord
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Lyckad träning Hur?.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Att rita en instruktion
NPF-Huset.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Coaching.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Hur vi sätter mål och förankrar till vårat undermedvetna
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
För att inkludera alla Ljusdal IF
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad säger bilden oss egentligen!?
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Framtidskartläggning
KIA Klubbens Inre Arbete. Ny DG! Fick vi in alla anmälningar? Zonen … ? Protokoll med kopia till … Jag trodde det skulle bli trevligt … ? Vad ska vi hitta.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Välkommen. Föreningens utvecklingsområden Föreningsidé Vision – Mål - Policy Struktur Kommunikation Materiella resurser Medlemmar.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
Föreningssmart Umedalens IF 2017.
Lagsammanhållning.
Hur behålla dansare? Problemet.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Presentationens avskrift:

Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen

…om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha, så kommer ni att få de ledare ni får! Fundera på hur ledarteamet ska se ut. Fråga personligt – få den du frågar att känna sig utvald. Var tydlig med vad ledaransvaret innebär i tid, ansvar och engagemang.

Ur vilka grupper rekryterar vi? Före detta ledare Före detta aktiva Aktiva Medlemmar Pensionärer Ungdomar Föräldrar Bekanta/kompisarVilka är mest intressant för din förening???

Var rekryterar vi ledare? Arbetsplatsen Skolor På träningar/matcher På fester ?

Hur rekryterar vi ledare? ”Mun mot mun” Kontakter Annonser Kartläggning

Framgångsfaktorer Väl fungerande organisation Klubbens profil Framgång Varumärket Ryktet Grundläggande värderingar Fungerande mentorskap Bra struktur kring lagen

Vad kan vi erbjuda våra ledare? Social gemenskap Arvoden Utbildning Gratis inträde Priser Avslutningsfester Julfest Presenter, priser, stipendier

Hur säljer vi föreningen? Prata positivt - ordvalet Utmana Smickra Visa stolthet Peka på förmåner Ställ krav Parrekrytering Beskriv uppdraget

Negativt Oj, vad tungt och jobbigt… Styrelsen ger oss aldrig några pengar… Föräldrarna bara gnäller… Hinner knappt med familjen… Jag tillhör dom där idioterna som ställer upp… Det här har man fått för sina synder… Krångel, krångel… Jag får göra allt själv, utan tack… - Positivt Toppen att umgås med barn och ungdomar… Vi är ett härligt ledargäng… Vi träffar många människor… Vi får resa en del… Vi har roliga träffar och fester… Jag har lärt mig mycket som jag har nytta av i mitt vanliga jobb… Jag får vara med och styra och ställa… Härligt att få vara med när människor lyckas… +

Hindrande krafter Man har inte tid Tungrott och trögt Man tror sig inte kunna Man vill bara ”konsumera” Man vet inte hur en förening fungerar Man vill inte vara utsatt Man orkar inte Brist på styrning och struktur Man vill inte binda upp sig

Drivande krafter Nå framgång Man tycker om att leda Känna sig betydelsefull Uppleva gemenskap Få uppskattning Utveckling Betala tillbaka Barnen är med Insikt och förståelse

Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte allsStämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Hur står det till i föreningen? Föreningen är bra på att behålla medlemmar! Föreningen är bra på att rekrytera medlemmar! Det känns som om medlemmarna är engagerade och trivs i föreningen! Föreningen ser möjligheter och möter nya utmaningar på ett positivt sätt! Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte allsStämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Människor i föreningens omgivning uppfattar den som vital, alert och energisk!

Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte allsStämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Hur har vi det med ledarresurser? Föreningen är bra på att behålla ledare och medhjälpare! Föreningen är bra på att rekrytera ledare och medhjälpare! Det känns som om att ledare och medhjälpare är engagerade och trivs med sina uppdrag! För tillfället har föreningen ingen brist på ledare och medhjälpare! Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte allsStämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Föreningens ledare och medhjälpare har tillräckligt med kompetens för att klara av sina uppgifter

Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte allsStämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Attityder och inställning Föreningens ledning (styrelsen) arbetar på ett genomtänkt sätt med att skaffa och behålla ledare!! Föreningen är bra på att stötta och uppmuntra sina ledare och medhjälpare! Föreningen har tydligt formulerade mål och en handlingsplan för att säkerställa tillgången på ledare och medhjälpare! Föreningen avsätter tillräckliga resurser för ledares kompetensutveckling! Stämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte allsStämmer heltStämmer till stor delStämmer till viss delStämmer inte alls Föreningens ledare och medhjälpare har tillräckliga resurser för att klara sina uppgifter!

1 Någon…2 ska säga något… 3 på ett visst sätt… 4 till någon…5 med ett visst resultat En underlättare När man ska kommunicera något och anpassa sina argument eller budskap till olika målgrupper kan nedanstående modell användas Vem ska framföra budskapet för att det ska gå fram bäst? Vilket är budskapet? I vilken form ska budskapet framföras? Till vem eller vilka (=målgruppen)? Vad är det önskade resultatet?

Till vilka uppdrag och arbetsuppgifter behöver vi rekrytera ledare och medhjälpare? Till vilka uppdrag och arbetsuppgifter behöver vi rekrytera? Hur många behöver rekryteras så att var och en får en rimlig arbetsbelastning? Vilka kunskaper, egenskaper eller kompetens krävs för respektive uppdrag? Vilken form av introduktion eller inskolning är önskvärd? Exempel: En frågematris som underlag…

Hur ser framtidens ledare på föreningsarbete? ?