© Steve Wretman & Helena Moreau

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Betygssättning i praktiken
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Från mönster till algebra
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Muntligt Jag kan….
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
¡La Primavera ha llegado!
The big 5 1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Svenska p Svenska p.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Ett arbetsområde om poesi
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
How to learn a Second Language?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Kunskapskrav och matriser
Mall för alignmentmatris
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Litteratur.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Att skriva essä.
Argumenterande text.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Etik- planering.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september 2018 Morit Malm Isd, Stockholms universitet
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

© Steve Wretman & Helena Moreau Bedömning engelska Språkets omfång och bredd beskriver elevens ord- och strukturförråd enkelt relativt varierat ett mycket grundläggande förråd av ord och enkla fraser en bredare repertoar av ord och satsstrukturer Ur kommentarer till kursplanen i engelska © Steve Wretman & Helena Moreau

© Steve Wretman & Helena Moreau Bedömning engelska Språkets precision hur effektivt eleven utnyttjar och organiserar det språk hon eller han har tillgång till för att framföra sitt budskap i tal och skrift begripligt relativt tydligt tydligt använder några få enkla grammatiska strukturer och mönster gör sig för det mesta förstådd använder enkla strukturer och mönster gör sig oftast förstådd. använder vanliga strukturer och mönster uttrycker sig förhållandevis exakt Ur kommentarer till kursplanen i engelska © Steve Wretman & Helena Moreau

© Steve Wretman & Helena Moreau Bedömning engelska Grad av textbindning Att strukturera budskap och ordna satser så att de bildar sammanhängande språk i tal och skrift. med enstaka ord och fraser   till viss del sammanhängande, relativt sammanhängande samman­hängande ett mycket grundläggande förråd av ord, enkla fraser och meningar använda sambands- eller binde­ord för att knyta samman satser och meningar förmåga att hålla en röd tråd, tydliggöra orsaks- eller följdförhållanden © Steve Wretman & Helena Moreau

© Steve Wretman & Helena Moreau Bedömning engelska Flöde i interaktion och produktion i vilken utsträckning eleven talar, skriver och samtalar med ett naturligt flöde utan att behöva stanna upp eller tveka så att det stör kommunikatio­nen med enstaka ord och fraser med fraser och meningar med visst flyt med flyt pauser för omformule­ringar - omtagningar uttrycker sig relativt obehindrat i olika typer av framställningar’ interagerar relativt otvunget, haka i och fylla på samtalet utan att ofta tveka eller behöva stanna upp ett naturligt flöde i framställningen interagera genom att haka i, fylla på och utveckla samtalet © Steve Wretman & Helena Moreau

© Steve Wretman & Helena Moreau Bedömning engelska Grad av mottagaranpassning val och användning av hälsningsfraser eller tilltalsformer, anpassning till artighetskonventioner eller till formella och informella stilnivåer i någon mån anpassat med viss anpassning kan delta i mycket korta sociala samtal och använda enkla, vardagliga fraser kan klara sig i några olika sociala sam­manhang genom att hantera mindre förutsägbara men enkla situationer Ur kommentarer till kursplanen i engelska © Steve Wretman & Helena Moreau

Språkets omfång och bred Variation i ordanvändning Variation i meningsbyggnad Variation i användningen av idiomatiska satser   Språkets precision Kommunikationens begriplighet Komplexitetsgrad på satser Grad av textbindning Användning av sammanbindningsord Bindningen av meningar och satser Sammanbindning av tankegångar – röd tråd Flöde i interaktion och produktion - flyt Grad av mottagaranpassning

Förmåga att lösa språkliga problem i kommunikationen   Förmåga att förbättra den egna framställningen Förmåga att beskriva styrkor och utvecklingsbehov i det egna arbetet Förmåga att förbättra det egna arbetet utifrån råd Förmåga att bearbeta innehållet i framställningen genom att diskutera, kommentera innehåll eller göra jämförelser Relevans Saklighet Förmåga att belysa ur olika perspektiv / aspekter Förmåga att resonera i flera steg