VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Åk 9 - året då det händer -.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Ydreskolan och Hestraskolan
Dagordning föräldraråd 2/6
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Föräldraråd
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevledda utvecklingssamtal
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Föräldraenkät Volgsjö skola
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Skolutveckling via digitala medier
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
IUP och Maxcel Matriser + Excel = sant…. Hur det startade…  Traditionella utvecklingssamtal  Föreläsning om ELUS våren 2008  Elevledda utvecklingssamtal.
Läroplansträff Välkomna!.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Exempel på skriftligt omdöme
Föräldramöte för år 6 HT-15
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Elevledda utvecklingssamtal.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna

BAKGRUND Pedagogiska vinster för att samtliga pedagoger ska kunna delta vid alla elevers samtal. Eleven ska äga sin egen kunskap. Delaktighet/ samverkan: Elev-föräldrar-skola Ökad kunskap om detta genom föreläsning och inspiration.

Skolans utveckling Två lärare startade med samtalen VT-11. Förra läsåret växte det på skolan och nästan alla klasser använde sig av modellen ”Elevledda utvecklingssamtal”. 2013: Arbetsgrupp som utarbetat gemensamma mallar och information gentemot hemmen. Gruppen träffas kontinuerligt för att utveckla arbetet kring samtalsformen. I gruppen är pedagoger från alla stadier representerade. Beslut taget att alla elever på skolan ska äga sin egen kunskap och förstå sitt eget ansvar i sin lärprocess, så fr.o.m. vt-13 har Fskkl-åk6 elevledda utvecklingssamtal.

VÅR ARBETSGÅNG Alla elever erbjuds lära-känna-samtal, elevlett utvecklingssamtal, uppföljningssamtal samt avslutningssamtal under sin skolgång. Allt efter behov. Föräldrainformation om hur samtalen ska genomföras. Stödmaterial till föräldrarna med frågor för att stötta eleven under samtalet. Eleven har en tydlig dagordning att följa. Progression i antalet ämnen att delge vid samtalet. Ju äldre desto mer… Fr.o.m. vårterminen i åk 3 finns alla ämnena presenterade. Elev och föräldrar utvärderar tillsammans samtalet i efterhand. Detta används sedan som underlag inför nästa samtal.

Höstterminen börjar Aug/Sep IUP skrivs och samtal sker. Arbete sker med de överenskomna målen för ögonen. I samarbete med hemmet. Nov/Dec Självskattningar görs av eleverna och omdömen skrivs. Jan/ Feb Samtal ske med utgångspunkt i de skriftliga omdömen och självskattningar som gjorts i nov/dec Maj/juni De skriftliga omdömena kan skrivas kontinuerligt under läsåret. FÖRSLAG PÅ TÄNKT ARBETSFLÖDE FÖR ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta GERTRUDS SKOLA HT- 13 De skriftliga omdömena kan skrivas kontinuerligt under läsåret. Allteftersom ett arbetsområde och en bedömning sker/ har gjorts skrivs underlag i InfoMentor. På så vis kan mängden arbete spridas mer jämnt fördelat under året. T.ex. Arbetsområde med bedömningskriterier angivna, arbete sker, bedömning görs, skrivs in i InfoMentor…

Inbjudan samtalet

Samtalstider

stöd för samtalet

Vårt mål: Alla samtalen är förberedda och genomförda under en bestämd tidsperiod. Föräldrar på S:ta Gertruds skola möts av liknande blanketter, formulär och information oberoende av klasstillhörighet. Gemensam policy på vilka delar som eleven minst ska visa upp under samtalet. Alla elever ska känna sig delaktiga och vara medvetna om sin egen inlärningssituation. Alla elever ska känna stolthet över sina prestationer och kvalitén på det arbete som de visar upp.

Dagordning för samtalet

GEMENSAMMA DOKUMENT

Framåt då? Hela tiden förs diskussioner kring formen för samtal och hur vi ska anpassa dessa för att passa med Sigtunaboxen tänk. Vi diskuterar hur vi ska formulera självskattningarna framledes. Ska vi utgå från ”The Big Six”?

Ska vi utgå från detta istället?

Följande ord har hörts om denna samtalsform… ”Det har varit riktigt roligt! Medan N under de ”vanliga” utvecklingssamtalen mest tittade på klockan för att kunna gå hem så var det en helt annan sak nu. N har varit så engagerad och positiv och det kändes att han verkligen var insatt i hur det egna lärandet ser ut, vad det är som går bra och vad det är som kan jobbas på. N var väldigt glad och stolt efteråt, det kändes som om vi hade varit med om något speciellt: Vi skojade om att han hade hållit sin första föreläsning. Jag tycker att elevledda samtal är ett utmärkt sätt att engagera barn i sitt egen lärande och glädjen i att själv få visa vad man har gjort och arbetat med smittar definitivt av sig till omgivningen. Jag är väldigt nöjd och tackar för en fin upplevelse!” (mamma till elev i åk 4)

Tack för att ni lyssnat! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna marie.lyckeback@edu.sigtuna.se anna.kempe@edu.sigtuna.se