Läget - Digital samverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
REGIONAL DIGITAL AGENDA Bredband – och IT-strategi för Norrbotten Tony Blomqvist, VD IT Norrbotten Kommunchefsmöte NOV, 2011.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
VISION Kommunplaner – strategisk planering
AU Digital samverkan LO Process
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
E-blomlådan Självvärdering av verksamhetsutveckling med stöd av IT
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Styrning Mina meddelanden
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Dalslands kommuner Agenda Avtalet Demo Organisation Tidsplan E-Tjänster Kommunikation Övrigt.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Öppen Data Exempel från några kommuner som redan kommit igång.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lantmäteriets informationsförsäljning
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Sambruk – styrelsemöte 23 oktober Projektrapportering Sambruks styrelse 2 juni 2008 Förnyad ansökan om ekonomiskt bistånd  VINNOVA-medel 3.4 milj.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Kommuner i samverkan – Anna projektet
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
eBlomlådan Hur mäter vi digitaliseringsmognaden i Sveriges kommuner
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Kvalitet i särskilt boende
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Risk- och sårbarhetsanalyser
Välkommen.
Verksamhetsutveckling med stöd av IT
Verksamhetsutveckling med stöd av IT
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Läget - Digital samverkan eSamhället, eHälsa och regional samverkan

Agenda Laget runt - Vad händer i kommunerna Inför ALVG Höstens arbete Vad händer inom eHälsa Vad händer inom eSamhället Kommande möten Övrigt Digitala agendan

Laget Runt Orust Meddelar att vi med intresse följer och överväger deltagande i e-arkiv E-tjänsterPlattform (Kravspecframtagande) Användning av eTjänstekort (Trygghetslarm) I övrigt så utvecklar vi vårt intranät med en struktur från FunkaNu och börjar snart ta fram en e-strategi med stöd av eBlomlådan.

Tanum I full gång med upphandling och införande av KC och ny eTjänsteplattform Munkedal Ulrika Gillerstedt

ALVG 16 september Info: eHälsoprojekt 2014 Beskrivning av hur länsmedlen fördelats, geografiskt Kommunikationsplan Beslut: Konsekvenser av distansmöten för SVPL (Richard) Remisshantering Digital Agenda (Karl) Beslut: Deltagande nationell Arkitekturledningsgrupp (Karl) Diskussion: SITHS-konceptet (Linn, Ann-Charlotte) Vidareutveckling av regionalt koncept Hantering av ökat behov (kvalitetsregister samt certifikat som börjar bli gamla) Kortare informationspunkter: SKLs kartläggning av eTjänster Målbildsarbetet 2020 Aktiviteter eArkiv (bilaga) eTjänsteplattform Digitalisering av skolan, LIKA (Karl) Kommande seminarium Representation

ALVG 16 september Distansmöten SITHS Regionala Digitala Agendan VG kallar enligt alg till dessa möten Problemställningar Kamera, installation mjukvara? 50% tjänst under 15 månader SITHS Ökat behov under 2015 Ökad tillgänglighet Kortutgivare för ett område? Informationsträff? Regionala Digitala Agendan Hur hanteras denna? Nationella Arkitekturguppen? Representation i gruppen och i ALVG

eSamhället 2014 eHälsa eFörvaltning eArkiv eTjänster Nationella initiativ Öppen data Stödinsatser Seminarier och utbildningar

”Det digitala steget” – 4 september I regeringens budgetproposition för 2014 avsattes 38 miljoner kronor för det fortsatta arbetet med e-förvaltningsutveckling. Arbetet utgår från e-förvaltningsstrategin ”Med medborgaren i centrum”. I 2015 års budgetproposition har regeringen för avsikt att avsätta 650 miljoner kronor. Medlen omfördelas från myndigheters förvaltningsanslag till ett gemensamt anslag för Digitala steget och kommer sedan användas för gemensamma tjänster, förstärkt stabsstöd, samt förbättrad styrning och uppföljning. Digitala steget ska löpa 2015-2020.

Mitt Sverige Projektet ska bland annat ta fram en app som ska ge medborgare och företagare tillgång till den offentliga sektorns samlade utbud av mobila e-tjänster. Tjänsten kommer att innehålla grundläggande tjänster för identifiering, myndighetspost och kriskommunikation. Ny organisation En myndighet per område får i uppdrag att föreslå hur det offentliga kan förenkla vardagen med hjälp av digitala lösningar utifrån en livssituation. Det finns redan bra exempel på hur myndigheter istället för den egna verksamheten har satt medborgaren i centrum. Myndighetscheferna för de utvalda myndigheterna bildar tillsammans med kommunrepresentanter ett strategiskt råd som samverkar nära med Regeringskansliet. Rådet ska säkerställa nödvändig styrning, finansiering och uppföljning. Ekonomistyrningsverket (ESV), Statskontoret och Vinnova får stabsuppgifter att stödja och följa upp Digitala steget.

Arbete med våra Nationella Initiativ http://nationellautvecklingsportfoljen.se/utvecklingsinsatser/ Den samlade bilden syftar till att: (eDelegationen) öka återanvändning av lösningar och minska parallellutveckling ge underlag och analyser för regeringens styrning gentemot mål och e-förvaltningsstrategi sprida information om vilken strategisk e-förvaltningsutveckling som pågår skapa kontaktvägar till olika aktörer inom svensk e-förvaltningsutveckling

Nationella ”Verktygen”

Med mottot ”Långt ifrån Lagom” Hur tänker Botkyrka när det gäller E-Blomlådan? På väg mot e-förvaltning Med mottot ”Långt ifrån Lagom”

Varför eBlomlådan? Stöd i utveckling och förändringsarbetet Dialog med verksamheterna kring resultat och fortsatt utveckling. Inspiration – nuläge - Vägvisare

Får koll på ”Tillväxten” i de digitala tjänsterna Verksamhetsutveckling med stöd av IT (kommungemensamma delen) IT som möjliggörare Samordna och driva på utvecklingstakten Ökad medvetenhet hos förvaltningarna om digitaliseringens möjligheter och förutsättningar

Fler digitala tjänster! Utmaningar X Rätt digitala tjänster! Fler digitala tjänster! Identifiera (och ta vara på) ”nytta” och möjlighet till kvalitetshöjning Styrning och ledning Säkrad IT

Förbättringspotential Öppen data, Jämförelse-möjligheter i utbudet, Digital kvalitetsrapportering. En mer enhetlig upplevelse av innehåll och service i de digitala tjänster, livshändelseperspektiv Medborgarens/målgruppens behov av eTjänster.   Process- och rutinutveckling samt effekthemtagning i samband med att införa digitala tjänster. Strategi, styrning och uppföljning

Exempel från Socialtjänsten Digitala välfärdstjänster och självservice Direkta tjänster visar plus 7p! (från 2,12 till 2,27)   Äldre & personer i behov omsorg & stöd I stort sett oförändrat (ökat 1p, värde 1,9 till 2,0) Uppfyller helt Via e-tjänst göra en samlad kvalitetsjämförelse av alla äldreboenden. Via e-tjänst göra en samlad kvalitetsjämförelse av alla utförare av hemtjänst Via e-tjänst ansöka om bistånd från äldreomsorgen Via e-tjänst ansöka om personlig assistans

Förbättrat Samlad kvalitetsjämförelse av stöd för funktionshindrade – delvis Not: Länkar till Socialstyrelsens öppna jämförelser. Denna kan dock inte anses riktad till enskilda medborgare, ytterst ”byråkratisk” och svårhanterad   Förbättringsområden/för dialog Via e-tjänst ansöka om försörjningsstöd Not: Tjänsten ekonomiskt bistånd? Via e-tjänst få personlig information om utbetalning av försörjningsstöd Via e-tjänst få personlig information om insatser inom äldreomsorgen Via e-tjänst ansöka om färdtjänst Via e-tjänst ansöka om parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Hur tänker NI?

Varför Öppen Data och PSI direktivet “En stor del av den information som finns hos kommunala och statliga myndigheter utgör en samhällsgemensam resurs av stort värde för medborgarna, företagen och det civila samhället”. I USA finns det ca 400 företag och 4000 anställda som lever på att förädla offentlig väderdata till nya tjänster.

http://www.kolada.se/

http://www.edelegationen.se/Stod-och-verktyg/Oppna-data-psi/ https://open-data.europa.eu/en/data

Kommuner som uppfyller PSI rekommendationen http://www.psidatakollen.se/ http://morus.se/2014/03/psi-datakollen/ Degerfors kommun, Falkenbergs kommun Helsingborgs kommun Huddinge kommun Hällefors kommun Karlskoga kommun Lidingö kommun Lindesbergs kommun Linköpings kommun Luleå kommun Nacka kommun Stockholms stad Tomelilla kommun Umeå kommun Upplands väsby kommun Uppsala kommun Örebro kommun

http://www.degerfors.se/psidata

Hur tänker NI? www.kommun.se/psidata

Konferenser och Aktiviteter Konferenser hösten 2014 Datum E-förvaltningsdag Skövde 17 september Informationsdag om NPÖ och Säkerhet/Behörigheter 7 oktober E-Samhällesdag Uddevalla 4 november e-Samhällesdag i Borås 5 november Halvdags Information om Digitala trygghetslarm Borås Erfarenhetskonferens kring eHälsoinitiativ Skövde prel.december Erfarenhetskonferens kring eHälsoinitiativ Göteborg Nationella initiativ, Öppen data 4 december GR e-förvaltningsdag (inkl uppföljning av E-arkiv dagen) Ej fastställt Bredbandsinformation 8 oktober eArkiv Halvdag introduktion i Klassa 14 november

Något ni tänker på?

Kommunernas e-tjänstemognad Målsättning eTjänster 2014 6 kommuner utvecklar processbaserade eTjänster 19 kommuner inför enklare e-tjänster 17 utvecklingsarbete pågår 12 kommuner har ingen e-tjänsteplattform 13 planerar att införa e-tjänster 1 har inget uppdrag för e-tjänster

Helhetskoncept ? Förberedande stöd Underlag att använda vid förankring både för politik och förvaltning Utbilda politik- E-förvaltnings-dag för politiker Erbjuda möjlighet att genomföra e-blomlådan Kravspec Inbjudan till VG:s kommuner att delta Definiera kraven Erbjuda möjlighet till samverkan Starthjälp Organisations- förslag på det kommunala e-tjänste- arbetet Att komma igång eller att komma vidare Utveckling Integration behörigheter Anslutning till nationella initiativ Integration verksamhets-system Förvaltning Informations- klassning Vidarutveckling av befintliga lösningar Se nya möjligheter som: e-arkiv kontaktcenter gemensam upphandling ? Utgått från ett helhetskoncept Kartläggning - Ringat in var kommunerna står idag och vilka behov de har

eTjänster – Aktivitetsplan VGK Inbjuda & efterfrågan Förutsättning e-tjänsteplatt- form = tjänst 1:a möte 30/9 Kravspec klar inkl upphandlig och ev affärsmodell Kommuner tillfrågas om de vill samverka Upphandling/ Avrop klar enskilt eller gemensamt Målsättning uppnådd

Fyrbodal.se/dalsland Pilot i Dalsland Gemensam eTjänsteplattform för 5 kommuner (öppet för fler) Molntjänst En plattform 5 ”startsidor” 1-5 etjänster Pilot – start 9 september (om avtalet blir klart) Lansering december Nästa steg Avtal Organisation Projektplan Fyrbodal.se/dalsland

Processer och processverktyg Utbildningsbehov Barium 2Q8 light Dela processer Nyttor? www.vastkom.se/process

Kring eTjänster och processer? Hur tänker NI? Kring eTjänster och processer?

På gång inom eFörvaltning Nationella initiativ Svenljunga och Sammansatta bastjänsten Mina Meddelanden Trollhättan? eLegitimation

eArkiv VGK och Fyrbodal Arbetsgrupper Utbildning Seminarier Avrop Pilot Fyrbodal Uppstartsmöte 27 augusti på Riverside Nästa möte 14 november FGS 3/6

FGS 3/6

Har ni funderingar? Vastkom.se/earkiv Arbetsgrupp Fyrbodal

Organisation Hur vill ni arbeta? ALVG Nätverk Nästa möte

Övrigt…….