 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
McLuhan: Understanding media
Advertisements

Dorota Lembrér Licentiand
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
KANDIDATUPPSATS.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden.
Exempel utifrån ett antal målområden
VARFÖR? BREDDAD REKRYTERING VAD? HUR?.
Närvaro!!.
Vad är teknik?.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Utbildningar (just nu)
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Digitalt berättande Lärum 2009 Eeva Koroma. Digitalt berättande Termen digitalt berättande kommer från engelskans Digital Storytelling. Metoden växte.
1. 2 Chasing Salander 3 A new story, expanding the world of “The Girl with the Dragon Tattoo”. Brought to you by the original publisher of the Millennium.
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
How to learn a Second Language?
Språklig medvetenhet.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Bevaka mångfaldsaspekten vid produktion av rekryteringsmaterial och vid /…/ kampanjer. ”Ett inkluderande universitet”
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Systemdesign som process
Huvudämnesstudier KME
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
För att vi ska kunna beskriva...
Trinity College Hanna Tell och Christina Åhlenius
Intersektionalitet, kategorier och maktanalyser
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
Waste management on export
Design, strategi, management
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Helhet och allsidighet
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
The director of education and Research-Based Education
Titel på projektet Title of the project
Presentationens avskrift:

 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen  Sammanläggning

 Gymnasielärare i engelska och svenska som andra språk som i huvudsak jobbat på praktiska ”pojkprogram” och med individuella programmet  Digitalt berättande  Ohler (2008) har identifierat tre element som han menar är viktiga för att förstå hur digitalt berättande påverkar språket;  1. Successful DST(Digital StoryTelling) depends upon traditional writing and the literacies associated with it in the development of scripts, narrative, and other planning instruments.  2. DST integrates traditional and emerging literacies while pursuing content-area learning.  3. DST is, above all, storytelling. As such it has many of the educational benefits of traditional storytelling, as well as some new ones. (s. 45)

 Syftet är att undersöka hur multimodala texter konstrueras i interaktion mellan elever.  Hur växer berättelsen fram i dialogen mellan eleverna?  Uttrycker eleverna i interaktionen en positionering eller identifiering utifrån exempelvis flerspråkighet eller genus och vilka uttryck tar det sig i så fall?  Vad är det som görs till föremål för förhandling?  I vilken utsträckning och hur använder sig eleverna av de resurser, som t.ex. bild och ljud, som den multimodala texten tillför?

 Socio-kulturellt perspektiv på lärande  Litteracitet – New Literacy Studies, Multimodal litteracitet  Dialogism

 Gymnasieelever  3 klasser, 1-3 par i varje klass  Videofilma par när de skapar sin multimodala text

 Grundas på data från pilotstudie och analyserar interaktionen mellan eleverna  Analys av den situationella kontexten i form av detaljerad analys av interaktion  Hur eleverna använder pronomen för att positionera sig som individer, som del av ett elevsamarbete och/eller som ”allmänheten”  Skillnad i förhandlingar kring innehåll och språk. Kan bero på den socio-kulturella kontexen. Eleverna verkar i förhandlingar kring språk positionera sig i förhållande till kategorierna första och andra språkstalare

 Baseras på material som jag just nu håller på att samla in i tre olika klasser  Analysera hur eleverna använder sig av text, bild och ljud i sitt samarbete och hur samarbete med/kring datorn ter sig  Till hur stor del styrs berättandet av skolkontexten? Påverkas skolkontexten av att andra medier tas in? Hur och när i så fall?