SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare. Licenciatexamen Sammanläggning
Gymnasielärare i engelska och svenska som andra språk som i huvudsak jobbat på praktiska ”pojkprogram” och med individuella programmet Digitalt berättande Ohler (2008) har identifierat tre element som han menar är viktiga för att förstå hur digitalt berättande påverkar språket; 1. Successful DST(Digital StoryTelling) depends upon traditional writing and the literacies associated with it in the development of scripts, narrative, and other planning instruments. 2. DST integrates traditional and emerging literacies while pursuing content-area learning. 3. DST is, above all, storytelling. As such it has many of the educational benefits of traditional storytelling, as well as some new ones. (s. 45)
Syftet är att undersöka hur multimodala texter konstrueras i interaktion mellan elever. Hur växer berättelsen fram i dialogen mellan eleverna? Uttrycker eleverna i interaktionen en positionering eller identifiering utifrån exempelvis flerspråkighet eller genus och vilka uttryck tar det sig i så fall? Vad är det som görs till föremål för förhandling? I vilken utsträckning och hur använder sig eleverna av de resurser, som t.ex. bild och ljud, som den multimodala texten tillför?
Socio-kulturellt perspektiv på lärande Litteracitet – New Literacy Studies, Multimodal litteracitet Dialogism
Gymnasieelever 3 klasser, 1-3 par i varje klass Videofilma par när de skapar sin multimodala text
Grundas på data från pilotstudie och analyserar interaktionen mellan eleverna Analys av den situationella kontexten i form av detaljerad analys av interaktion Hur eleverna använder pronomen för att positionera sig som individer, som del av ett elevsamarbete och/eller som ”allmänheten” Skillnad i förhandlingar kring innehåll och språk. Kan bero på den socio-kulturella kontexen. Eleverna verkar i förhandlingar kring språk positionera sig i förhållande till kategorierna första och andra språkstalare
Baseras på material som jag just nu håller på att samla in i tre olika klasser Analysera hur eleverna använder sig av text, bild och ljud i sitt samarbete och hur samarbete med/kring datorn ter sig Till hur stor del styrs berättandet av skolkontexten? Påverkas skolkontexten av att andra medier tas in? Hur och när i så fall?