Slide title In CAPITALS 50 pt Slide subtitle 32 pt Ericsson Microwave Systems AB.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Metodstöd.
Lean Forum studiebesök 2011
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Må bra på jobbet.
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Individuellt utvecklingssamtal - mall
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Coachen Dessa frågor är ställda till handbollsgymnasieelever i Karlstad år 90 – 94- Detta blev resultatet.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Lönesamtalet.
Föräldrasmart Föräldrasmarta ® Företag – vad, varför, hur? Tiina Bruno, Föräldrasmart Sverige AB.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Propositioner från styrelsen till årsmöte Konst- och Kulturföreningen Ericsson i Linköping.
Medarbetarundersökning 2012
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Slide title In CAPITALS 50 pt Slide subtitle 32 pt Propositioner från styrelsen till årsmöte Konst- och Kulturföreningen Ericsson i Linköping.
UTBILDNING FÖR UTBILDARE
För att inkludera alla Ljusdal IF
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Löneförhandlingskommunikation
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
Riktlinjer för misskötsamhet
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
TRR Trygghetsrådet - Din partner vid omställning Stockholm 29 november 2013 Johan Sandgren Ann-Sofi Sjöberg.
Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets.
Kommunikation vid förändring
Det går bra för våra kunder!
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Tips för det praktiska ledarskapet
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Din lön och din utveckling
Träff 13 Välkomna!.
Kommunikationsprocesser
Medarbetarundersökning 2018
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Ledarkollen 2019.
Presentationens avskrift:

Slide title In CAPITALS 50 pt Slide subtitle 32 pt Ericsson Microwave Systems AB

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Bakgrund Ericsson Microwave Systems AB  Lönsamt  Effektivisering av företaget  Obalans i antal och kompetenser  Förutsedd nedgång  Lång ledtid  Nytt arbetssätt inom staberna - HR - Finans - Information - IS/IT

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Resursanpassning Ericsson Microwave Systems Vision Rätt dimensionerat med rätt person och rätt kompetens på rätt plats vid rätt tidpunkt Mål/syfte Stärka och förbättra lönsamheten genom att kontinuerligt ha en balanserad utveckling in och utveckling ut ur företaget av våra medarbetare.

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Resursanpassning inkluderar  Rekrytering  Naturlig avgång  Avgångspension  Kompetensväxling  Varsel

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Resursanpassning Kompetensväxling vid lönsamhet/balans och vid obalans Lönsamt/balansaLönsamt/Obalans Olönsamt Komp.vxl 4-8 mån Avgångsvederlag och går in i vägledningsprogram Medarbetare involverade i hela processen Komp.vxl (rekrytering och avveckling) Varsel 6-12 mån Kort ledtid Oförutsedd nedgång Medarbetare ”pekas ut av chef” Alltid risk att förlora medarbetare som har den kompetens vi behöver. Gäller oavsett om scenariot är kompetensväxling eller varsel Lång ledtid Förutsedd nedgång Lång ledtid Normal arb.process

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Kompetensväxlingsscenario – Obalans V ad händer med individen och organisationen Initialt en viss oro - vad betyder det för mig, korridorsnack, några kanske börjar se sig om, ser nya chanser, andra hukar och väntar på att det ska blåsa över/gör motstånd/ berör inte mig Åtgärd Information och kommunikation, muntligt och skriftligt, avstämning med chef etcetera. Rykten är ett tecken på att den interna dialogen inför en förändring inte har varit tillräcklig. Rykten ska bemötas med kommunikation inte med tystnad. I förändring krävs en positiv eller åtminstone en konstruktiv framtidsbild. Det krävs också engagemang från berörda ledare att hantera medarbetarnas tveksamhet Kompetensväxling innebär Möjlighet att påverka processen, involvering Möjlighet att lära nytt, vidga sin kunskap. Ger trygghet Motstånd mot förändring minskar

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Scenario: Varsel Vad händer med individen och organisationen  Verksamheten ”stannar av” vilket ger nedgång i produktivitet och effektivitet  Rykten och spekulationer, stor oro – vad händer med mig  Uppdelning – de som har lång anst.tid lutar sig tillbaka, övriga börjar räkna anställningsår och månader  Stort behov av information, vill ofta ha en snabb process – vill snabbt veta vad det innebär för mig  De som får gå är ledsna/förbannade, de som blir kvar känner sig inte sällan skyldiga  Externt negativt, hur är lönsamheten, långsiktig utveckling, attraktionskraften minskar, förtroendet kan rubbas Varsel innebär ”Utpekning” Ingen möjlighet att påverka processen, ingen involvering, individen är ett ”offer”

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Kompetensväxlingsscenario för EMW – Obalans Tidsplan Steg 1Steg 2Steg 3 ResursgenomgångSamtal chef/medarb.Medarb. säger upp sig Identifiering av Extern konsult/fortsatt arbete kompetensomr/4-8 mån. KompetenserKvar i tjänst Samma arbetssätt kan användas vid brister i kompetensen (scenario: balans). Viktigt dock att dokumentera samtal och åtgärder.

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence SAMTALSGUIDE FÖR MEDARBETARSAMTAL

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Kompetensväxling berör hela företaget Tid Reaktion FörnekelsefasReaktionsfasTillvänjningsfasBlicka framåt blockering ser hinder irritation ilska deppighet acceptans ser framåt positiv ny motivation

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence STEG 1: Två faser Fas 1: De två första samtalen  Affärsläge  Kompetensbehov  Anställningsbarhet

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence STEG 1: Två faser Fas 2: De följande sex samtalen  Vision – balans i livet  Mål/syfte – vad vill du åstadkomma i din utveckling?  Vad vill du?  Hur vill du göra?  När vill du göra?  Vem och vilka behöver du hjälp av för att åstadkomma det du vill göra?

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Två steg, chef/medarbetar samtal & chef/chef samtal Steg 1:Identifiering, månad 1-4 (19/1—14/5) Du som chef ska hålla två samtal /månad/medarbetare. Steg 2:Framtagning av handlingsplan för alla anställda månad 5-8 (19/5—27/8) medarbetarsamtalen fortsätter men du väljer själv frekvens efter behov.

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Utbildning chefer Ledarseminarium Genomförs för alla chefer, de fackliga organisationerna samt HR Del 1Forskning kring kompetensväxling/omvärldsbeskrivning och exempel på hur andra företag har gjort Del 2Beskrivning av vägledningsprogrammen Två-dagars ledarutveckling i att leda i förändring Dag 1Acceptans - Att driva förändring - Acceptans kring målen - Vad behövs för att kunna driva förändring - Generell acceptans vad som är effektivt ledarskap i förändring - Det uppriktiga samtalet - Kommunikation

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Utbildning chefer Två-dagars ledarutveckling i att leda i förändring, forts Dag 2Coachning - Att i kraftsätta någon annan - Förutsättningar för att uppnå effektiv coachning - Coacha förbi hinder – vad står i vägen? - Skillnaden mellan att coacha och uppmuntra/peppa - Lyssna efter förhållningssätt inte sak - Ingen agenda - Feedback – rak och ärlig - Fallgropar – lär känna sig själv och sin egen stil - Träning Individuell coachning för varje chef, fem tillfällen

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Kompetensväxlingsscenario för EMW – Obalans Tidsplan Steg 1Steg 2Steg 3 ResursgenomgångSamtal chef/medarb.Medarb. säger upp sig Identifiering av Extern konsult/fortsatt arbete kompetensomr/4-8 mån. KompetenserKvar i tjänst Samma arbetssätt kan användas vid brister i kompetensen (scenario: balans). Viktigt dock att dokumentera samtal och åtgärder.

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Kompetensväxlingsscenario för Ericsson Microwave Systems – Obalans Arbetsprocess steg 3 Fortsatt arbete inom Ericsson Microwave Systems  Nytt jobb inom EMW Medarbetare säger upp sig  Nytt jobb hos annan arbetsgivare  Avgångsvederlag 12 mån och går in i vägledningsprogram  Avgångsvederlag endast individuellt överenskommet och slutar sin anställning på EMW I alla tre fallen ska personen ifråga ha lämnat sin befattning inom den överenskomna tiden.

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Vägledningsprogram Syfte: Hitta sina styrkor, sätta yrkesmål och förverkliga dem Då en medarbetare efter en samtalsperiod väljer att säga upp sig och gå in i ett vägledningsprogram finns i första hand tre leverantörer att välja på:  TRR  Antenn  Empower När det gäller vägledningsprogram för chefer och specialister är det AS/3 som är leverantör. Om en medarbetare är behov av extra stöd är det vägledningsprogram hos Arbetslivstjänster som ska användas. Information om leverantörernas finns tillgängligt från intranätet Medarbetaren väljer själv, i dialog med sin chef, vilken leverantör man vill vända sig till.

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Vägledningsprogram; processen  Tillgång till egen rådgivare (coach)  Genomgång av dina styrkor och förmågor, vad du kan och vill; jobba vidare med samma sak/något helt nytt/studera/starta eget.  Hur ser arbetsmarknad ut inom de områden du vill jobba.  Framtagning av handlingsplan  Tips på nya jobb, tillgång till olika jobsiter, praktisk träning för hur man ska uppträda när man är på intervju, hur man skriver en CV, hjälp att bygga upp kontaktnät etc.  Tillgång till allt adminstrativt stöd du kan behöva.

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Arbetsmarknaden Den arbetsmarknad man ser i platsannonser utgör den mindre delen av de jobb som är sökbara. Mer än 70% av alla jobb tillsätts via kontakter. Leverantörerna har omfattande kontaktnät och vet hur man får tillgång till dessa jobb

Top right corner for field-mark, customer or partner logotypes. See Best practice for example. Slide title 40 pt Slide subtitle 24 pt Text 24 pt Bullets level pt © Copyright Ericsson Microwave Systems AB All rights reserved Annica Fornäs, Vice President, Human Resources, Quality & Operational Excellence Resultat kompetensväxling  Rätt antal (415) och kompetenser (lämnade successivt under 2004)  Medelålder 36 år, Ca 25 % kvinnor  Mottagits positivt av chefer, medarbetare och fack  Utveckling pågår och chefer är mentorer när medarbetare lämnat  Allt bygger på tillit och ansvar  Alla vet helheten och varför, samt för en dialog med chef om sin framtid i eller utanför företaget  Blir ej stopp i organisationen, ”business as usual”, utveckling pågår  Snittkostnad lägre än varsel