Strategi för eSamhället

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Handlingsplan disposition
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Effektiv informationsförsörjning Ekonomiskt bistånd Offentliga Rummet 21 maj 2014 Margaretha Holmlund, CSN Krisztina Buki Tornbjörk, SKL Effektiv informationsförsörjning.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
Övergripande mål 2014: Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Microsoft i offentlig sektor
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt..
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Lantmäteriets informationsförsäljning
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Förbundsfullmäktige Pajala
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Anslutning till Mina meddelanden
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Konferens 2007 Medicinskt ansvariga Sjuksköterskor Gabriella Kollander Fållby Avdelningen.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Digitalisering för bättre välfärd
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Kommunal verksamhetsutveckling Utveckling i samverkan behov, möjligheter & fördelar Föreningen Sambruk Claes-Olof Olsson Verkställande tjänsteman
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Kommundirektören och digitaliseringen
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Strategi för eSamhället Kommuner? Landsting? Kommunala bolag? Högskolevärlden? Statliga myndigheter? Näringsliv? Fram till 2008 it- och internetentreprenör Internettjänster, inbäddade system Ringsignaler elektronisk offentlig upphandling Mobila banklösningar och applikationer Kommun- och landstingspolitiker Per Mosseby Center för eSamhället, CeSam

Kommuner, landsting och regioner har en nyckelroll i (e)samhället Kommuner och landsting står för 70 – 80 % av medborgarkontakterna 8 av 10 företagare har kontakt med kommunen Självservice – låt medborgarna/företagen göra jobbet Sättas i centrum

Den nya generationens medborgare De "nya" generationernas medborgare, elever, patienter, företagare, trafikanter, kulturkonsumenter, medarbetare - tar det digitala för givet och naturligt. Tar för givet att kunna kommunicera och agera digitalt med företag som man handlar av (e-handel ökar), resebolag (bokar resor själva numera), media (väljer vad vi tittar/lyssnar på).

Erbjuder vi välfärds-tjänster på bästa sätt? 62 % använder Internet varje dag 80 % av 16-35-åringarna Högre förväntningar Livscykel, genom livets alla skeden, kontakter med offentlig sektor. Kommunen – landstinget, skyltfönster, närmast medborgaren. Hur möter vi medborgaren och företagen på rätt sätt, hur tillgodoser vi deras krav och behov? Måste utgå från medborgaren, som ofta har komplexa behov som involverar flera olika verksamheter, myndigheter, kommuner, länder m.m. – vilket kräver samverkan För att förenkla kontaktytan till offentlig sektor behöver e-tjänster vara lätta att hitta, användarvänliga, någorlunda likartade och i många fall samordnade. Ibland uppstår behov av kontakter med flera olika kommuner, landsting, regioner och myndigheter. Exempelvis när en privatperson har arbete eller fritidshus i annan kommun än sin hemkommun eller erhåller vård i annat landsting. För en företagare kan det handla om att vara utförare till olika landsting eller att bedriva verksamhet i olika kommuner. Privatpersoner och företag ska inte behöva veta hur ansvaret mellan olika huvudmän ser ut eller bemötas på ett alltför olikartat sätt. Med rätt utformade e-tjänster kan och vill privatpersoner och företag göra en del av jobbet som idag belastar offentlig verksamhet. Vi lever i en tid då e-samhället utvecklas och etableras. Internet och informationstekniken påverkar alla samhällsområden med väldig kraft. E-samhället omfattar utnyttjande av informationsteknik (IT) i ett socialt, samhälls­ekonomiskt och legalt perspektiv. E-samhället utvecklas i offentlig förvaltning genom strategisk verksamhetsutveckling med stöd av IT, det vill säga e-förvaltning. Genom e-förvaltning bidrar kommunal sektor till e-samhället. E-förvaltning definieras som ”verksamhetsutveckling i offentlig förvaltning som drar nytta av informations- och kommunikationsteknik kombinerad med organisatoriska förändringar och nya kompetenser”. Initialt användes informationstekniken främst i rationaliseringssyfte för att förbättra den interna administrationen och minska dess kostnader. Med Internets intåg skapades möjligheter att underlätta kontakten med privatpersoner och företag. E-tjänster används idag för att erbjuda god service, öka kvalitet och effektivitet i verksamheter.

Sverige ligger bra till i internationella jämförelser…

…men inte när det gäller offentliga tjänster på nätet

Digitala klyftor – mellan kommuner och mellan människor

SKL har beslutat om Strategi för eSamhället Strategins övergipande mål*: Enklare vardag för privatpersoner och företag. Smartare och öppnare förvaltning stödjer innovation och delaktighet. Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten. * Även regeringen och E-delegationen har dessa mål

Samhälls-byggnad, transporter och miljö Demokrati och delaktighet Ny roll för SKL kräver mobilisering för att nå resultat Center för eSamhället (CeSam) eHälsa Skola Näringsliv och arbete Samhälls-byggnad, transporter och miljö Kultur och fritid Demokrati och delaktighet Gemensamt kansli och programkontor Gemensamma funktioner och tjänster T.ex. e-arkiv, e-handel, Mina sidor, Mina fullmakter, Mina ärenden Grundläggande strukturella förutsättningar Lagar & regler, Informationsstruktur & begrepp, Infrastruktur & informationssäkerhet

SKL har beslutat om Handlingsplan för e-samhället 2013-2015 32 initiativ med förväntade lägen 2015 inom våra programområden Inordnad efter samma tre mål som i strategin och i regeringens digitala agenda och e-strategi

Enklare vardag för privatpersoner och företag – digitala mötet Min ärendeöversikt Mina meddelanden Mina fullmakter Förenkla för barnfamiljer Mina uppgifter – ”en uppgift en gång”

Smartare och öppnare förvaltning stödjer innovation och delaktighet Öppna data E-arkiv Dela öppna lösningar Servicejämförare (

Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten – digitalt arbetssätt Digital kommunikation som huvudkanal E-handel Effektiv administration och it-drift

Skola och lärande i e-samhället Tillgång till modern och öppen it-infrastruktur för lärande Digitala lärresurser anpassade till varje elevs lärande Enklare och effektivare skoladministration / elevplattform

Näringsliv och arbete i e-samhället En gemensam ingång för företagare Enklare hantering av ekonomiskt bistånd Förenkla matchningen av jobb Jämföra servicenivå till företagare Digital överföring av information om nyanlända

Samhällsbyggnad, transporter och miljö i e-samhället Digitalisering av gemensam bygglovprocess Digitalisering av detaljplan- och fastighetsbildningsprocess Digital beräkningstjänst för miljöbalkstaxa Geodata

Demokrati och delaktighet i e-samhället Medborgardialog med stöd av IT Elektroniska val och digitalisering av valadministration Digitalisering av nämndadministration Digital delaktighet

Strukturella förutsättningar för e-tjänster i offentlig sektor Gemensam it-arkitektur Bredband Svensk e-legitimation Informationssäkerhet

Vårt uppdrag April 2011 Styrelsen ”Strategi för eSamhället”

Överenskommelser med staten

Överenskommelse EBP 2013-2015 Stimulansbidrag 2013 20 MSEK - går oavkortat till regionala samordnare 70 MSEK - ska användas för att genomföra följande aktiviteter: Införande av e-tjänster inom socialtjänsten Ge alla berörda medarbetare inom socialtjänsten ska ha tillgång till säker roll- och behörighetsidentifikation Införa mobil dokumentation i hemtjänsten och hemsjukvård Säkerställa att trygghetslarm som kommunerna erbjuder övergår från analog till digital teknik Införa och använda NPÖ 1 MSEK - utbetalas till samordnare inom de idéburna och privata utförarna (Famna och Vårdföretagarna)

Men var är resten? Hur kan vi tillsammans med staten förstå var de samlade behoven ligger och gemensamt hitta vägar framåt för att digitalisera Sverige? Handslag mellan Anna-Karin Hatt och Anders Knape i mars 2013, ambition att hitta nya vägar framåt kring samverkan

Överenskommelser mellan kommuner och landsting

Gemensamt utvecklingsarbete för eHälsa pågår

Övergripande frågeställningar När finns det behov av kommungemensamt agerande för att möta utmaningar i utveckling av e-samhället? Hur kan de lösningar som möter utmaningarna styras, utvecklas, finansieras och förvaltas?

Regional samverkan en nyckel Regional samordning för drift, upphandling och utveckling. Händer mycket nu: CeSam Skåne, CeSam Blekinge, CeSam Värmland, eVästerbotten, CeSam Norrbotten..? Många olika former Kommunförbund eller regionförbund Gemensam nämnd och förvaltning Gemensamt aktiebolag Samverkansavtal

Värmland Gemensam drift- och service nämnd Gemensam e-tjänstplattform Gemensamma licenser Gemensam verksamhetsutveckling som tar stöd av it 100 e-tjänster Minskade driftkostnader Karlstad – ”Är man stor och stark ska man vara snäll” (Bamse)

Besparingar för gemensam e-plattform - 1 917 000

Två utmaningar med lösningar

Business case #1: Ekonomiskt bistånd Utmaning: Unika behov för kommuner Business case #1: Ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd För att handlägga ekonomiskt bistånd genomför socialtjänstens medarbetare idag separata slagningar emot SkV, FK, CSN och migrationsverket, samt telefonsamtal till AF och a-kassorna. Processen är tidsödande och har visat sig ge upphov till felaktiga utbetalningar uppgående till betydande belopp E-delegationen driver projektet ”Effektiv informationsförsörjning”, som syftar till att handläggarna ska kunna ställa en automatiserad ”multifråga” skapa ett generellt ramverk med vilket man kan bygga andra sammansatta tjänster utifrån olika bastjänster

Ekonomiskt bistånd: Kostnader 2013-2017 Det här är beräknade kostnader för hela utvecklingsperioden.

Nyttor 2013-2017 – exklusive samhällsnytta Nyttorna har beräknats utifrån de underlag som har funnits tillgängliga. FUT, Riksrevisionens rapport, ESV.s rapport. Det är en bedömningsmetod som använts. I den här beräkningen finns ett antal antagningar om hur mycket tid som kan elimineras.

Nyttor 2013-2017 – inklusive samhällsnytta I den här beräkningen har också hänsyn tagits till de beräknade felaktiga utbetalningarna utifrån de underlag som har funnits tillgängliga (bedömningar i FUT, Riksrevisionen, ESV)

Varför löser inte marknaden detta behov? Komplex frågeställning där nyttan enklast identifieras av kommunerna själva Omöjligt utveckla utan nära samarbete med ett stort antal myndigheter Marknadens storlek (25-50 miljoner) inte tillräckligt stor för att attrahera de aktörer som har naturliga förutsättningar

Lösning: Gemensam utveckling Det finns ett behov för kommunsektorn att kunna ”äga” vissa gemensamma it-lösningar av strategisk karaktär Dessa lösningar måste ägas på ett sätt som ger förutsättningar för Finansiering Utveckling/upphandling Drift och förvaltning

Business case #2: E-arkiv Utmaning: Sektorns krav och upphandlingar Business case #2: E-arkiv

E-arkiv Digitaliseringen för med sig krav på digital arkivering Alla Sveriges myndigheter måste säkerställa digital lagring på lång sikt i enlighet med gällande lagkrav Många medlemmar saknar spetskompetens för att ta fram genomarbetade kravspecifikationer ur både ett juridiskt och tekniskt perspektiv Marknaden kan lösa problemet En genomarbetad kravspecifikation har tagits fram, och en gemensam upphandling genomförs av SKL Kommentus Kostnaden för krav- och upphandlingsprocessen 4-5 mkr

Lösning: Gemensamma krav och upphandlingar Resurser och kompetens utmaningar för enskild kommun, och upphandlare ibland inte ”jättesamarbetsorienterade” Det finns ett behov för kommunsektorn att skapa gemensamma kravspecifikationer för it-lösningar ”av strategisk karaktär” Samordning har ett egenvärde Gemensamma krav sänker kostnaderna Gemensamma krav ökar konkurrensen e-Arkiv-upphandlingen på god väg; 500+ intresserade

Uppdraget: hur ska vi samverka? Gentemot staten och tillsammans i vår sektor Kring gemensamma krav och upphandlingar Kring gemensam utveckling Politisk ambition att lyckas formera en samverkan som kan leverera från 2014

Samverkan på alla nivåer Internationellt EU:s Digitala Agenda, strategiska samverkansprojekt Standarder Nationellt Nationell strategi, strategiska samverkansprojekt Mjuk infrastruktur, standarder och upphandling Överenskommelser Regionalt Regional digital agenda, strategiska samverkansprojekt Kompetens- och resursallokering, upphandling Lokalt Lokal strategi för verksamhetsutveckling med stöd av IT Samlat grepp och strategisk ledning

Vill/Kan ni gå före inom något område? Partnerskap? Vill/Kan ni gå före inom något område?

www.skl.se/esamhallet Nyhetsbrevet eSamhället

Hör gärna av er med frågor och inspel: Per Mosseby per.mosseby@skl.se TACK! Hör gärna av er med frågor och inspel: Per Mosseby per.mosseby@skl.se