1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Den nationella ungdomspolitiken
”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” (Skolverket/Sverker)
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
- Konsten att ge feed-back
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda politiker.
De samhällsekonomiska målen
Överbefolkning.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Kvalitetsarbetet och redovisningen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
EBP 2010 – 2014 hur har det gått ? Vad tycker ni? Stämmer det som framkommit? Om inte vad? Varför inte? Något att tillföra? Vad är det viktigaste vi ska.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
En guide för effektutvärdering
Systematisk uppföljning UIV
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Månadsbokslut oktober, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kommunala friskolor i Linköping
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet
Decentralisering, skolval och friskolor: resultat och likvärdighet i svensk skola av Helena Holmlund, Josefin Hägglund, Erika Lindahl, Sara Martinson,
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Uppföljning och utvärdering
Kapitel 15 Budgeten.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
NLS mars. Betygsskillnader som förklaras av skola, skolområde & kommun Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Dagens diversifierade klassrum
Resursfördelning Grundskolenämnden
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU

talet – Ett decennium av genomgripande reformer 1991 – Kommunaliseringen (sektorsbidrag till skolan) 1992 – Fritt skolval (friskolor) 1993 – Ett generellt statsbidrag (sektorsbidraget bort) 1996 – Friare lönesättning för lärare 1997 – Reformerat betygssystem 1997 – Kommunalt balanskrav 1991 – programgymnasiet (3-årig yrkesutbildning) Samtidigt pågår en ekonomisk kris

3 Varför alla reformer? Varför så genomgripande? Hade det inte varit möjligt att korrigera problemen med de relativa betygen, snarare än att sjösätta ett helt nytt betygssystem? Hade det inte varit möjligt att reformera de ursprungliga statsbidragen, snarare än att sjösätta en kommunaliseringsreform? Som observatör blir man slagen av hur lite egentlig analys som verkar ha föregått dessa stora reformer Tvära kast inom utbildningspolitiken (på basis av lite evidens)! Borde inte utbildning vara ett område där man agerar med försiktighet och kontinuerligt följer upp och utvärderar?

4 Presterade eleverna dåligt i början/mitten av 90-talet? ”d-värden” korrigerade för ålder och åk. d > 0 bättre än genomsnittet. Matematik (åk 8) TIMSS el föregångare

5 Naturvetenskap (åk 8). TIMSS el föregångare ”d-värden” korrigerade för ålder och åk. d > 0 bättre än genomsnittet.

6 Läsförståelse (åk 4). PIRLS el föregångare Elevresultat relativt goda i början/mitten av 90-talet

7 Målstyrning förutsätter uppföljning/utvärdering Det är anmärkningsvärt att insatserna för uppföljning och utvärdering inte ökade i samband med kommunaliseringen Det har – tills helt nyligen – inte varit möjligt att mäta utbildningsresultat före 16 års ålder m.h.a. centralt insamlade data Systemfel! (som är på väg att korrigeras, men alldeles för sent)

8 (Vad avse med) Likvärdighet (och hur mäta)? En samhällsekonomiskt effektiv politik utjämnar förutsättningarna för barn med samma fallenhet En politik som mobiliserar ”begåvningsreserven” sannolikt effektiv. Mindre motsättning mellan effektivitet/jämlikhet på utbildningsområdet än på andra områden Men svårt/omöjligt att mäta lika förutsättningar Mätningar av likvärdighet fokuserar oftast på spridningen i utfall (Notera att det kan finnas effektivitetsargument för att även minska spridningen i utfall) Vilka förutsättningar finns då att mäta likvärdighet? Efter betygsreformen finns betyg, vars förankring i studieresultat lämnar en del övrigt att önska…

9 Betygsvariation mellan elever i tre ämneskategorier 1989 – 2007 d = 0 (1989). Källa Gustafsson & Yang Hansen (2009)

10 Variation i betyg mellan skolor och kommuner Källa Gustafsson & Yang Hansen (2009)

11 Är skolan en central eller kommunal angelägenhet? Mångfasetterad fråga som inte går att besvara Utbildningsanordnaren bör dock inte leva under ett strikt balanskrav –Det kommunala balanskravet innebär att kommunerna måste budgetera så att intäkterna överstiger kostnaderna Utbildningspolitik är investeringar som inte bör påverkas av kortsiktiga svängningar i konjunkturen eller kohortstorlekar Att utbildningsanordnaren har ett strikt balanskrav är problematiskt, både ur ett effektivitets- och livärdighetsperspektiv