Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Idrottslärare om astma
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Musik & kommunikation 50p.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Presentation av Barnombudsmannen Lena Nyberg Köpenhamn 5 maj 2008
Vad innebär ett barnperspektiv
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
i kommuner, landsting/regioner
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Vad är du för typ av person?
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Elizabeth Odalen Bjord
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur gör man en debattartikel?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Diskussionstillfälle 4
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Identitet Vad formar oss till oss?.
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
MAKTLEKAR.
Sammanställning av enkätsvar ang
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Socialpsykologi.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Barnkonventionen i förskolan
Integritet läroplansanalys.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009 Barn med funktionsnedsättning om ny skollag: Utfrysning, rasterna plåga, bli sedd, mött av ngn. Rundabordssamtal UMOenkät (citat) Fråga barnen-panelen Kris i repris-samtal Barnrättskommitténs synpunkter /skillnader

Upplägg Barnombudsmannens uppdrag Vad barnkonventionen kräver av oss Barns röster om elevhälsovården Några slutsatser

Barnombudsmannens uppdrag enligt lag ATT LYSSNA. Företräda barns och ungas rättigheter enligt barnkonventionen. ATT BEVAKA. Förvaltningsmyndigheter, kommuner och landsting ska på uppmaning lämna uppgifter om vilka åtgärder som vidtagits för att i den egna verksamheten genomföra barns och ungas rättigheter. Skyldiga att komma till överläggning. ATT PÅVERKA. Driva på genomförandet och bevaka efterlevnaden av barnkonventionen. Föreslå författningsändringar, bilda opinion, sammanställa statistik, följa internationella utvecklingen.

“Barnkonventionen, är inte den avklarad i Sverige “Barnkonventionen, är inte den avklarad i Sverige? Vad är problemet för barn i Sverige?” Okunskap om barns situation i vårt eget land. Okunskap om vad barnkonventionen kräver av oss. Fakta om barns situation

Barnkonventionen ingen simpel checklista! Anger väsentliga principer och en process för hur dessa principer ska få genomslag här och nu. “Vilken plats och vilken respekt barnet ges i samhället. Och om beslutsfattarna är inställda på att prioritera barnets bästa”

Grundläggande synsätt Barndomen har ett värde i sig själv Barn behöver särskilt skydd

Huvudprinciper Barnkonventionen Artikel 3 Barnets bästa Artikel 6 Barnets rätt till liv och utveckling Artikel 12 Barnets rätt att komma till tals Artikel 2 Barnets rätt till likvärdiga villkor

Barnets bästa? … det har vuxna alltid varit säkra på! Barn på sjukhus Finska krigsbarn Slutsats: fråga barnen! Gatubarnen i Sydamerika… Slutsats: vuxna måste använda sig av informationen, låta den påverka beslut men också ta ansvar för den information som ges.

21

16

Barns röster om elevhälsovården Samtal om nya skollagen UMO-enkät: Hälften känner till vad skolkurator/sköterska kan bistå med. Knappt hälften anser att de fick den hjälp de önskade. Två av tio fick inte rätt hjälp, resten ville ha mer stöd. Orsak: ”Vågade inte berätta/ inte tillgänglig. (Ex värk i kroppen – jag kan inte hjälpa dig – lyssnade inte och jag vågade inte berätta vad det handlade om)

Barns röster om elevhälsovården ”.. Agera och göra något när de ser att någon mår dåligt istället för att eleverna måste komma till dom. När jag var hos sköterskan fick jag svara på en enkät och jag mådde väldigt dåligt under den tiden, och jag skrev så att hon skulle se att jag inte mådde så bra, men hon gjorde ingenting. Så jag tycker att dom kan vara lite mer uppmärksamma..”

Några slutsatser Barnrättskommitténs kritik måste tas på allvar Rundabordssamtal: Inte råd upprepa 1990-talets misstag Lagskydd för elevhälsovård Följa upp utfallet i praktiken Elevhälsa – i dialog med barn och unga ”fråga barnen” ”Har en skolsyster som alltid säger att man är välkommen oavsett problem och samarbetar med kurator” ”Måste våga fråga om man har problem” Alla skulle tala med kurator/elevhälsa så det blir mindre pinsamt att få hjälp när man behöver – veta vilken hjälp man kan få Synas bland eleverna – stort steg gå dit

Tack!