Synkroniserade insatser för barn och unga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Kan vi lära något av andra länder kring samordnade insatser? Fredrik Lindencrona Forsknings- och utvecklingsansvarig PSYNK.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Regionens bildande Organisering av institutionsvården Samarbete mellan Barnpsykiatri och Socialtjänst Remissrunda 2003 – Skolan involverades Beslut 2005.
Ett forskningsprogram om förbättringsarbete inom vård och omsorg finansierat av VINNOVA och Vårdalstiftelsen i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Att möta förändringar – adaptiv kapacitet i olika skalor
Personalpolitisk inriktning
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Ledningssystem på 60 minuter
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Samordnad utveckling för god och nära vård
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Analysseminarium – ÖK maj
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
I offentlighetens tjänst
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Synkroniserade insatser för barn och unga Fredrik Lindencrona, leg.psykolog, Med.Dr Sveriges kommuner och landsting

Framgångsfaktorer Samlade bilden av 9 olika kunskapssammanställningar Koordinering av effektiva aktiviteter och processer genom effektiva flöden av information, kunskap och patienter/klienter Aktivt engagemang för samverkan och samverkans mål på alla nivåer Systematisk styrning Samsyn kring mål, vision, prioriteringar och värden inom samverkanssystemet Brukarfokus

Effektiv informationsspridning sker inom systemet Före- komst Kriterie Beskrivning 9/9 Effektiv informationsspridning sker inom systemet Det finns mekanismer, processer och system för att säkerställa att alla har tillgång till den information som de behöver från olika delar av systemet för att kunna genomföra sin uppgift i förhållande till helheten. Samverkanssystemets aktörer har utvecklat en kultur som stödjer goda dialoger Starkt engagemang på alla nivåer och en stödjande samverkanskultur Värderingar delas och det finns en solid gemensam grund för samverkanssystemet. Relationerna mellan de ingående aktörerna utmärks av förtroende, ömsesidig respekt, ärlighet, pålitlighet och kompromissvilja på alla nivåer. 8/9 Gemensam vision och gemensamma mål Samverkanssystemets olika aktörer arbetar samlat kring en och samma vision och med gemensamt/gemensamma mål. Systematiskt och samordnat resultatsystem Gemensam uppföljning och utvärdering av bl.a. processindikatorer och klientutfall, genomförs med olika adekvata metoder kontinuerligt mellan de ingående aktörerna i samverkanssystemet Kvalitets- och kunskapsfokus Samverkanssystemet behöver använda sig av aktiviteter som är av högsta kvalitet, hålla sig kontinuerligt uppdaterade avseende relevant kunskap och överhuvudtaget arbeta strategiskt för att vara en ständigt lärande och kunskapsbaserad verksamhet Kraftfull styrningsstruktur Samverkanssystemet styrs effektivt av de ingående aktörerna. Det underlättas av gemensamma administrativa gränser, tydliga formella överenskommelser som ständigt revideras och aktiva processer/strukturer för effektiv konfliktlösning och hantering av motstridiga intressen och mål. En lämplig maktfördelning och förankring på alla nivåer i de ingående aktörernas organisationer är angeläget. 7/9 Verksamheterena fungerar som ett system utan barriärer Det finns tydliga och adekvata vårdkedjor och remissvägar genom systemet. Olika strukturer för gemensam planering har upprättats för att underlätta koordinering. Alla nödvändiga aktörer och insatser är tillgängliga i systemet. Adekvata finansiella resurser och strukturer Samverkanssystemets finansiella situation är åtminstone adekvat för de uppgifter som ska genomföras, lämpliga beslutsstrukturer och adekvata mekanismer för finansiell samordning föreligger.

Samsyn kring väsentliga prioriteringar såsom tidiga insatser Före-komst Kriterie Beskrivning 6/9 Aktivt ledarskap Ledare på alla nivåer ser samverkan som en avgörande strategisk fråga. Ledarskapet utmärks av förändringsbenägenhet och stöd för kontinuerlig utveckling. 4/9 Samsyn kring väsentliga prioriteringar såsom tidiga insatser Samverkanssystemet har utvecklat en samsyn kring viktiga skiljelinjer såsom fokus på tidiga insatser relativt högspecialiserade eller bedömningen av risker och behov Tydligt ansvarsutpekande och klargörande av roller Det är tydligt vem som ska ansvara för vad och ansvaret för olika deluppgifter i förhållande till helheten är klargjorda. 3/9 Gemensamt geografiskt upptagningsområde Verksamheterna som samverkar har samma geografiska avgränsningar Aktiv medverkan från brukarorganisationer och andra aktörer Att samverkanssystemet inkluderar brukar- och intresseföreningar i den kontinuerliga utvecklingen och som en aktivt bidragande part 2/9 Behovsbedömning för befolkningen i området System för att kontinuerligt bedöma befolkningens behov av insatser och att förutsättningar för hälsa är de bästa möjliga Patientfokus Barnrättsperspektivet tas tillvara och att barn och familjers åsikter och råd för sin egna process och hela verksamhetens genomförande inhämtas aktivt

“Synkroniserat system” Aktörerna ser sig som del av samma system har utvecklat mål och uppdrag med beaktande av det övergripande målet för hela systemet genomför ett aktivt kunskapsutbyte på alla nivåer kring alla viktiga frågor har utvecklat en beslutshieraki kring kostnadsfördelning mellan olika parter och den är accepterad av alla parter beaktar konsekvenserna för hela systemet när beslut om interna förändringar i en verksamhet beslutas besitter den kompetens och kapacitet som behövs för att denna skall kunna lösa sin specifika uppgift

Utmaningar! – Det är de vi ska få rätt på Fem kategorier av utmaningar: Strukturella (fragmentering, begränsande gränser) Procedurella (olika planerings- och budgetcykler) Finansiella (olikheter i ersättning och resurser) Professionella (ideologi, värden, intressen, prioriteringar) Personliga (status, autonomi och legitimitet för den professionella personen) (Hultberg, Glendinning, Allebeck & Lönnroth (2005) Från min egen forskning + Bristande förståelse för system och systembyggande + Bristande upplevelse/erkännande av beroende mellan organisationer

Hur får man effekter av samverkan? EXTERNA FÖRUTSÄTTNINGAR RÄTT STRUKTUR BRA PROCESS INNOVATIONER MÅL: PSYKISK HÄLSA STÖD 2: PROCESSSTÖD EXTERNA FÖRUTSÄTTNINGAR STÖD 1: SYSTEMATIK EXTERNA FÖRUTSÄTTNINGAR

Komponenter i en framgångsrik förändringsstrategi för utveckling av samverkan (9 kunskapssammanställningar) Effektiv förbättringsstrategi Tydlig förbättringsidé Förbättringsdrivande ledning och styrning Implementeringsplaner Investering i tillräcklig mycket tid, resurser och energi Träning och färdighetsutveckling Att man kan bygga på redan existerande strukturer Effektiv planering och organisering

Aktiviteter Övergripande projektaktiviteter Forskningsnätverk “Temperaturmätaren” Uppföljning/utvärdering (planeras) Kunskapssammanställning (planeras) Forskare involveras i projektets aktiviterer Forskningsnätverk FoU-ansvariga i Modellområdena Grupparbetsplats Träffar 5 oktober, 1 december och framåt (efter behov)