Att representera Greppa Näringen Stina Olofsson 2013-11-06.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Advertisements

Svensk Handel + Konsumentverket
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Mitt jobb & Min karriär.
Närvaro!!.
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Ett metodstöd i arbetet med vårdmiljön
Målorienterade strategiska processer
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Att arbeta med Greppa Näringen Anki Sjöberg, Lovanggruppen, november 2008.
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Hur har rådgivningen fungerat
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Välkommen till Ledardagen!
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Arbetsformer, moduler och material Stina Olofsson,
Company/Dept, Author Nyheter om N och P i foder till grisar! Kerstin Sigfridson Lantmännen Lantbruk Produktutveckling Piggfor Kerstin.
Förslag till rådgivning i olika faser av Greppa Näringen Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Klimatkollen i rådgivningen Pernilla Kvarmo, Greppa Näringen.
Klimatkollenkurs 18 april 2012 Pernilla Kvarmo Jordbruksverket.
Energikollen lantbruk 9-10 maj 2012 Inledning & avslutning Pernilla Kvarmo.
Administrativa systemet och databasen för växtnäringsbalanser Cecilia Linge, Jordbruksverket
Energikollen växthus Elin Einarson Rådgivarkurs Energikollen växthus, Nässjö 24 okt 2012.
Administrativa systemet och databasen för växtnäringsbalanser Cecilia Linge, Jordbruksverket
Administrativa systemet Cecilia Linge, Jordbruksverket Introduktionskurs Linköping
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Klimatkollen i rådgivningen
Kurser för rådgivare och lantbrukare Stina Olofsson,
Att arbeta med Greppa Näringen Katarina Berlin Thorell, Hushållningssällskapet Sjuhärad.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Är Greppa Näringens frågor viktiga för konsumenten? Greppa Näringens halvtidskonferens 1-2 september 2004 Sören Persson Sigill Kvalitetssystem AB
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Arbete för ett fortsatt Greppa Näringen Ett fortsatt nära samarbete med LRF är viktigt Projektet ska nå fler än målgruppen för rådgivning God kontakt med.
Vilka lantbrukare anmäler sig till Greppa näringen och varför? Stina Olofsson.
MÖTE ELRÄTT LEVERANTÖRERNA JANUARI /11 Offert 5/12 Beställning 6/12 Produktion 14/4 Leverans 5/5 Lansering 3/11 Beslut 5/11 Projektplan.
Vad händer framöver? Linköping Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund GRISLYFTET – framtidstro för svenska grisbönder.
Miljömålen – regional dialog Amanda Palmstierna miljömålsamordnare.
Administrativa systemet Maria Fermvik, Jordbruksverket Introduktionskurs Uppsala
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Att representera Greppa Näringen
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Hej och välkomna hit! Jag heter….
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Introduktion Uppsala Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Hållbart engagemang. Vad betyder ett hållbart engagemang?
Nya Landsbygdsprogrammet
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF – Lantbrukarnas Riksförbund Intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna.
Greppa Näringen framåt, Vad är på gång? Skövde Stina Olofsson, Jordbruksverket.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Framtid-projektplan Stina Olofsson, Josefin Kihlberg
Vad har vi åstadkommit? Skövde Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Klimatkollen i rådgivningen
Ekonomi som motivation
Stina Olofsson projektledare Greppa Näringen
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Att representera Greppa Näringen Stina Olofsson

Syfte Greppa Näringen ska inspirera och motivera lantbrukare och rådgivare att använda kunskap så att gårdens miljöpåverkan minskar och lönsamheten förbättras. Ingen övergödning Giftfri miljö Begränsad klimatpåverkan

Kommunikation: Det personliga mötet mellan dig som rådgivare och lantbrukaren är viktigast!

Särskiljande Löfte Upplevelser Varumärke = vision = löfte

Kommunikation: Tillsammans hittar vi lösningar på gården som både du och miljön tjänar på

Vetenskapligt underbyggd kunskap Effektiva verktyg och lättillgänglig information Kompetenta och engagerade rådgivare Långsiktig och bred satsning Basförutsättningar

Långsiktigt arbete

Miljönytta och lönsamhet Rationell nytta

Vem har störst nytta av Greppa Näringen? 175 rådgivare 2013

Konkreta råd och tillförlitliga beslutsunderlag Rationell nytta

11 Var finns Greppakunden? Län

Stöd att uppfylla samhällets och konsumenternas krav och förväntningar Rationell nytta

13 Vem är Greppakunden? Produktion

14 Vem är Greppakunden? Ålder

”Stolt och kunnig föregångare med gott miljösamvete” Emotionell nytta

16 Emotionell nytta - Nöjdhet Medelvärde: 4,7 Medelvärde: 4,3 Medelvärde: 4,4

Personlighet

Rådgivare: Vad är Greppa Näringen? ( 175 )

ÅTGÄRDA SNARAST – VIKTIGT MEN LÅG UPPFYLLELSE JUST NU Rådgivningsbesöket ger mig ny information Rådgivningsbesöket ger mig inspiration till förändringar KEEP UP THE GOOD WORK – BIBEHÅLL DEN HÖGA NIVÅN Rådgivarens förmåga förmedla kunskap Rådgivarens kunskapsnivå Rådgivarens engagemang Rådgivarens bemötande HYGIENVARIABLER SOM EJ FÅR FÖRSÄMRAS – MINIMIKRAV FRÅN KUNDEN Förslagna förändringar är anpassade till verksamheten Besöket är anpassat till min verksamhet AVVAKTA – TREVLIGT OM DET FÖRBÄTTRAS MEN EJ SÅ VIKTIGT Rådgivningsbrevet (nytta av) Förslagna förändringar är genomförbara Drivkraftsanalys 48

Helheten

Greppa Näringen - lantbrukets verktyg för effektivare miljönytta

Varumärkesplattform -

Framtid Många står bakom en fortsättning till 2020 Landsbygdsdepartementet Jordbruksverket LRF Svensk Mjölk Rådgivningsföretag Ni har det viktigaste jobbet!