Forts förändringsarbetet Fas II & III Core curriculumkommitténs förslag Nils Danielsen NLU - Malmö, 15 dec, 2004.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
0HLR Maen Yousef.
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Hälsolyftet och LSH-studien
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Användande av hjärt-EKO på intensivvårdsavdelningar i Sverige
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
AU Digital samverkan LO Process
Regionalt metodråd, idé o förslag
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkommen! Till Lunds universitet och Medicinska fakulteten
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Vårdinformation och informationsöverföring
SBAR för strukturerad kommunikation
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Detta är God Vård
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Bedömningsmetoder.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Validering inom Lärarlyftet
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Bättre liv för sjuka äldre i Dalarna
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Försäkringsmedicinsk definition
Patientsäker vårddokumentation
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Läkarintyg för sjukpenning
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Forts förändringsarbetet Fas II & III Core curriculumkommitténs förslag Nils Danielsen NLU - Malmö, 15 dec, 2004

UPPDRAGET Ordningsföljd mellan olika kurser och moment. Integrering av utbildningsavsnitt. Samordning av termin 5 med övriga terminer. Balansen (omfattning och placering) mellan core och valfria moment/fördjupningsarbeten/projektarbeten. Integrering av grundvetenskapliga mål under fas II och III. Principer för praktisk utbildning, innefattande bland annat längd av tjänstgöringsplaceringar och tjänstgöring utanför universitetssjukvården. Professionell utveckling över tid. Examination i enlighet med uppställda utbildningsmål. Utnyttjande av portfolio för bedömning av godkänd kurs och som underlag för utvecklingssamtal. Samordning och resursutnyttjande mellan terminer samt mellan Malmö och Lund. Utnyttjande av utbildningsavdelningar. Övergången till AT.

Bakgrunden till core curriculum- kommitténs uppdrag NLU bestämde : Att införa terminsbaserade kumulativa kompetensmål för hela utbildningen (nya riktlinjer) ht 05 Att examinationerna skall ha ett begränsat antal format, vara integrerade, terminsbaserade och gemensamma för Lund/Malmö (nya riktlinjer) Att från och med ht 05 införa totalt minst 20 p selectives fördelade på termin 6-10 Att varje enskild termin skall vara en integrerad enhet som skall examineras sammantaget (Ht 05)

Core curriculumkommitténs sammansättning Mats Ekelund Peter Svensson Anna Blom Anders Tingström Lo Persson Gudrun Edgren Margareta Troein Bo Norrving Ola B Ohlsson Åke Nilsson Kristian Riesbeck Lena Larsson Nils Danielsen

Core curriculumkommitténs arbete Fem stycken schemalagda möten under hösten Individuella hemläxor som lämnats in Redigering av hemläxor, diskussion, ny uppgift, ny redigering, consensus Information om arbetet i Fas I-III, storMUR

Grundläggande klinisk och vetenskaplig skicklighet Kliniska situationer Grundläggande praktiska färdigheter Grundvetenskap Normal/störd funktion Studiemål med terminsflaggor Klinisk kompe- tens Klinisk vetenskap/ Praktiska färdigh. Studiemål med terminsflaggor Professionellt handlande Studiemål PU, Kommunikation Etik, mm Studiemål med terminsflaggor Samhälls- aspekter på hälsa och sjukdom Genus, Kultur, Epidemiologi, Global hälsa, mm Studiemål med terminsflaggor

Kliniska situationer  Andningssvårigheter  Ont i bröstet  Chock  Kramper  Sömnproblem  Glömska/minnesförlust  Stämningslägespåverkan  Stick och bett  Känslighet för infektioner  O.s.v. totalt 99 stycken

Laborativa situationer Onormalt blodglukos/glukos i urin Förändrad blodbild Onormala laboratorievärden avseende leverfunktion

Grundläggande praktiska färdigheter Kunna: ge första hjälpen mäta blodtryck utföra hjärt-lungräddning göra en neurologisk undersökning och bedöma fynden dokumentera i journal och skriva epikris på ett ändamålsenligt sätt och i enlighet med författningskrav utföra intravenös infusion suturera mindre sår utföra intubering på docka o.s.v.

Grundläggande klinisk och vetenskaplig skicklighet De nyutexaminerade läkarna vid Lunds universitet skall ha uppnått de allmänna mål som finns angivna i högskolelag och de mål som finns angivna i högskoleförordningen för yrkesexamen som läkare. Därutöver så skall de ha tillägnat sig grundläggande klinisk och vetenskaplig skicklighet för att kunna tillgodogöra sig allmäntjänstgöringen på bästa sätt. För att kunna göra detta så skall varje nyutexaminerad läkare:

forts. Grundläggande klinisk och vetenskaplig skicklighet kunna bidra till att förebygga ohälsa på individuell och samhällelig nivå kunna etablera god kontakt med patient och närstående samt respektera deras integritet kunna bidra till att bota och lindra sjukdom, lindra sjukdomssymtom och bidra till återhämtning efter sjukdom samt kunna ge tröst och stöd kunna genomföra en fullständig kroppsundersökning och individualisera den efter situationens krav kunna undersöka och bedöma en persons mentala hälsotillstånd kunna genomföra en adekvat värdering av patientens problem och kunna identifiera olika differentialdiagnoser

kunna välja ut adekvata och riktade kompletterande undersökningar kunna tolka och värdera den information som framkommit vid anamnes, kroppsundersökning och andra undersökningar i syfte att ställa korrekt diagnos kunna formulera och genomföra åtgärder och behandling i samråd med patienten samt kunna utvärdera deras effektivitet kunna basera åtgärder och behandlingar på vetenskaplig grund samt kunna ompröva dessa på basen av nya vetenskapliga resultat kunna samarbeta med kollegor och andra yrkeskategorier inom vård och omsorg kunna utöva ledarskap i sjukvården forts. Grundläggande klinisk och vetenskaplig skicklighet

Grundläggande klinisk och vetenskaplig skicklighet Grundvetenskap Normal/störd funktion Studiemål med terminsflaggor Klinisk kompe- tens Klinisk vetenskap/ Praktiska färdigh. Studiemål med terminsflaggor Professionellt handlande Studiemål PU, Kommunikation Etik, mm Studiemål med terminsflaggor Samhälls- aspekter på hälsa och sjukdom Genus, Kultur, Epidemiologi, Global hälsa, mm Studiemål med terminsflaggor

Termin 6 Termin 7 Termin 8 FAS II Termin 5 forts individ. studier 5 p Selectives 5 p Selectives 5 p Selectives 5 p

Termin 9 Termin 10 Termin 11 FAS III Selectives 5 p Selectives 5 p Examensarbete 10 p

Vad innebär NLU besluten? Beslutet i maj handlade om hur fakulteten skall forma utbildningen gentemot studenterna (nya riktlinjer, beslut om selectives) eller med andra ord de krav som studenterna kan ställa på oss Dagens eventuella beslut handlar om de krav vi kan ställa på våra studenter och om de mål de måste uppnå. Vidare så anger vi en tidsplan för förändringsarbetet

NLU beslutet i maj 2004 Att PBL skall användas på Fas I och att på Fas II/III så skall PBL och/eller Case metodik tillämpas. Som ett första steg i processen att få gemensamma arbetsformer som faciliterar självstyrt lärande så skall PBL i enhetlig form användas på Fas Ifrån och med vårterminen 2005.