Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, 2009-12-08 Analys av ledningssystem i internationella insatser Sofia Nilsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Att förstå anonymiteten (översättning från
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Aktör / Struktur.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Patient fick smärtstillande läkemedel i fel kateter
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Organisationskultur, makt och konflikt
Environmental and Safety Management Cooperation in Oil Spill Response
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Tillbaka till början… Ur ansökan: Huvudproblemet, som projektet ska bidra till att lösa, kan sammanfattas i att det inom organisationerna finns okunskap.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Att få rätt saker att hända
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Välkommen till ESF:s seminarium
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Projektledning.
Lönesamtalet.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Att lära sig att analysera
Idrottspsykologi.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Coaching.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Analys av ledningssystem i internationella insatser Sofia Nilsson Försvarshögskolan Institutionen för Ledarskap och Management Karlstad Universitet Estetisk-Filosofiska Institutionen Misa Sjöberg Försvarshögskolan Institutionen för Ledarskap och Management Örebro Universitet Juridik, Psykologi och Socialt Arbete Gerry Larsson Försvarshögskolan Institutionen för Ledarskap och Management Universitet i Bergen Det Psykologiske Fakultet

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap,

Projektets initiala upplägg 1)Kartlägga ledningssystemets utformning och funktion före, under och efter akuta internationella humanitära biståndsinsatser, såväl ur ett internt aktörsperspektiv som utifrån signifikanta omvärldsgruppers perspektiv 2)Generaliserbarhetspröva teoretisk modell av ledningssystem 3)Tillämpad kvalitetsutveckling med fokus på ledningssystemet

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Förändrat projektfokus 1)Kartlägga ledningssystemets utformning och funktion före, under och efter akuta internationella humanitära biståndsinsatser, såväl ur ett internt aktörsperspektiv (som utifrån signifikanta omvärldsgruppers perspektiv) 2)Generaliserbarhetspröva teoretisk modell av ledningssystemet 3)Moralisk stress under internationella, humanitära hjälp- och räddningsinsatser

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Metod Explorativ ansats - 19 personer Systemperspektiv/holistiskt perspektiv Analys enligt grounded theory (Glauser & Strauss, 1967; Starrin et al., 1991 ) Generaliserbarhetsprövning (kvalitativ – metodutveckling)

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap,

Bakomliggande förhållanden Grundläggande förutsättningar -Politisk styrning -Central myndighetsledning -Geografisk belägenhet Extern samverkan -Uppdragsgivare -Finansiärer Gynnsamt Ogynnsamt

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Bakomliggande förhållanden Intern verksamhet -Ledarskapet -Struktur -Kompetens-/erfarenhetsbank -Organisationskultur/klimat Gynnsamt Ogynnsamt

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Enskild insats Före, under, efter Ledningens rationalitet -Effektivitetsaspekt - Personrelaterade kvaliteter - Fysiskt-administrativa-materiella/logistiska kvaliteter -Humanitetsaspekt - Social kulturell kompetens - Socio-kulturell atmosfär/anda

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Utfall Uppnådda mål Nyttoaspekt för de som erhöll humanitärt stöd Lära från erfarenheter

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Generaliserbarhetsprövning Modellen validerades i de flesta avseenden (kategorinivå) -internationellt/nationell/naturorsakad Övergripande resursstruktur och rationalitet likartad - kvalitativa aspekter varierar i både substans och tyngd inom respektive kategori (kodnivå) beroende på hot och resursförfogande!

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, PRAKTISK NYTTA - Modell för teoretisk/praktiskt förståelse av ledning under kriser/katastrofer - Analysinstrument för utvärdering/lärande av kriser/katastrofer - Underlag för beredskapsplanering/organisationsutveckling

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Moralisk stress i internationella humanitära hjälp- och räddningsinsatser Moralisk [di]stress – smärtsamma känslor… Situationer som karaktäriseras av mer än en rätt sak att göra. Problematiken handlar då om att väljer man ett alternativ så utesluter man möjligheten att välja det andra (Corley, 2002). Problem där individen är medveten om det moraliskt riktiga agerande som en situation kräver, men inte kan agera på ett sådant sätt på grund av institutionella hinder som till exempel tidsbrist, brist på ledarstöd, institutionell policy eller legala hinder (Jameton, 1984).

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Metod Finns det några situationer där du följt din övertygelse av vad som var moraliskt riktigt att göra trots att du visste att det var emot lagar och regelverk? Finns det några situationer där du följt lagar och regelverk trots att du upplevde att de gick emot din övertygelse om vad som var moraliskt riktigt?

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Metod forts. Explorativ ansats 16 deltagare Analys – grounded theory

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap,

Kontextuella förhållanden Formalia Kultur Säkerhet Media

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Tolkning av kontextuella förhållanden Anpassade till uppgiftslösande ”Jag tror inte att man utformar ett regelverk som är orimligt i fält. Då får man inte igenom ett sånt regelverk, för dom som skapar regelverk för det för fältorganisationen.” Hinder för uppgiftlösande ”Jag tänker mest på att vi har skapat bestämmelserna här. Om vi håller oss till det… säg så här att du ska förhålla dej så här ute va, med arbetstider… men sen hamnar vi ofta i nånting som man inte har förutsett eller jobbar i andra kulturer.”

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Beslutsstrategi Sunt förnuft styr initial coping - Magkänsla och intuition ”Men hamnar man i en sån situation… där det är helt omöjligt… man får väl ändå säga i sammanhanget ifråga då, då måste man ju så att säga använda sunda förnuftet i första hand.” Söka chefers godkännande och stöd - Chefers godkännande och stöd/brist på chefers godkännande och stöd ”Om man gör något som är utanför och väldigt, väldigt nära gränsen till nånting som är mer eller mindre, inte olagligt men utanför så räcker det att ringa ett samtal till chefen eller någon annan så kan man få ett ja eller ett nej. Och känner han att det är känsligt rent politiskt sett så säger han ’nej’… vi måste kolla med [den politiska nivån] om vi kan göra det… så man vet ungefär var man ligger nånstans.”

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Överväganden Aktivt val att agera i enlighet med, eller in kontrast till, vad som förväntas givet rådande kontextuella förhållanden ”Nej, jag är inte sån som person. Nej, jag följer inte reglerna om jag tycker att dom är fel… om det går emot mina principer eller min moral.” Vara medveten om risker - eget ansvar - utfall av beslutsfattande

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Överväganden forts. Återvända till det som förväntas så fort som möjligt

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Uppgiftens utfall utifrån vald handling OK vid framgång ”Så hade jag ju en bild av vad som tar tid, vad det är som är svårt, vad det är vi måste prioritera. Sen hör jag vad dom säger och så får man sålla och ta bort vissa saker och satsa på det istället. Och så får man skäll ’Varför har du inte gjort som vi hade sagt att ni skulle ha gjort?’ och sedan några dagar senare så visar det sig att ’Oj! Det var bra att ni gjorde så här!” Personligt ansvar vid framgång/nederlag ”/…/ jag vet inte hur man hanterar det sen, men det är klart det är ingen person som man vänder sig till i första hand när det gäller nästa uppdrag. Så enkelt är det ju.”

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Moralisk stressreaktion Otillräcklighet ”/…/ när det gäller [namn på typ av insatser] så kan vi ju vilja göra stora saker men att man från svensk sida inte vill lägga pengarna på den typ av stöd som vi kan ge.” Maktlöshet, meningslöshet, frustration ”Dom har då fina bilar, utrustningar och då så att… med flaggor och företräder organisationen… ’Vad är det ni behöver?’ frågar dom byborna. Sen åker man därifrån och så kommer en ny organisation och ställer samma frågor. Men det är ingen som far dit och gör nånting va! Å det finns ingen som kan koordinera det hela. Det är ju för jävligt!”

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Slutsatser Relativt vanligt förekommande Kan ge upphov till starka stressreaktioner Hierarkiska skillnader Svårigheter hantera – chefer & underställda Moralisk stress – ett specialfall av stressreaktioner i allmänhet, och ett negativt tvetydigt tillstånd i synnerhet – behov av andra coping strategier?

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, PRAKTISK NYTTA Modell ej validerad → begränsat användningsområde Teoretisk förståelse för etiskt/moraliskt svåra beslutssituationer i internationell, humanitär biståndskontext Underlag för utbildning/övning (mental förberedelse), ledarskap, stresshantering, etc.

Presentation vid MSB seminariet: Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap, Sofia Nilsson