Välkommen till Ledardagen!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Utgångspunkter/Genombrott
Bättre liv för sjuka äldre Utvecklingsdagar på Höglandet 6 och 26 mars Vad kan vi lova ESTHER?
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Mentometerfråga 1 Är du? Kvinna Man.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
SFAM-Q Best Practice-vår verktygslåda
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Mentometer Tryck på den siffra på dosan som motsvarar ditt val. OBS!
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
Alf Jönsson. Öppna jämförelser Sydöstra sjukvårdsregionen: Bästa sjukvårdsregion Hälsouniversitetet: Bästa läkarutbildningen Sveriges.
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Modell för Utveckling av ledningssystem
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Det ständiga förbättringsarbete
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Målbild 2012 Mariestad
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Eva Henriksen, Med dr, V-chef AVC, bitr chef CeFam
Hälsoval Skåne: Vårdgivaren ska på individnivå arbeta med hälsofrämjande och sjukdoms- förebyggande insatser, såväl primär- som sekundärpreventiva, ge.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Framtidens bästa primärvård
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Omställningen av hälso- och sjukvården
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Presentationens avskrift:

Välkommen till Ledardagen! Mår du bra ? 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej

Varför en gemensam målbild? Vi är: Kunniga engagerade bra resultat inom flera områden, Vi behöver: kraftsamla inom vissa områden

Inga nya målområden - istället ihärdighet Målbild 2012 Inga nya målområden - istället ihärdighet Kvalitet, patientsäkerhet Tillgänglighet Delaktighet Nytt Betona patientens perspektiv Vässade konkreta mål

Olika perspektiv på vården

Patientens fokus utifrån Målbild 2012 – bra vård och bättre hälsa Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska resultat Forskning Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Vårdval Patientinflytande EKONOMI

Om tillgänglighet 2012 vill jag som patient… Alltid kunna nå sjukvården per telefon < 5 minuter Få kontakt med primärvården inom 0-5 dagar På akutmottagning inte behöva vänta i väntrum mer än 1 timme och vara klar inom 3 timmar Få tillgång till specialistvård inom 30-60 dagar Alltid få tid för mottagning eller behandling vid beslutstillfället

Om kvalitet och säkerhet 2012 vill jag som patient… Kunna lita på att kliniska resultat är bland de bästa i landet och att inte råka ut för undvikbara skador Kunna få råd om min hälsa Få ett gott bemötande Slippa en vårdrelaterad infektion

Om delaktighet 2012 vill jag som patient… Kunna känna mig delaktig i min vård Kunna använda en del tjänster via datorn

Hur ska vi veta om vi når målet? Genom att följa upp, mäta och analysera resultaten Ändrade arbetssätt ger också ändrade resultat

Hur får vi tid att arbeta med utveckling? Prioritera utvecklingsarbete Chefens och medarbetarnas dubbla ansvar, dagens och morgondagens arbete Ta bort icke värdeskapande aktiviteter Få inspiration av andra Arbeta mer tillsammans Använda beprövade metoder/modeller

Vilket stöd finns i utvecklingsarbetet? Vårdprocesscentrum PSE HU Verksamhetsutvecklare HR Utbildningar Studenter Nätverk Med mera

<1 tim 1-5 tim 6-10 tim >10 tim Hur mycket tid i veckan avsätter du för verksamhetsutveckling? <1 tim 1-5 tim 6-10 tim >10 tim

Hur blir målbilden en del av vardagen? Varje enhet behöver konkretisera vad som behöver göras Uppföljning, mätning och analys av resultaten Jämföra med andra Presentera resultat Efterfråga förbättringar

Ledningens aktiva engagemang Mål 2010 För detta krävs Ledningens aktiva engagemang Mål 2010 Alla ledare efterfrågar resultat för kvalitet, säkerhet, tillgänglighet och bemötande, samt driver aktivt förbättringsarbete Alla enheter redovisar fortlöpande och öppet sina resultat Från väntelista till direkt bokning

”All förändring du vill se i världen måste börja hos dig själv” Förändring kräver fokus ”All förändring du vill se i världen måste börja hos dig själv” Mahatma Gandhi

Jag kommer ihärdigt att följa hur vi arbetar med detta Att arbeta ännu mera är inte lösningen Det finns många bra exempel på hur vi kan arbeta annorlunda

Utmaningen är… Att kunna nå dessa mål inom ramen för de tillgängliga ekonomiska resurserna

Pågår det nu på din enhet förbättringsarbete för att förbättra tillgängligheten? 1=Ja 2=Nej 3=Ej aktuellt

Patientens fokus utifrån Målbild 2012 – bra vård och bättre hälsa Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska resultat Forskning Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Vårdval Patientinflytande EKONOMI