Dagens program Vi bygger vidare utifrån de tankar ni hade sist och de erfarenheter ni gjort sen dess. Erfarenheter - Teorier – Praktiska övningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Individuellt lärande tillsammans
Att leva med multipel skleros
Att kläcka och vaska idéer
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Hur tänka och göra som processtödjare
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Dagens program Vi bygger vidare utifrån de tankar ni hade sist och de erfarenheter ni gjort sen dess. Praktik varvat med teori.
Föräldramöte Ht
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Läroplansnätverk förskola
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Debattera.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Delaktighet.
Lönesamtalet.
Vad handlar detta om för dig?
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Diskussionstillfälle 4
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
pedagogisk dokumentation
Lärenergi När jag känner :
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Presentationens avskrift:

Dagens program Vi bygger vidare utifrån de tankar ni hade sist och de erfarenheter ni gjort sen dess. Erfarenheter - Teorier – Praktiska övningar

Hålltider Fika 9.30 Lunch 12.00 Fika 14.30 16.00 Slut

Åke Malmeling Bohusläning ”Mellanstadielärare” Speciallärare år 7-9 Utvecklingsledare i Hjo kommun Handledare i skolutveckling vid Karlstad Universitet

Vad har varit mina drivkrafter? Sökandet efter det inre drivet, den inre motorn Det seriösa mötet Gränslandet mellan kunskap och okunskap Den inre viljan att vilja veta mer

”Människan är som allra bäst när hon grips av samma allvar som barnet när det leker.” Herakleitos

Motivation – movere – att röra sig Motivationsforskningens huvudfråga: Vad är det som får människor att vilja röra sig?

Vad är det som får pedagoger att vilja jobba med skolutveckling?

Forskningsfråga Vad är det som får dig att vidareutveckla ditt arbete i vardagen? Mötet med barn och ungdomar Samtalen med kollegor om dessa erfarenheter Engagerande, stödjande och utmanande rektor

PBS är ett förhållningssätt i syfte att vidareutveckla vardagsverksamheten genom goda lärande möten.

Håkan Jenner Växjö Universitet Motivation och motivationsarbete i skola och behandling Motivation är inte en egenskap hos individen, utan en följd av de erfarenheter man gjort och det bemötande man fått. Motivation och motivationsarbete är i första hand en fråga om bemötande. Mötet är därför centralt för motivationen.

De kollegiala samtalen Lärande samtal- ett förhållningssätt och en struktur för fördjupade pedagogiska reflektioner. Lärande möten

Vad gjorde vi egentligen sist?

Två frågeställningar Vad har jag tagit till mig? Vad snurrar i mitt huvud?

Vad tog ni till er?

Självklarheter som inte är självklart Syftet är viktigt Måste känna att man tjänar på det

PBS är ett förhållningssätt där vi, genom att fördjupa vår förståelse, vidareutvecklar ”mästerkockandet” och tar vara på de erfarenheter och kunskaper som finns på enheten. www.pbs.kau.se

Två delar som hänger ihop De kollegiala samtalen Lärgruppsarbetet

Bra metod att komma vidare i våra samtal. Det finns nu möjlighet till utveckling i arbetslaget Det gäller att öva och ha samtal på direkten

Fördjupad förståelse av arbetet i vardagen Erfarehetslärande Utifrånperspektiv ? ! - + Styrdokument Kollegors erfarenheter Forskning Studiebesök Utm. rektor Förståelsefördjupande lärprocess Tillämpningsinriktad lärprocess Fördjupad förståelse av arbetet i vardagen Inifrånperspektiv

Ordningen Effektiva strukturerade möten Ramarna Behovet av strukturerade disciplinerade samtal Fokus på ämnet Fokus på ”tänket” och lärandet

Rollen som samtalsledare Aktualisera spelreglerna Alla skall få komma till tals Gruppen håller sig till ämnet Tankerespekten , lyssnarkulturen, det öppna lyssnandet, det nyfikna motståndet Fokus på fler perspektiv ( figuren i lådan) Reflektera över mönster, sammanfatta, vad sticker ut? Hålla i processen föra den framåt och se till att den dokumenteras

Lyssnandet Vikten av tystnaden - tid att tänka Respekt människor emellan Att verkligen möta och inte prata förbi Lyssnandet – aktivt lyssnande Att lyssna på riktigt utan att värdera Att öka förståelsen vad som ligger bakom och på det sättet lära sig samarbeta utifrån nya perspektiv Vill kunna lyssna och verkligen förstå Hjärnan får tid att reflektera en gång till Man får kunskap om sig själv – en spegel att se sig själv och verksamheten Härlig känsla att bli lyssnad på – man känner sig viktig Att lyssna utan att alltid behöva ha en kommentar Alla kommer till tals – de röstsvaga kan nu höras Alla har något att säga Utifrån mitt sätt att se…

Fler perspektiv - Lärande samtal

Förhållningssätt Öppet lyssnande Slutet lyssnande Konsten att ställa den egna kunskapen lite grand åt sidan Att vara öppen för den andres tankar Gun Mollberger Hedqvist; Samtal för förståelse Lasse Gustavsson

Frågorna Viktigt hur man formulerar frågor Våga ställa öppna frågor Fråga om det man verkligen vill veta Undvika ledande frågor

Verktygen Bra verktyg i arbetet med såväl kollegor som med barn/elever ex. elevvården

Förståelsekarta Gemensam förståelsekarta

Nyckelfraser på post it-lappar Ygh fhgfjkd bfhsmr gjgkglktt rhkrör gjgjklt Nyckelfraser på post it-lappar

Utgångspunkten för det fortsatta samtalet är att den som leder samtalet ska begripa sig på den förståelse som lapparna representerar. bfhsmr Xbfgn dfh Hhjcbn c Dghfgj dggm yfjfh Ygh fhgfjkd Fgjfthj fgnmfhj Dd sfgd Gkggry

Gemensam förståelsekarta Ygh fhgfjkd bfhsmr gjgkglktt rhkrör gjgjklt Nyckelfraser på post it-lappar

Gemensam syn I förlängningen kan det leda till en gemensam syn på uppdraget Synliggöra tankegångarna för att få en samsyn.

”Att för att komma vidare, få en djupare förståelse i ett samtal måste alla få komma till tals, få tid att uttrycka sina tankar utan att bli avbruten. Att man behöver ställa sina egna åsikter lite åt sidan ett tag och verkligen lyssna på vad andra har att säga. Låta bli att värdera. Först då kan man diskutera kring frågan i ett vidare perspektiv och få en ökad förståelse. Förhoppningsviss leder detta till utveckling.”

Dokumentationen Sammanfatta Vad sticker ut?

Chefen är viktig Chefen är viktig – måste vara insatt och offensiv ”Koppel på hunden och kallvatten i duschen” ”Inte starta nya resor utan att ha landat från den gamla och tankat”

Forskningsfråga Vad är det som får dig att vidareutveckla ditt arbete i vardagen? Mötet med barn och ungdomar Samtalen med kollegor om dessa erfarenheter Engagerande, stödjande och utmanande rektor

Vad säger lärledare om skolledarrollen? Starta upp utvecklingsarbetet på ett seriöst sätt. Varför lärgrupper? Ge stöd till lärledarna så att de slipper vara ordningsmän. Känna till de olika lärområdena Vara engagerade och intresserade, pådrivande och utmanande. Visa intresse, stöd utvecklingsarbetet. Prioritera och pusha för lärsamtalen. De är en del av vardagen. Vara delaktig Ge resurser Se till att hålla sig uppdaterade. Läsa dokumentationen och ge respons. Efterfråga vad man gör. Ge tid – se till att det ges tid till samtal, töj inte på den ramen, stjäl inte tiden.

Vad snurrade i huvudet? Hur undvika att sväva iväg? Hur undvika att föra över mina lösningar-åsikter på en gång? Hur blir man bättre på att lyssna och verkligen förstå? Hur sätter man sina egna tankar åt sidan? Hur undvika att associera utan att lyssna först? Hur gör man för att gå på djupet? Hur kommer man från åsikt till insikt? Hur man kan tycka lika fast man tänker olika. Kan man lyssna och tänka samtidigt?

reflektion kring görandet yta Förståelsefördjupning åsikt Vardagsprat Diskussion Erfarenhetsutbyte Lärande samtal reflektion kring görandet insikt djup För att lärandet i samtalet ska synliggöras, krävs det att någon bjuder motstånd.” Frågekompetens, genuint nyfiken, öppna frågor,

Att vara schyst besvärlig. Att ställa frågor som vidareutvecklar.

Frågesfärer: Erfarenheter: HUR Hur gör du? Vad leder det till för eleverna? Resultatet Principer /Pedagogiska ställningstagande VAD - VARFÖR Hur kommer det sig att du gör som du gör? Kunskapssyn – Värdegrund –Insikter - Principer

Övningstillfälle Syfte: Träna på att lyssna med öppenhet, intresse och schyst motstånd.

Utifrån ditt eget ”mästerkockande”… Hur får man till det så att barnen, ungdomarna verkligen lär sig det dom skall lära sig?

Vad hörde du?

Ombytta roller!

Hur driver man frågorna framåt så att inte alla säger samma sak?

Lärande samtal – görande samtal? Hämmas man inte i tanken om man är lösningsinriktad? ex Ludvig

Mina medarbetare Hur implementerar man? Om alla bara visste! Vad skall jag göra på min enhet? Hur blir man säker i rollen? Bra ämne för lärande samtal?

PBS är ett förhållningssätt där vi, genom att fördjupa vår förståelse, vidareutvecklar ”mästerkockandet” och tar vara på de erfarenheter och kunskaper som finns på enheten. www.pbs.kau.se

Hur får vi till det så att det verkligen blir ett gemensamt lärande, en utveckling på skolan, som kommer eleverna till del?

Förståelsekarta Två och två (helst med någon ni inte känner så väl)

Ygh fhgfjkd bfhsmr gjgkglktt rhkrör gjgjklt Hur får vi till det så att det verkligen blir ett gemensamt lärande, en utveckling på skolan, som kommer eleverna till del?

Utgångspunkten för det fortsatta samtalet är att den som leder samtalet ska begripa sig på den förståelse som lapparna representerar. bfhsmr Xbfgn dfh Hhjcbn c Dghfgj dggm yfjfh Ygh fhgfjkd Fgjfthj fgnmfhj Dd sfgd Gkggry

Frågesfärer? HUR? Hur gör ni nu? Hur skulle ni kunna göra framöver? VAD? VARFÖR? Vilka tankar ligger bakom?

När beskrivningen är klar betraktar man tillsammans det som har växt fram och försöker sammanfatta bilden. Vad sticker ut? (samtalet om samtalet) Vad tar jag med mig av det här? Nya insikter?

Lärsamtal utifrån samma rubrik: Hur får vi till det så att det verkligen blir ett gemensamt lärande, en utveckling på skolan, som kommer eleverna till del?

Samtalsrubriker Vi pratade om.. Reflektioner i gruppen… olika sätt att se…

För egen del… Det här tar jag till mig:

Samling enhetsvis: Vilka tankar har dykt upp under dagen? Vad har var och en tagit till sig och hur kan vi gå vidare?