Aktuella skolfrågor hos SKL

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Skola och arbetsliv i samverkan
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
Varför fokus på nyanlända just nu
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
HÖK 07 Medlemsmöte HÖK 07.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lokalt kollektivavtal om samverkan
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Bra skolor kännetecknas av:
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Europeiska socialfonden
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
PRIO-projektet för att förbättra den
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Läroplansträff Välkomna!.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Om Läkarmedverkan i Kommunerna
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
HÖK –
Avdelningen för vård och omsorg
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Presentationens avskrift:

Aktuella skolfrågor hos SKL Per-Arne Andersson SKL, avdelningen lärande och arbetsmarknad

INPUT OUTPUT

Bättre resultat i skolan Styrning och ledning Forskning Öppna jämförelser PRIO Rektors- utbildning Matte- satsning Lärar- avtal

elevernas studieresultat Synligt lärande Vad påverkar elevernas studieresultat Vad skall vi presentera och varför; John Hatties ”Visible Learning”? Varför har SKL översatt denna? Göra forskning mer lättillgänglig på svenska. En fråga som SKL arbetar med är att få till stånd mer ”skolrelevant” forskning och att göra den tillgänglig för skolan och för lärare. Ett material för vidare diskussioner för läraren själv, inom lärarlaget, för skolan, för förvaltningen och för kommunen! Viktigt att visa att forskningen pekar på lösningar och att de finns tillgängliga – men man måste fundera ett eller två varv innan man sätter sig ned och gör det ”på svenska”. Det går inte att ”klippa och kopiera”! SKLs översättning är, kort uttryckt, en sammanfattning av en sammanfattning. Vem är Hattie och vad är hans studie? John Hattie är utbildningsforskare och professor vid Aucklands universitet i Nya Zeeland. Han har gjort världens förmodligen största metastudie över vad i och utanför skolan som spelar roll för elevernas resultat. En metastudie är en studie av studier.

” Det är så mycket lättare att lägga pengar på små klasser, mer utrustning, nya uppgifter och att bekymra sig över examensformer. Det är mycket svårare att peka på skillnader mellan god och dålig undervisning. Därför menar jag att vi behöver använda mer tid till att undersöka hur vi kan belöna och stimulera bra lärare.” John Hattie, 2009

Några exempel Påverkansfaktor Effekt Självskattning av betyg 1.44 Uppförande i klassrummet/studiero 0.80 Motivation 0.48 Förskoleaktiviteter Ekonomiska resurser Klasstorlek 0.29 0.17 Familjestruktur 0.19 Nivå (begåvnings-)gruppering 0.12

Utgångspunkter för projektet

”Skolsystemets förbättringsresa” Pedagogisk innovation och utbyte tvärs skolor Utveckla professionen Lägg den strukturella grunden Excellent Great säkerställ de basala villkoren Good Poor Skripta låg-kvalificerade lärare Säkra minimi-kvalitén Säkra att elevernas kostnader Fair Lägg grund för ansvars-utkrävning Säkra organisatoriska och finansiella förutsättningar Utveckla grundläggande pedagogik Great Utveckla kollegiala lärande processer Stärk upp stöd-funktioner för lärare och rektorer Stärk system-stöd för utveckling och innovation av pedagogik Fair Poor

Prioriterade utvecklingsområden Processer och arbetssätt i skolan Organisationsstruktur Samarbetsorienterade arbetssätt Resultatuppföljning Effektiv resursanvändning försörjning Kompetens- Lärarutbildningens utformning Rekrytering till läraryrket Utveckling av lärarkåren Styrning och uppföljning på systemnivå Uppföljning Insatsprogram Spridning av goda exempel mellan huvudmän Skolsystemets grundförutsättningar Friskoleregleringar Resursfördelning Skolvalsbestämmelser

Resultat från kartläggningen (några axplock)

Lärares arbetstid

Skolledares arbetstid

Nya arbetssätt och processer Gemensam planering Coachning Tidsfördelning Övriga områden 1-2 lektioner planeras gemensamt varje vecka i grupper om 2-4 lärare Tidigare veckas lektioner utvärderas och diskuteras Coacha och bli coachad av en kollega en gång per månad samt uppföljningssamtal efter varje tillfälle Skolledarna lägger ~20 % av sin tid på lektionsbesök och coachning Tydligare mötesstruktur Planerad bufferttid Mer information via mejl Korta tavelmöten Ny rutin för skriftliga omdömen Ny rutin för medarbetarsamtal Översyn av tjänstefördelning i år 1-6 för ökad ämnesinriktning 13

Viktigaste åtgärder för bättre skolresultat (enligt rektor)

Matematik satsningens volym 2011/12 (6) 2012/13(30) 2013/14(180)

Villkor medverkan Avsiktsförklaring : förbättra matematikundervisningen Ange operativa mål Pröva sin egen styrning & ledning mot SKL:s satser Ha en gedigen dokumentation Bekräfta aktiv medverkan i mötesplatserna (styrning & ledning, matematik och digitalt ) Vara villig fortsätta satsningen fram till 2015 Ta ett visst ansvar då allt fler kommuner ansluter sig

HÖK 10 med Lärarnas samverkansråd Bilaga 6 “Verksamhetsutveckling och måluppfyllelse” När det finns behov av att göra avsteg från Bilaga M genom lokalt kollektivavtal kan så ske. Parterna ska understödja lokala parter i arbetet att teckna lokala kollektivavtal Lokalt kollektivavtal om annan arbetstidsförläggning tecknas enligt Ferieanställning med reglerad arbetstid 1552 tim/år Semesteranställning, 40 tim/v Annan avvikelse från Bilaga M Berörda lärare erhåller, vid a och b ovan När förändringen träder i kraft 1500 kronor (varje berörd) Vid den därpå följande ordinarie löneöversyn ökas det garanterade utfallet med 500 kronor per berörd lärare Vid avvikelse enligt ovan c utges belopp som överenskoms lokalt. Beloppet utges vid de tillfällen och på det sätt som i 1 och 2

Tillämpning av Bilaga 6 ”verksamhetsutveckling och måluppfyllelse” Enkät med ca. 80% svarsfrekvens 43 kommuner har tecknat avtal fortsatt ferieanställning semesteranställning annat avvikelse Diskussioner förs i många kommuner 49 avser teckna avtal 2011 95 avser teckna avtal 2012 93 avser ej teckna avtal

Sju punkter för stärkt forskningsanknytning Det handlar om att: öka utbudet av forskning med relevans för skolan, att forskningsresultaten sprids till skolan på ett bra sätt och att lärare och skolledare med hjälp av forskningen kan utveckla och förbättra den egna verksamheten att lärare och skolledare forskar mera (frågor direkt behövda i verksamheten)   Kan också nämna en form av forskningsspridning. Den som diskuterar skola med någon idag blir nästan en tävling i vem som först referar till antingen McKinsey-rapporten eller John Hatties forskningsöversikt över forskningsöversikter, Visable learning. SKL kommer att publicera en svens Partsgemensam samverkan som vi hoppas kompletteras av staten :-) Ett exempel på vad vi gjort för att stärka kopplingen: Synligt lärande Något om exemplen i synligt lärande k bearbetning av denna meta-studie med tillhörande diskussionsmaterial.

Skolforskning i kommunerna - kartläggning Enkät till central förvaltning 40 procent svarsfrekvens Ca 2/3 av befolkningen Inte alltid kunskap om satsningar i kommunen (t ex deltagande i forskarskolor) Knapphändiga svar. Många har inte angett budget 50 miljoner (?) till skolforskning Främst forskarutbildning samt utvecklingstjänster Några står för stor del av dessa 50 miljoner Samverkan ger mervärde, särskilt kontakter med lärosäten

50 miljoner från kommuner till skolforskning Kommuner med promilletänk: Botkyrka, Stockholm, Nacka, Umeå, Jönköpings län (13 kommuner) Kommuner med större satsningar totala medel: Göteborg, Malmö, Landskrona, Nynäshamn/Västervik Kommuner med större satsningar kronor per invånare: Hörby 26, Halmstad 3, Kristianstad 6, Mariestad 4, Ovanåker 25 kr, Partille 11, Söderköping 7, Torsby 12, Töreboda 17, Värnamo 6, Årjäng 35, Öckerö 6, Ödeshög 10 Region Skåne satsar 1 krona/invånare (alla utom Malmö)

Unga till arbete Regionalt samarbete SYV- guide Hälso- samtal Plug in Info- ansvaret Avhopps- studie

Bättre resultat i skolan Styrning och ledning Forskning Öppna jämförelser PRIO Rektors- utbildning Matte- satsning Lärar- avtal

TACK FÖR ER TID!