Barn och ungdomars hälsa i Norrbotten Revisionsgranskning av: Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv - fokus på flickornas situation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Ungdomsmottagningarnas roll Barbro NilssonBILD 1 Ungdomsmottagningsverksamheten övergripande mål och innehåll Att främja fysisk och psykisk hälsa,
Välkommen till denna träff med Hälso- och sjukvårdsberedningen!
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Rehabiliteringsgarantin
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Den individuella utvecklingsplanen
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Uppsökande och förebyggande arbete
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Handlingsplan för uppföljning om vården som ges är jämlik och jämställd Kunskapscentrum för Jämlik vård.
Programberedningen 2010 Årets uppdrag: Bemötande i vården (Etik i vården) Programberedningen består av 11 ledamöter: Anders Öberg (S) ordförande Elisabeth.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Nämndplan 2015.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Psykisk hälsa Främsta orsaken till sjukfrånvaron i stora delar av västvärlden 45 % av pågående sjukskrivningar i Sverige (70 miljarder kronor) Nedsatt.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Ny Remissrutin till BUP
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Samordnad utveckling för god och nära vård
SKL:s uppdrag Intressebevakning och omvärldsanalys
Presentationens avskrift:

Barn och ungdomars hälsa i Norrbotten Revisionsgranskning av: Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv - fokus på flickornas situation Oktober 2010 Jan-Erik Wuolo Lars-Börje Sehlberg Andreas O Jönsson Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Fullmäktiges beredningar/utskott Landstingsrevisionen Lars Hedberg (s) ordf Vanja Berglund (s) v ordf Vilhelm Haara (c) Birgit Sandahl (m) Anders Åknert (v) Els Jakobsson (fp) Anders Sundström(ns) P-O Planting (kd) Jan Bergström (mp) PwC: Carina Olausson Jan-Erik Wuolo Hans Rinander Fredrik Markstedt Lars-Börje Sehlberg Andreas Jönsson Solveig Sundberg Fullmäktiges beredningar/utskott Landstings-/kommun- styrelsen Divisioner, Förvaltningar Verksamheter 2

Diagnosen ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning ADD = Attention Deficit Disorder Uppmärksamhetsstörning Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Bakgrund - Förekomst av ADHD 3-7 % bland barn Varför granskades detta? Bakgrund till SBU-rapport 2005: av de barn och unga som beviljades vårdbidrag för ADHD var 85 % pojkar SBU-rapporten: - Förekomst av ADHD 3-7 % bland barn Hyperaktiva barn märks mer, i motsats till passiva (ADD) - Pojkar är i större utsträckning hyperaktiva - Svårare att upptäcka flickor i tidig ålder - Lärare upptäcker i större utsträckning pojkar än flickor medan föräldrar upptäcker pojkar och flickor i samma utsträckning - Diagnos upp till 4 gånger vanligare hos pojkar än hos flickor Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Medverkande 6 revisorsgrupper i en samverkansgranskning Kalix, Haparanda, Övertorneå, Gällivare, Kiruna och Landstinget Gemensamt granskningsområde Tre infallsvinklar - Landstinget: När sätts diagnos, vård och behandling samt kvalitetsregistrering Kommunerna: Kompetens, rutiner och stödinsatser i skolan Samverkan skolan och BUP Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Jämställdhet Studeras ofta avseende kvinnor och män, mera sällan avseende barn och ungdomar - pojkar och flickor. T ex SKLs rapportering har ett vuxenperspektiv. Revisorerna i de fem kommunerna och landstinget valde en unik inriktning och avseende revision av jämställdhet. Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Revisionsfrågor Landstinget Kommunerna Är landstingets vård och behandling avseende barn och ungdomar med ADHD ändamålsenlig ur ett jämställdhetsperspektiv? Sätts diagnos för flickor och pojkar tidsmässigt lika? Får flickor och pojkar läkemedels- behandling i lika stor utsträckning? Har flickor och pojkar samma tillgång till barnpsykiatrisk expertis? Deltar BUP i nationella kvalitets- registreringen BUSA Finns en tillräcklig samverkan mellan BUP och skolan? Är BUN.s arbete avseende barn och ungdomar med ADHD ändamålsenligt ur ett jämställdhetsperspektiv? Är organisationen ändamålsenlig? Finns tillräcklig kompetens för arbetet med barn och unga med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv? Finns rutiner avs. ADHD, är de kända och i vilken utsträckning tillämpas rutinerna? Finns en tillräcklig dialog och samverkan med landstingets BUP?

Utgångspunkter för Kommunerna Rapporterna från SBU och landstinget visar på skolans mycket viktiga roll för en tidig upptäckt De individuella behoven styr anpassningar och stöd inom skolan oavsett kön, men; Risk att flickor får mindre stöd. Pojkar uppmärksammas i större utsträckning? Vilken effekt får det på sikt för elevens framtida möjligheter och välmående? Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Utgångspunkter för Kommunerna Tidig upptäckt Upptäcks flickor och pojkar i samma utsträckning? Kompetensutveckling Anpassning Resursbehov Relation med, och stöd för, föräldrar Elevhälsans organisation Samverkan med NLL/BUP Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Iakttagelser i de fem kommunerna Behov av kontinuerlig kompetensutveckling inom området Flickor med ADHD/ADD inte upptäcks i samma utsträckning som pojkar Normen för flickor innebär en risk att flickor med låg aktivitetsnivå inte upptäcks Svårigheter längre upp i skolsystemet om upptäckten inte sker tillräckligt tidigt Elevernas individuella behov är styrande för anpassningar och vilka insatser som görs oavsett diagnos eller kön Dialog och samverkan med specialistnivån (BUP/Barnhab) har förbättrats Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Iakttagelser i de fem kommunerna Kompetens, medvetenhet och bemötande är avgörande för relationen med föräldrarna Öppenhet och goda relationer med föräldrar viktigt öppenhet från familjernas sida ökar medvetenheten och förståelsen hos såväl övriga elever som övriga föräldrar Användande av begreppet barn som utmanar istället för barn med svårigheter viktig Samlad statistik eller uppföljning kring behoven saknas behoven varierar över tid Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Rekommendationer… Tydliggöra det totala behovet strukturerad uppföljning och kontroll avseende hur många barn/elever som har eller misstänks ha ADHD helhetsgrepp för att prioritera/fördela resurserna på ett mer effektivt sätt över samtliga skolenheter Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Rekommendationer… Initiera satsning görs i större utsträckning på kompetensutveckling kopplat till flickors problematik dialog förs om användandet av begreppet barn som utmanar istället för barn med svårigheter begreppet utmanar leder till ett förändrat förhållningssätt och perspektiv i mötet med barn mindre skuldbeläggning Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Rekommendationer… Dialogen med landstinget intensifieras erfarenhets- och kunskapsutbyte förbättra informationsflödet mellan skola och specialistnivå Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Utgångspunkt för revisionen; Landstinget mål och arbete avseende jämställd vård NLLS övergripande målsättning är att erbjuda kvinnor och män likvärdig vård och medborgarservice. Landstingsplanen: Landstingets ska verka för en jämställd och jämlik hälsa samt erbjuda kvalitativt likvärdig vård och fördela vården på jämlika villkor. Projektet NLLJämt Lokala verksamhetsplanerna för BUP/barnhab, fann inga mål eller annan styrning avseende området jämställd vård. Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Resultat från journalgenomgång och intervjuer 98 patienter (23 %) var flickor och 338 var pojkar (77 %). Det är 3,5 gånger fler pojkar än flickor. Denna stora skillnad antyder att flickor med ADHD-problematik inte upptäcks i lika stor omfattning på basnivån, framförallt skolan. Därmed blir de heller inte kända av BUP/barnhab och riskerar att inte få den vård och de stödinsatser som de behöver Åldersfördelning för diagnossatta barn-ungdomar aktuella inom BUP/barnhab 2008-2009 - Ålder 5 år 6 12 år 13 18 Flickor och Pojkar (436) 2 % 46 % 52 % Flickor (98) 3 % 38 % 59 % (338) 48 % 50 % Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Den vanligaste diagnosen för både flickor och pojkar är ADHD Den vanligaste diagnosen för både flickor och pojkar är ADHD. Flickorna får i något större utsträckning diagnosen ADD jämfört med pojkarna. 17

Flickorna får sin diagnos senare än pojkarna Flickorna får sin diagnos senare än pojkarna. Medelvärdet visar två år senare och typvärdet åtta år senare än pojkarna. Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Läkemedelsbehandling SBU : Pojkar i Sverige behandlas fyra gånger oftare med läkemedel än flickor. Från revisionens journalstudie: - 94 procent av pojkarna och - 96 procent av flickorna hade eller hade haft behandling med läkemedel. (Avser flickor och pojkar som under 2008-2009 varit diagnostiserade för någon form av aktivitets- och uppmärksamhetsstörning.) Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Vissa föräldrar är negativa till att låta registrera sina barn i BUSA. Uppföljning - deltagande i kvalitetsregistret BUSA (BehandlingsUppföljning av Säkerställd ADHD) Anslutningen nationellt bedöms inte tillräcklig av SoS för att registret ska kunna användas för uppföljning och kvalitetsutveckling. BUP- NLL har börjat rapportera in uppgifter till BUSA men är än så länge i en uppstartfas. Krångliga administrativa rutiner förenade med rapporteringen, enligt BUP/barnhab. Vissa föräldrar är negativa till att låta registrera sina barn i BUSA. Oavsett ovan behöver BUP löpande ta fram verksamhetsstatistik som grund för uppföljning av vården av barn och ungdomar med ADHD. Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Tillgång till specialister inom BUP Det kan inte ses några skillnader mellan pojkars och flickors tillgång till de specialistkompetenser som finns inom BUP. Men, allmänt finns problem med tillgången till barnpsykiatriker och legitimerade psykologer. Ses inte inom BUP/barnhab några skillnader avseende kunskapen om flickors respektive pojkars ADHD-problem som kan vara till nackdel för flickorna Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

BUPs samarbete med skolan Samarbete av stor betydelse för att förbättra tidig upptäckt av barn och ungdomar med ADHD-problem och särskilt flickorna. BUP/barnhab kan bidra med sin specifika kompetens via utbildning, handledning och konsultstöd. BUP/barnhab behöver utveckla dialogen med skolan om vilka åtgärder som bör vidtas och som kan bidra till bättre anpassningar i skolan och en mer jämlik vård . Viktigt med samarbete när stödåtgärder ska sättas in i skolan och hemmiljön efter BUPs/barnhabs utredningar och bedömningar. Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Sammanfattande iakttagelser avs landstinget Landstingets vård avseende barn och ungdomar med ADHD är i flera avseenden är jämställd. Men det är inte tillfredsställande att flickor får sin diagnos senare än pojkarna. BUP har ett ansvar att i sitt samarbete med basnivån/ skolan bidra med sin kompetens för att flickor ska kunna upptäckas tidigare. Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010

Slut Barn och ungdomar med ADHD ur ett jämställdhetsperspektiv Oktober 2010