Introduktion fallstudie ATHF01 Ht 2013. Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Naturvetenskap.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Vetenskaplig Metod.
Formellt, skarpt och snyggt
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Subjektiv / Objektiv. Subjektiv / Objektiv Ontologi (läran om det som är) Av grek. ontos = varande och logia = lära Finns en verklighet oberoende av.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Att skriva en C-uppsats
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Källkritik.
Karl Popper ( ) Kritiserade den logiska positivismen och speciellt verifierbarhetsprincipen. Kritiserade marxismen och psykoanalysen för att de.
Källkritik.
Att arbeta vetenskapligt
Hypoteser och teorier Hypoteser Hypoteser är antaganden, icke verifierade påståenden. Hypoteser är förslag till teorier eller teorier som inte.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Forskningsmetodik och vetenskapsteori
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Engelska Människokroppen
Institutioner och aktörer
Formellt, skarpt och snyggt
Skolutveckling genom aktionsforskning
Att söka information och bli källkritisk
Krav på vetenskaplig tolkning
Metod i samhällsvetenskap
Klassificeringen av vetenskaper bygger åtminstone delvis på skillnader i metodik. Klassificeringen av vetenskaper kan även baseras på forskningsområden.
VETENSKAPLIG TEXT Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
generellt deduktion induktion specifikt Deduktiva slutsatser är giltiga och med nödvändighet och sanna, om premisserna är sanna. Induktiva slutsatser.
Källkritik 101.
Matspjälkningssystemet
Problemformulering En introduktion på kursen
Vad är vetenskap? Forskningsprocessen MI-programmets inriktningar
Vetenskapsteori (och metod).
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Ett samarbetsprojekt mellan
Presentationens avskrift:

Introduktion fallstudie ATHF01 Ht 2013

Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson

Vad händer om man bygger så här?

Vilka kvaliteter tillförs till gatan och vilka försvinner eller blir sämre? Hur förs debatten? Hur tar man reda på relevanta fakta? Vad är relevanta fakta? Vilken sorts kunskap resulterar en studie av ett enda fall i?

Kvalitet Arkitekturegenskaper Kulturhistoriska värden Perspektiv, intressekonflikter Smakkulturer, ideologiska kontexter

Debatt Vem debatterar? Vem intar vilken ståndpunkt? Vilken är arenan/debattkontexten? Vilka (värde)ord används? Vilka argument förs fram och vilka förutsätts som givna?

Relevanta fakta Relevant i förhållande till frågan Sök fakta som ger alla sidor i debatten en rättvis chans Leta självständigt och aktivt fram fakta och återge dem sanningsenligt Sök på nätet, i biblioteket och dess databaser Sök i böcker, tidskrifter och nätkällor Var källkritiska!

Vetenskapliga grundbegrepp Begrepp Hypotes Teori

Vetenskaplig metod Induktion Deduktion

Hypotetisk-deduktiv metod Hypotes Deduktion (möjliga följder) Prövning (observation eller experiment) Slutsats (verifikation eller falsifikation) Ny hypotes

Olika sorters kunskap Sanning/bedömning/teknisk insikt (Aristoteles) Kunskap genom beskrivning/erfarenhet/slutledning/intuitiv insikt (Spinoza) Kunskap genom betraktande/fantasi och inlevelse (Vico)

Två sorters vetenskap Positivism naturlagar förklaring orsakssamband bevisa mäta ”objektiv” (värderingsfri) naturen ”verkligheten” Hermeneutik förståelse tolkning strukturer, relationer visa jämföra ”subjektiv” (värderande) kulturen ”språket”

Vetenskap kännetecknas av att det finns en systematik i iakttagelser och i presentationen av vetandet att argumentationen (metoden) synliggörs att kritik möjliggörs

Vetenskap ska kännetecknas av att undersökningen, teorin och presentationen är konsistenta (internt och med varandra) att forskningen strävar efter att uppnå sann kunskap att resultaten är intersubjektivt prövbara att forskningen är relevant (för målgruppen)

Metodik Urval (av fall eller undersökningsobjekt) Avgränsning Faktainsamling (kvalitativ/kvantitativ) Analys (kvalitativ/kvantitativ) Tolkning Generaliserbarhet

Fallstudie? Analytisk generaliserbarhet Trovärdigheten i argumentationen avgörande Kräver koll på fakta och ödmjukhet och skärpa i analysen Redovisa hur ni kommit fram till era resultat!

Uppgiften Undersök ett fall Givna frågor och exempel, avgränsa frågan Grupparbete kring en muntlig presentation Individuellt arbete med en uppsats Utnyttja den ena till den andra Utnyttja teorin från hela kursen

Frågor 1.Hur kan en byggnad/miljö som förlorar sin funktion överleva utan att de kulturhistoriska värdena förstörs? 2.Går det att återskapa stora kulturhistoriska värden som gått förlorade i en plötslig katastrofartad händelse? (Eller hotar att göra det?) 3.Går det att foga nya delar till kulturhistoriskt värdefulla helhetsmiljöer utan att väsentliga delar av de befintliga kvaliteterna går förlorade?

Disposition Berätta vilken er fråga och ert exempel är. Berätta om ert exempel och om de diskussioner och konflikter som förekommit. Analysera de skilda ståndpunkterna med hjälp av den teori ni tagit till er under kursen. Sammanfatta och besvara frågan.

Genomgång Fredag 1/11 halvdag för var och en 20 minuter per grupp (10 min presentation och 10 min diskussion) Kort skriftlig feedback på uppsatsen