Göran Fagerström Miljöenheten/naturresursfunktionen 040-25 22 21, 0708-36 47 55 Energitekniker med inriktning på kraft och värme,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Länsstyrelsen och kommunen i samarbete
Samråd lager för Interndelar –
Olle Markstedt Spår genom Stockholm Trafikutskottet Alliansen – Akustiker – Ägare till Saltarö Barnbod – Konsult på Arlanda – Folkpartist –
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Allmänna hänsynsregler
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Vilken miljöpåverkan är betydande?
Kulturmiljöfrågor i PBL
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Tillståndsprocessen enligt miljöbalken
Lantmäteriets roll vid Bredband på landsbygden Samverkan mellan grannar och rätten att gräva ner en kabel Sara Andersson Byt ut NN mot namnet.
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
Vindkraftspark i Västerbottens Inland
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Om utformningen av statlig tillsyn
Vindkraft på Länsstyrelsen
Bakgrund Länsstyrelserna fick ett uppdrag i regleringsbrevet för 2012, ”uppdrag 57” Länsstyrelserna ska utöva ökad tillsyn enligt miljöbalken av vattenverksamhet.
Handläggning enligt SoL
Samråd Vad en Tävlingsledare bör känna till Fråga: Vad är samråd.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Nollalternativ i en MKB
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
VÄLKOMNA!.
SAMRÅD Miljöjurist Dr Margaretha Svenning. Innehåll: Lokalisering, omfattning, utformning, miljöpåverkan samt miljökonsekvensbeskrivningens innehåll och.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Ulrika Nilsson Vindkraft i Gävleborgs län Hur ser det ut i länet idag? Vilka regler gäller?
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Fastighetsbildningslagen
Erfarenhet Planbesked Kiruna kommun har t.o.m. oktober haft ca 15 stycken ansökningar om planbesked Från enskilda fritidshus till 150 villor och 150 lägenheter.
Bertil Norén1 BERTIL NORÉN Vatteningenjörerna Kronoberg.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Kulturminneslagen - KML FREDRIK BERG kap 1 § KML Hänsyn Vi har alla ett delat ansvar för att skydda och vårda vår kulturmiljö ”Den som planerar.
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Vad är ett bra samråd? Göran Fagerström, Miljösakkunnig i MPD + Handläggare vid Miljöprövningsenheten.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Rullbackarna Vattentäkt Samråd med allmänheten Mötet är ett samråd om miljökonsekvenser och omgivningspåverkan av en vattentäkt vid Rullbackarna.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Detaljplaneprocessen mm. Plan och tillståndsprocessen REGIONPLAN Ö V E R S I K T S P L A N 4 KAP OMRÅDES- BESTÄMMELSER DETALJPLAN 5 KAP FASTIGHETSPLAN.
Agenda för eftermiddagens övningar
Göteborgs skärgård hotas bli ett militärt skjutfält!
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Halmstads Energi och Miljö AB, HEM VÄLKOMNA till Samråd enligt 6 kap 4 § miljöbalken. Ändringstillstånd, optisk sorteringsanläggning för avfall samt avpaketeringsanläggning,
Elledningar, koncessioner och Bärläger Ida Nyberg & Björn Galant, Storvik 20 oktober 2015.
Frivilligt bräddningstillstånd för ledningsnät – alternativ för dem som inte har egna reningsverk Värmdö kommun och Länsstyrelsen i Stockholm VAS-rådet.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Vad ska en vägplan innehålla?
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Länsstyrelsens roll i planprocesser
Juridik för hållbar energiproduktion och energidistribution
Återanvändning av avfall
Enhetlig myndighetsutövning
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Göran Fagerström Miljöenheten/naturresursfunktionen , Energitekniker med inriktning på kraft och värme, kyl- och värmepumpar samt vindkraft.

Tillståndshandläggning, 9 kap miljöbalken Länsstyrelsen i Skåne län Prövningsgränser Samråd Tillståndsansökan Miljökonsekvensbeskrivning Handläggningsschema Vindkraft i Skåne

Riksdagen Regeringen 33 kommuner Länsstyrelsen i Skåne Län Centrala verk Region Skåne Nationell nivå Regional nivå Lokal nivå Länsarbets- nämnden Socialstyrelsens regionala enhet Vägverket m fl

Arbetsfördelning Verksamhetsområde Ärendehandläggning27,6% Tillsyn och vägledning11,2% Kunskapsuppbyggnad, samordnings- och sektorsövergripande arbete32,3% Myndighetsövergripande28,9% Antalet anställda per enhet – årsarbetskrafter Länsledning/stab/reg ek/intern rev/MPD14 Miljöenheten116 Samhällsbyggnadsenheten58 Lantbruksenheten72 Förvaltningsenheten83 Intern administration50 393

Vi är Länsstyrelsen  Agronomer  Veterinärer  Jurister  Samhällsvetare  Ekonomer  Biologer  Jägmästare  Kemister  Geologer  Lantmästare  Antikvarier  Ingenjörer  Arkitekter  Socionomer med flera

Besök oss gärna på

Tillståndsansökan = strul??? Strul ~ extraordinärt jävliga omständigheter som man inte vill gå in på detaljerna kring Fredrik Lindström

Prövningsgränser enligt miljöbalken ≤ 1 MW → anmälan till miljönämnden i kommunen > 1 MW men < 10 MW → tillstånd söks hos länsstyrelsens miljöprövningsdelegation ≥ 10 MW → regeringen tillåtlighetsprövar och miljödomstol handlägger och beslutar om villkor Alla vindkraftverk kräver bygglov enligt plan- och bygglagen

Tidigt samråd, 6 kap 4 § miljöbalken Länsstyrelsen (naturvård, kulturmiljö, samhällsbyggnad, fiske m fl beroende på lokalisering) (Kommunen) Särskilt berörda (närboende, företag m fl) Det är projektören som är skyldig att finna alla som är berörda av planerad verksamhet

Hur skall samråd hållas? Brevutskick Samrådsmöte Skärmutställning Kungörelse i ortspress Alla bör ha minst 3 veckor på sig att inkomma med synpunkter på projektet Alla synpunkter skall dokumenteras och bemötas

Beslut om betydande miljöpåverkan Samrådsredogörelse till länsstyrelsen Beslut om betydande miljöpåverkan (Alla anläggningar > 1 MW) Anläggningar > 1 MW kräver att ett utökat samråd med miljökonsekvensbedömning hålls

Utökat samråd, 6 kap 5 § miljöbalken Statliga myndigheter (Försvarsmakten, Luftfartsverket, Vägverket, Banverket m fl) Kommunen och ev grannkommuner samt dess berörda förvaltningar (bygg och miljö) Allmänheten Intresseorganisationer (ornitologisk förening, naturskyddsförening, hembygdsförening m fl) Företag (teleoperatörer m fl)

Tillståndsansökans innehåll, 22 kap 1 § miljöbalken Teknisk beskrivning (verk, fundament, väg, el) Miljökonsekvensbeskrivning, 6 kap miljöbalken Allmänna hänsynsreglerna, 2 kap miljöbalken Förslag på skyddsåtgärder Förslag på villkor för verksamheten

Miljökonsekvensbeskrivning Verksamhetens lokalisering, utformning och omfattning Beskrivning av de åtgärder som planeras för att undvika skadliga verkningar Uppgifter som krävs för att bedöma inverkan på människors hälsa, miljön och hushållning med mark och vatten samt andra resurser Alternativa lokaliseringar och utformningar samt en motivering till varför ett visst alternativ valts Icke-teknisk sammanfattning av ovanstående

Huvudalternativ Lokalisering – vindkraftverkens placering redovisade på en tydlig översiktskarta Utformning – vindkraftverkens exakta placering, kartkoordinater i RT90 2,5 gon V (7 värdesiffror), verkens navhöjd och rotordiameter Omfattning – den totala effekten på anläggningen och en redogörelse för om området är helt utbyggt eller om det går att komplettera med ytterligare verk

Planerade skyddsåtgärder Åtgärder som vidtagits för att begränsa t ex ljud och skuggbildning vid närliggande bostäder Hur planeringen av vägar och elkablar gjorts för att begränsa intrång i känsliga miljöer Vilken årstid anläggningsarbeten planeras

Påverkan och hushållning med resurser Beräknade ljudnivåer vid närliggande bostäder Beräknade skuggtimmar Landskapsbildspåverkan Samlad konsekvensbedömning (ljud, skuggor, visuellt) Optimalt utnyttjande av vindresursen i förhållande till miljöpåverkan

Alternativredovisning Lokalisering – olika platser för verksamheten för att ge någon slags referens till huvudalternativet Utformning – gruppering, storlek på verken m m Omfattning – antal vindkraftverk, effekten på verken Nollalternativ – vad effekterna blir om inte planerad verksamhet genomförs Lokaliseringsalternativ tillåts vara teoretiska, t ex att markarrende saknas

Handläggningsschema (1/3) 1.Ansökan och miljökonsekvensbeskrivning, MKB, inkommer till länsstyrelsen 2.Ansökan och MKB skickas till kommunen/kommunerna (bygg, miljö, styrelsen) för begäran om kompletteringsbehov (3 veckor) 3.Ärendet föredras för miljöprövningsdelegationen, MPD, och ev komplettering begärs av sökanden (3 veckor) 4.Kompletteringarna gås igenom och ansökan kungörs i ortstidning samt skickas på remiss (3 veckor) till kommunen/kommunerna samt till en aktförvarare i kommunen 5.Sökanden ges möjlighet att bemöta inkomna yttranden (3 veckor)

Handläggningsschema (2/3) 6.Eventuellt ytterligare skriftväxling mellan sökanden och de som yttrat sig i ärendet 7.Tjänstemannayttrande med förslag till beslut skickas till sökanden, de som yttrat sig samt till MPD (1 vecka) 8.Eventuellt följer vidare skriftväxling… 9.Eventuellt hålls ett offentligt sammanträde med syn på platsen 10.Miljöprövningsdelegationen fattar beslut i ärendet. Beslutet skickas till alla som framfört synpunkter, Naturvårdsverket och berörda statliga myndigheter. Beslutet kungörs i ortstidning och kan överklagas inom 3 veckor.

Handläggningsschema (3/3) 11.Första instans att överklaga till är miljödomstolen 12.Miljödomstolen företar som regel syn på plats tillsammans med berörda, länsstyrelsen och kommunen 13.Miljödomstolens beslut kan överklagas till Miljööverdomstolen inom 3 veckor. 14.Bygglov beslutade av kommunen kan överklagas till länsstyrelsen, länsrätt, kammarrätt och regeringen (miljödepartementet)

Vindkraft i Skåne Installerad effekt (MW) 1997: : : 108 Energiproduktion (GWh) 1997: 50 (1786 fullasttimmar) 2000: 112 (1965 fullasttimmar) 2003: 200 (1852 fullasttimmar)