Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare - den nya metoden - omständigheter som råder
Boktips Curriculum-Based Motivation Group A Five Session MI Group Intervention Ann Fields Hollifield Associates 2004
MI för gruppverksamhet Motivationscirkeln Ambivalenskorset Alternativt beteende Värderingar Levande linjal
Motivationscirkeln Genomgång av cirkeln Diskussion om hur vi är funtade angående förändringar Deltagarna får var sin motivationscirkeln och bli ombedda att pricka in var dem befinner sig (glöm inte att specificera ett målbeteende!) just nu.
Ambivalenskorset Att identifiera ett gemensamt målbeteende Att ”brain storma” Att varje deltagare fylla i sitt eget kors.
Alternativt beteende ”Let’s Do It Lista” Problemlösning
Värderingar Lista av värderingar Varje kursdeltagare väljer 6 stycken som är mycket viktiga.
Levande linjal
Protokoll: första steget? Bekräftelse Empati: acceptans av person/lyhördhet/värme Frågor: slutna – öppna; utvecklande Reflektivt lyssnande Summeringar MI-anda: framkallande stil 14. Undvikande av förhållningssätt som är oförenliga med MI. Var det ett bra samtal?
Att bilda och motivera en MI grupp Mandat från arbetsledning Mål Innehåll / dagordning
Mandat från arbetsledning Tidsram, frekvens mm. Vem ska vara med? Lokal Utrustning, material Ekonomi
Mål Vad ska vi åstadkomma? Positiva, konkreta och mätbara. Utvärdering?
Dagordning BÖRS Kerstins samtal 1,2,3 övning ? ?
Motivationscirkeln Återfall För- begrundande Bibehållande Begrundande Handling Förberedelse
Motiverande Samtal – En Sammanfattning Bekräfta Öppna frågor Reflektioner Sammanfattningar Skalfrågor Ambivalensutforskning U-E-U Menyer Diskrepans Rulla med motstånd Argumentera inte Kompetenskänsla Empati Motiverande samtalsanda – Principer – Metoder Samarbete Locka fram Autonomi Efter idé av Viv Mumby