Lärlingar i Botkyrka Lärvux 2012-07-131
Bakgrund Lärande exempel 2008-2009 - Prova på-kurser Arbetsplan/handlingsplan > Ut i arbete Under prova på-kurserna såg vi behovet . Vi kunder utvärdera för – och nackdelar. Förde: Komma ut i arbetslivet Nådde ”gråskala” – de som tyckte särvux inte var något för dem, men som behövde utbildning Upptäckte fördelar med samarbete med DV Nackdelar: För kort Svårt ha kontakt med alla inblandade
Antal Hösten 2011: 4 lärlingar Våren 2012: 10 lärlingar
Utbildningen initieras och stöds av Skolverket Utbildningstid 2 år
Inriktningar i Botkyrka: Transport, handel, djur Fler har tillkommit efter hand Individanpassas
Bas: Skolverkets nationella kurser (gysär, vissa gy)
Yrkesplan Kontrakt Se word-filer
Kunskaper valideras 4 dagar på lärlingsplats, 1 dag i skolan
Kontaktperson Lärvux – arbetsplats – lärling Lärare Lärlingsråd (nu i samarbete med Stockholm)
Stötestenar Finansiering: Ingen till eleven. CSN? Målgruppen – vilka är de? Inget är självklart – Inget går på räls Hitta (rätt) arbetsgivare Elevens liv påverkar Övrigt
Täta möten med eleverna God kontakt med arbetsgivarna Framgångsfaktorer Täta möten med eleverna God kontakt med arbetsgivarna Samarbete med daglig verksamhet Täta uppdateringar till ledningen Supported employment - koncept
Utvecklingsidéer/ utvecklingsområden/behov Utöka lärlingskonceptet Mer APL inom särvux/särskild utbildning Bilden av arbetstagarna Eliminera arbetslivets rädslor TRO Bilden av arbetstagarna behöver förändras, såväl i samhället som hos arbetstagarna. Vi måste våga tro!
Frågor?????? Idéer! Här tar vi gärna emot idéer. Vi vill hemskt gärna ta del av era erfarenheter. Jag vet att många har startat med lärlingar rätt nyligen. (Då vi startade var det inte så många) Behövs ett lärlingsnätverk, kanske?
Tack för oss! irene.cederborg@botkyrka.se sylvia.lindqvist@skolverket.se