Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Torsdagen den 27 februari Nya märkliga turer i Kullavägsfrågan. Visste Du * att Stadsbyggnadskontorets rapport ger en osann bild av vårt alternativ? *
Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Nacka – en trygg och säker kommun. Nacka – Safe Community sedan 2000 • Blev certifierad som Safe Community år 2000 • Vi återcertifierades 2010.
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Ortsutveckling Sparreholm
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Vision 2025 Senast 2025 ska minst 90 % av de som brukar äldre- och handikappomsorg känna sig nöjda med den tjänst de får.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Plötsligt var det ett vägarbete!
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Klimatanpassad vinterväghållning i Norrköpings Kommun Leif Lindberg Teknisk chef Norrköping kommun
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
MSB:s syn på stödet till den enskilde Skånsk brandskyddsdag 9 september 2010 Svante Werger Kommunikationsdirektör.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Pirkanmaan ELY-keskus, tekijän nimi Tillgänglighet för alla NVF Drift och Underhåll, Sommarmöte/ Nådendal, Erika Helin, Närings-, trafik- och.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sammanfattning av innehåll
Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Planera klimatsmart Jämföra områden i Kungsbacka
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Omställningen av hälso- och sjukvården
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Gatutyp och Vägslag.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Samhällsbyggnadsenheten
Kontaktpersoner Trafikverket
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Nollvisionen går åt fel håll
Cykelplan
Daglig verksamhet i utveckling
Presentationens avskrift:

Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra ?

Kommunens visioner och mål Vision. Ingen skall dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor. (Nollvisionen). Väg –och gatunätet bör utformas, dimensioneras och regleras så att samtliga trafikantslag ges möjlighet att med rimlig lätthet få tillgång till utbud och aktiviteter i tätorten. De som går eller cyklar inom tätorten bör inte hindras eller störas av biltrafiken så att deras livskvalitet begränsas i avsevärd grad. Särskilt gäller att barn, äldre och funktionshindrade bör kunna förflytta sig tryggt och säkert mellan bostaden och sina vanligaste målpunkter. På vägnätet avsett för genomfart/infart bör framkomligheten och säkerheten för biltrafiken vara god.

Kommunens visioner och mål Mål. Med hjälp av fysiska åtgärder skall för Visbys tätort under perioden 2003 – 2010 antalet döda i trafikolyckor vara noll, antalet trafikolyckor med personskada minskas successivt till 10 olyckor årligen. Antalet oskyddade trafikanter som skadas i kollision med bilar skall vara högst 5 per år.

Kommunens prioritering Prioritering. Åtgärder för att minska personskadeolyckorna skall i första hand inriktas mot oskyddade trafikanter. Barn, äldres och funktionshindrades behov skall särskilt beaktas.

Kommunens prioritering Prioritering. I första hand åtgärdas följande trafikmiljöer: Platser där övergripande gc-nät och huvudnät korsar varandra, korsningar i huvudvägnätet, lokalvägar som utgör tillfart till; Skola, dagis etc, saknade länkar i övergripande gc-nät. I andra hand åtgärdas områden närmast målpunkter såsom dagligvarubutiker, skolor, daghem, större busshållplatser, äldreboende, och vårdinrättningar. Kvalitetskrav och mål tillgodoses i lösningar som är kostnadseffektiva i relationen till skaderisk/åtgärdskostnad.

Trafiknätsanalyser Trafiknätsanalys Visby Anspråksinventering Klassificering Trafiknätsanalys Visby innerstad Boende enkät Trafikmodell Program för trafiksäkerhets- höjande åtgärder på Allégatan Trafikutredning Visby 2025 (pågår)

Vad har kommunen gjort ? Översyn av alla övergångställen 30-zoner (pågår) 800 m gågata året om Utbyggnad av gc-nätet Information/utbildning i Gotlands förskolor/skolor genom NTF Trafiksäkerhetskampanj 2007 fokuserande på: Hastighet Krockvåld Stoppsträckor

Vad vill kommunen göra ? Fysiska åtgärder i tätorternas huvudnät Fysiska åtgärder i bef. 30-zoner Fler 30-zoner Komplettera gc-nätet Koppla samman bef. Gågator Fortsätta med information/utbildning i Gotlands förskolor/skolor genom NTF Påverka attityder genom annonskampanjer