Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
- en positiv och realistisk självbild
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Det kognitiva perspektivet
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Alla har inneboende.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
AU Digital samverkan LO Process
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Det kognitiva perspektivet
Lovisa Zaunders, Tensta gymnasium, Spånga –
Utvecklingspsykologi
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Kognitiva Scheman ”.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Begrepp.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Kommunikation OL108A.
En ångestreaktion har fyra delar.
Hur vi sätter mål och förankrar till vårat undermedvetna
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Kognitiva perspektivet
Självkänsla.
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4) - - Människans tankar är i centrum

Den kognitiva psykologins två utgångspunkter Tolkning utifrån kognitiva scheman 2) Känslomässiga reaktioner är ibland orsakade av sättet att tänka

1. Kognitiva scheman Vi tänker, tolkar, minns och fattar beslut utifrån kognitiva scheman = mönster Dessa har vi fått genom tidigare erfarenheter och inlärning Det styr vårt tankesätt och påverkar hur vi uppfattar nya situationer Våra tankar följer scheman för att underlätta vardagen

Exempel på kognitiva scheman Orsaksbegreppet: vi söker en orsak till allt, t.ex. naturlagar Beteenden som vi utför ofta: klä på oss, ta oss till skolan/jobbet, göra frukost (”gör det utan att tänka” – kräver liten kognitiv kapacitet)

+ & - med kognitiva scheman Positivt: Kräver lite kognitiv kapacitet/sker automatiskt Kan lägga uppmärksamheten på annat Negativt: Scheman leder dig vilse, t.ex. när du kliver av cykeln hemma inser du att du just idag skulle till en kompis som bor åt andra hållet Vid misslyckande kan tidigare negativa scheman aktiveras, t.ex. dåligt resultat på matteprov → klarade ej svenskan, har inte hunnit ringa vännerna, inte varit och tränat, mm → känner dig värdelös

2. Tanken styr ofta känslan Hur vi uppfattar och tolkar situationer avgör hur vi reagerar känslomässigt T.ex. du fick inte det sommarjobb du sökte: - beror på att jag inte duger → negativa känslor chans att hitta ett bättre jobb/ vara ledig → positiva känslor

Exempel tanke vs. känsla Tanken kommer oftast före känslan t.ex. tanken ”det brinner” kommer före känslan av rädsla, oro Ibland sker ett växelspel mellan tankar och känslor då känslan kommer först - t.ex. en person kan vara så ångestfylld och rädd att hon inbillar sig att det brinner

Psykologisk konservatism En persons grundläggande uppfattningar styr vad hon ser och hur hon tolkar det → bekräftelse - t.ex. om jag har en uppfattning av att världen är orättvis kommer jag finna nya exempel på det varje dag vilket stärker min uppfattning

Piagets teori om tänkandets utveckling (s. 208-210/ s.159-162) Stadie Ålder Beskrivning Sensomotoriska 0-2 år Upplever världen genom olika sinnen; titta, röra, smaka Objekts konstans – föremål existerar trots att de inte syns Preoperationella 2-7 år Kopplar ihop saker och bilder med ord men saknar logiskt resonemang Egocentrism – kan inte se världen från någon annans perspektiv Konkreta operationella 7-12 år Logiskt tänkande vid konkreta händelser Konservation – objektet är samma även om formen ändras Formella operationella 12-15 år Resonerar abstrakt, t.ex. om politik, moral, religion Diskutera och ifrågasätta olika värderingar

Piagets teori om tänkandets utveckling (s.208-210 / s.159-162 ) Piaget menar att vi ständigt försöker anpassa oss till omgivningen Assimilation: ta till oss nya erfarenheter och föra in i gamla kunskap, t.ex. Lisa -pippi Ackommodation: våra tidigare kunskaper förändras av nya erfarenheter, t.ex. Lisa-bada

Kritik mot Piagets teori Finns stora individuella skillnader Hur snabbt en individ går igenom stadierna beror på mognad och erfarenhet Vissa individer kommer aldrig till sista stadiet Vad beror det på? *

Kognitiv beteendeterapi (KBT) Försöker förändra patientens beteende och tankar och hitta nya tankesätt Individuell sårbarhet + svåra livshändelser eller påfrestande livssituation kan aktivera dåliga tankemönster hos individen

Kognitiv beteendeterapi (KBT) Terapeut kan använda sokratiska frågor – få patienten att tänka själv och inse att tankarna inte alltid stämmer överens med verkligheten Hemläxor – t.ex. göra något som man inte tror man kan klara för att motbevisa en negativ tanke Effektiv behandlingsform vid bl.a. depressioner, ångest, fobier, tvångstankar & ätstörningar