Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4) - - Människans tankar är i centrum
Den kognitiva psykologins två utgångspunkter Tolkning utifrån kognitiva scheman 2) Känslomässiga reaktioner är ibland orsakade av sättet att tänka
1. Kognitiva scheman Vi tänker, tolkar, minns och fattar beslut utifrån kognitiva scheman = mönster Dessa har vi fått genom tidigare erfarenheter och inlärning Det styr vårt tankesätt och påverkar hur vi uppfattar nya situationer Våra tankar följer scheman för att underlätta vardagen
Exempel på kognitiva scheman Orsaksbegreppet: vi söker en orsak till allt, t.ex. naturlagar Beteenden som vi utför ofta: klä på oss, ta oss till skolan/jobbet, göra frukost (”gör det utan att tänka” – kräver liten kognitiv kapacitet)
+ & - med kognitiva scheman Positivt: Kräver lite kognitiv kapacitet/sker automatiskt Kan lägga uppmärksamheten på annat Negativt: Scheman leder dig vilse, t.ex. när du kliver av cykeln hemma inser du att du just idag skulle till en kompis som bor åt andra hållet Vid misslyckande kan tidigare negativa scheman aktiveras, t.ex. dåligt resultat på matteprov → klarade ej svenskan, har inte hunnit ringa vännerna, inte varit och tränat, mm → känner dig värdelös
2. Tanken styr ofta känslan Hur vi uppfattar och tolkar situationer avgör hur vi reagerar känslomässigt T.ex. du fick inte det sommarjobb du sökte: - beror på att jag inte duger → negativa känslor chans att hitta ett bättre jobb/ vara ledig → positiva känslor
Exempel tanke vs. känsla Tanken kommer oftast före känslan t.ex. tanken ”det brinner” kommer före känslan av rädsla, oro Ibland sker ett växelspel mellan tankar och känslor då känslan kommer först - t.ex. en person kan vara så ångestfylld och rädd att hon inbillar sig att det brinner
Psykologisk konservatism En persons grundläggande uppfattningar styr vad hon ser och hur hon tolkar det → bekräftelse - t.ex. om jag har en uppfattning av att världen är orättvis kommer jag finna nya exempel på det varje dag vilket stärker min uppfattning
Piagets teori om tänkandets utveckling (s. 208-210/ s.159-162) Stadie Ålder Beskrivning Sensomotoriska 0-2 år Upplever världen genom olika sinnen; titta, röra, smaka Objekts konstans – föremål existerar trots att de inte syns Preoperationella 2-7 år Kopplar ihop saker och bilder med ord men saknar logiskt resonemang Egocentrism – kan inte se världen från någon annans perspektiv Konkreta operationella 7-12 år Logiskt tänkande vid konkreta händelser Konservation – objektet är samma även om formen ändras Formella operationella 12-15 år Resonerar abstrakt, t.ex. om politik, moral, religion Diskutera och ifrågasätta olika värderingar
Piagets teori om tänkandets utveckling (s.208-210 / s.159-162 ) Piaget menar att vi ständigt försöker anpassa oss till omgivningen Assimilation: ta till oss nya erfarenheter och föra in i gamla kunskap, t.ex. Lisa -pippi Ackommodation: våra tidigare kunskaper förändras av nya erfarenheter, t.ex. Lisa-bada
Kritik mot Piagets teori Finns stora individuella skillnader Hur snabbt en individ går igenom stadierna beror på mognad och erfarenhet Vissa individer kommer aldrig till sista stadiet Vad beror det på? *
Kognitiv beteendeterapi (KBT) Försöker förändra patientens beteende och tankar och hitta nya tankesätt Individuell sårbarhet + svåra livshändelser eller påfrestande livssituation kan aktivera dåliga tankemönster hos individen
Kognitiv beteendeterapi (KBT) Terapeut kan använda sokratiska frågor – få patienten att tänka själv och inse att tankarna inte alltid stämmer överens med verkligheten Hemläxor – t.ex. göra något som man inte tror man kan klara för att motbevisa en negativ tanke Effektiv behandlingsform vid bl.a. depressioner, ångest, fobier, tvångstankar & ätstörningar