Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Advertisements

HSS Medias digitala medier
Äldre i välfärden.
Översikt över reglering & aktörer på värdepappersmarknaden
Informationsutbytet på elmarknaden
~ Den första mobiltelefonen ~
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Genomförande av nordisk slutkundsmarknad
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Nordisk slutkundsmarknad
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Christina Jansson
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Svenska Kraftnät, november Ediel- och avräkningskonferensen
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
Connecting To The Internet (Internetanslutningar)
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
”PORTEN TILL ALLT MÖJLIGT”
Södra Fräkne Fiberförening
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Nordic Innovation Centre
Gemensam elmarknad Norden och Europa – hur långt borta i tiden?
Christian Zittenbaum Utbildningsansvarig Bisnode information
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Information
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Saminvesteringsforum
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
- En presentation om vårt framtida rekryteringsbehov och företaget,
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Hemänglarna 2013.
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
1 ”Efter Akureyri”  Feb 05: Nordels rapport överlämnad till Nordiskt Ministerråd  Aug 05: Energiministermöte i Nazaazuurak, Grönland  Energiministrarna.
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Paketerad lösning för upp till 40 användare
Vilka strategiska frågor har vi framför oss?
Välkommen till Bevola - Bara bättre lösningar Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Gränshinder och gränshinderslösningar Presentation
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Patientens valfrihet och andra utmaningar för hälso- och sjukvården Jonas Andersson Oppositionsråd (FP) vice ordförande hälso- och sjukvårdsutskottet.
Internmöte Finansieringslösning nådd Telenor blir huvudägare med 90 % av aktierna och rösterna. Utfors blir Telenor Business Solution plattform.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Första jobbet/Feriearbete Bakgrund 1600 ungdomar ansökte om feriearbete sommaren ungdomar besökte Feriemässan den 16/ (drygt)
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
1 Akureyri-processen  Uppföljning av Akureryri-rapporten ska ske den 1 mars 2006  De nordiska tillsynsmyndigheterna (NordReg) ombedda att redovisa status.
Angeles Bermudez-Svankvist G eneraldirektör, Arbetsförmedlingen
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Datscha Bank & Finans Outlook April Vad är Datscha? Webbaserad tjänst Kommersiella fastigheter Information och värdering användare 300 bolag.
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Zitius.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
EAK
Geografi / samhällskunskap
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman

2 Nordisk Slutkundsmarknad NordREGs ledstjärnor Kundvänligt Välfungerande gemensam marknad Ökad konkurrens Ökad effektivitet Följa utveckling och regelverk för EU Neutralitet för Nät Nordisk marknad kunder Elhandlare Nätägare All Nordic electricity customers will enjoy free choice of supplier, efficient and competitive prices and reliable supply through the internal Nordic and European electricity market NordREG’s vision

…ökad uppkoppling …mobilen allt centralare …social medier … påverka sin situation … miljö och hållbarhet Hur ser kundens värld ut?

4 Vad har hänt på 10 år  världens största företag  Nokia var ledande och hade 40% av marknaden, Iphone fanns inte  Mobiloperatörer levde på telefoni.  Internet hade användare  fanns inte  Konkurrs 2011  Iphone är marknadsledaren och är världens högst värderade bolag  Mobiloperatörer lever på nya tjänster.  Internet har i dag användare  användare

5 NordREG - Informationshantering Webb baserad sökmotor  Elhandlare söker och får information som behövs för de olika processerna  Informationsutbytet mellan Nät och Elhandlare sker via point-to-point med hjälp standardiserade kommunikationsprotokol t ex SMTP, FTP Central Databas/Nordisk Databas  Elhandlare söker och får information från databas  Nät ägaren och Elhandlare uppdaterar databasen

6 Krav på framtida informationslösning √Vi måste se över processerna (SCM innebär förändrade krav) √Vi måste säkerställa att framtida förändringar måste kunna ske snabbt och smidigt √Det ska endast behövas en anslutning – olika lösningar ska kunna kommunicera med varandra √ Alla aktörer på marknaden måste vara anslutna √All information ska vara standardiserad √Skalbara lösningar så varje aktör kan optimera sin affär √Tillgängligt 24/7