Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman
2 Nordisk Slutkundsmarknad NordREGs ledstjärnor Kundvänligt Välfungerande gemensam marknad Ökad konkurrens Ökad effektivitet Följa utveckling och regelverk för EU Neutralitet för Nät Nordisk marknad kunder Elhandlare Nätägare All Nordic electricity customers will enjoy free choice of supplier, efficient and competitive prices and reliable supply through the internal Nordic and European electricity market NordREG’s vision
…ökad uppkoppling …mobilen allt centralare …social medier … påverka sin situation … miljö och hållbarhet Hur ser kundens värld ut?
4 Vad har hänt på 10 år världens största företag Nokia var ledande och hade 40% av marknaden, Iphone fanns inte Mobiloperatörer levde på telefoni. Internet hade användare fanns inte Konkurrs 2011 Iphone är marknadsledaren och är världens högst värderade bolag Mobiloperatörer lever på nya tjänster. Internet har i dag användare användare
5 NordREG - Informationshantering Webb baserad sökmotor Elhandlare söker och får information som behövs för de olika processerna Informationsutbytet mellan Nät och Elhandlare sker via point-to-point med hjälp standardiserade kommunikationsprotokol t ex SMTP, FTP Central Databas/Nordisk Databas Elhandlare söker och får information från databas Nät ägaren och Elhandlare uppdaterar databasen
6 Krav på framtida informationslösning √Vi måste se över processerna (SCM innebär förändrade krav) √Vi måste säkerställa att framtida förändringar måste kunna ske snabbt och smidigt √Det ska endast behövas en anslutning – olika lösningar ska kunna kommunicera med varandra √ Alla aktörer på marknaden måste vara anslutna √All information ska vara standardiserad √Skalbara lösningar så varje aktör kan optimera sin affär √Tillgängligt 24/7