Nya utvecklingssamtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Närvaro!!.
Teoretiska perspektiv på bedömning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Omdömen, bedömning och betyg
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Läs först igenom hela presentationen Sedan kan du klicka på länken nedan så kommer du till unikums login-sida Fylla i omdömen i Unikum En presentation.
Föräldramöte augusti 2014.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Saker att utveckla / förbättra
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Läroplansträff fritidshem
Unik Guide för föräldrar
Att tala lön med sin chef
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
© Steve Wretman & Helena Moreau
Exempel på skriftligt omdöme
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Bedömning och betygsättning
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Nya utvecklingssamtal Fäladsgården

Nya utvecklingssamtal Skolans styrdokument Grundskoleförordningen Läroplanen – Lpo94 Kursplanen för de olika skolämnena Nya utvecklingssamtal

Grundskoleförordningen Utvecklingssamtal 7 kap. 2§ Läraren skall fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare om elevens skolgång. Minst en gång varje termin skall läraren, eleven och elevens vårdnadshavare samtala om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas (utvecklingssamtal). Nya utvecklingssamtal

Grundskoleförordningen forts Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP) 1. ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne, och 2. sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna. Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Utvecklingssamtalet Samtal utifrån elev- och lärarutvärderingen Utvärdera föregående samtals IUP Skriva ny IUP Nya utvecklingssamtal

Förberedelse av samtalet Lärarutvärdering av elevens utveckling i ämneskunskaperna (mål enligt kursplanerna) sociala utvecklingen (mål enligt Lpo94) Elevutvärdering av skolarbetet Samtal hemma utifrån lärar- och elevblanketten Nya utvecklingssamtal

Lärarens bedömning av elevens uppfyllelse av kursplanens mål Utifrån årskursens kunskapsmål. I de olika ämnena ska olika förmågor utvecklas som t ex Analysera Resonera Samla in fakta Förklara Läsa, skriva och tala Kunna använda metoder Nya utvecklingssamtal

Lärarens utvärdering av elevens uppfyllelse av läroplanens mål Utifrån årskursens utvecklingsmål. Kommunikativ förmåga Färdighetskunskaper Social förmåga Arbetsinsats i skolan och hemma Sammanfattas under ”Klassföreståndarens synpunkter (urval/sammanfattning av övriga kommentarer från undervisande lärare)” Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Skriftligt omdöme Lärarens bedömning Måluppfyllelse enl årskurs och kursplan Bl En Idh Ma Mu Bi Fy Ke Tk SO Sl Sv SvA SpV Har visat upp kunskaper med god kvalitet Har uppnått målen På väg att nå målen Har ej uppnått målen Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Skriftligt omdöme Även information om Åtgärdsprogram Utvärderingsdatum för åtgärdsprogram Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Lärarens bedömning Graderad bedömning - betyder att jag tror att du kan förbättra inom den måluppfyllelse du befinner dig X är en neutral markering, dvs du uppnår det som rubriken säger + betyder att du är duktig på din nivå Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Har visat upp kunskaper med god kvalitet (Mina arbeten och mitt arbetssätt är av god kvalitet.) Du visar att du t ex gör analyser, använder dig av olika källor, argumenterar i diskussioner och grupparbeten, använder centrala begrepp och symboler, visar säkerhet i problemlösningsförmåga, utifrån den faktakunskap som du tillägnat dig. Nya utvecklingssamtal

Har uppnått målen (Jag lär mig vad jag ska) Du visar att du t ex kan läsa och återberätta en text, förstår och kan använda de fyra räknesätten, kan laborera i no, hittar på kartan och känner till viktiga geografiska namn, kan beskriva ditt estetiska arbete (slöjd, bild, idrott) och processen fram till färdigt resultat, utifrån den faktakunskap som du tillägnat dig. Nya utvecklingssamtal

På väg att nå målen (Jag kan inte riktigt allt än) En del av målen i kursplanen är uppnådda (fortsätt att arbeta i skolan som du gör). Nya utvecklingssamtal

Har ej uppnått målen (Jag förstår inte vad jag ska lära mig) Många av målen i kursplanen är inte uppnådda. Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Lärarens råd Lärarens råd till eleven för bättre måluppfyllelse i de olika ämnena kan t ex innehålla: Vad eleven ska arbeta med för att nå högre kvalitet i ämneskunskaperna. Hur eleven kan förändra sitt arbetssätt för att nå högre kvalitet. Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Elevbedömning Måluppfyllelse enl årskurs och kursplan Bl En Idh Ma Mu Bi Fy Ke Tk SO Sl Sv SvA SpV Mina arbeten och mitt arbetssätt är av god kvalitet. (Har god måluppfyllelse) Jag lär mig vad jag ska. (Har uppnått mål) Jag kan inte riktigt allt än. (På väg att nå målen) Jag förstår inte vad jag ska lära mig. (Har ej uppnått mål) Sätt kryss i rutorna - ingen gradering. Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Elevens förberedelse Fundera igenom sina resultat utifrån skrivna IUP-mål (förra utv.samtalet) utifrån de arbeten som eleven gjort sedan förra samtalet utifrån arbetsområdesplaneringar Nya utvecklingssamtal

Elevens förberedelse (forts) Välja ut vilket ämne som hon tycker det går särskilt bra i. Ta fram bevis i form av skolarbeten/ skolhändelser som visar på goda resultat. Skall visa på de förmågor som ska genomsyra alla skolämnens innehåll. Nya utvecklingssamtal

Generella förmågor som skall bevisas att du tagit ansvar, att du kan skriva, läsa och diskutera, att du har faktakunskaper, att du kan formulera och lösa problem, att du kan uttrycka din egen åsikt, att du ser dina kunskaper i ett sammanhang i och utanför skolan Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Samtal hemma angående Lärarens bedömning (skriftliga omdömet) Elevens bedömning De bevis eleven tagit fram Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Utvecklingssamtalet Samtal utifrån elev- och lärarutvärderingen Utvärdera föregående samtals IUP Skriva ny IUP Nya utvecklingssamtal

Individuell utvecklingsplan (IUP) Vad jag tillsammans med mina lärare kan göra i skolan för att få bättre kvalitet på mina kunskaper. Vad vi kan göra hemma för att jag ska nå bättre kvalitet på mina kunskaper i skolan. Till nästa utvecklingssamtal ska jag arbeta med… Denna punkt ska innehålla max tre konkreta mål. Nya utvecklingssamtal

Nya utvecklingssamtal Kalender, ht 2008 Årskurs skriftligt omdöme – hem start utv.samtal År 6 v. 46 v. 47 - 48 År 7 v. 45 v. 46 - 47 År 8 v. 42 v. 43, 45 År 9 v. 40 v. 41 - 42 Nya utvecklingssamtal