Nya utvecklingssamtal Fäladsgården
Nya utvecklingssamtal Skolans styrdokument Grundskoleförordningen Läroplanen – Lpo94 Kursplanen för de olika skolämnena Nya utvecklingssamtal
Grundskoleförordningen Utvecklingssamtal 7 kap. 2§ Läraren skall fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare om elevens skolgång. Minst en gång varje termin skall läraren, eleven och elevens vårdnadshavare samtala om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas (utvecklingssamtal). Nya utvecklingssamtal
Grundskoleförordningen forts Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP) 1. ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne, och 2. sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna. Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Utvecklingssamtalet Samtal utifrån elev- och lärarutvärderingen Utvärdera föregående samtals IUP Skriva ny IUP Nya utvecklingssamtal
Förberedelse av samtalet Lärarutvärdering av elevens utveckling i ämneskunskaperna (mål enligt kursplanerna) sociala utvecklingen (mål enligt Lpo94) Elevutvärdering av skolarbetet Samtal hemma utifrån lärar- och elevblanketten Nya utvecklingssamtal
Lärarens bedömning av elevens uppfyllelse av kursplanens mål Utifrån årskursens kunskapsmål. I de olika ämnena ska olika förmågor utvecklas som t ex Analysera Resonera Samla in fakta Förklara Läsa, skriva och tala Kunna använda metoder Nya utvecklingssamtal
Lärarens utvärdering av elevens uppfyllelse av läroplanens mål Utifrån årskursens utvecklingsmål. Kommunikativ förmåga Färdighetskunskaper Social förmåga Arbetsinsats i skolan och hemma Sammanfattas under ”Klassföreståndarens synpunkter (urval/sammanfattning av övriga kommentarer från undervisande lärare)” Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Skriftligt omdöme Lärarens bedömning Måluppfyllelse enl årskurs och kursplan Bl En Idh Ma Mu Bi Fy Ke Tk SO Sl Sv SvA SpV Har visat upp kunskaper med god kvalitet Har uppnått målen På väg att nå målen Har ej uppnått målen Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Skriftligt omdöme Även information om Åtgärdsprogram Utvärderingsdatum för åtgärdsprogram Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Lärarens bedömning Graderad bedömning - betyder att jag tror att du kan förbättra inom den måluppfyllelse du befinner dig X är en neutral markering, dvs du uppnår det som rubriken säger + betyder att du är duktig på din nivå Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Har visat upp kunskaper med god kvalitet (Mina arbeten och mitt arbetssätt är av god kvalitet.) Du visar att du t ex gör analyser, använder dig av olika källor, argumenterar i diskussioner och grupparbeten, använder centrala begrepp och symboler, visar säkerhet i problemlösningsförmåga, utifrån den faktakunskap som du tillägnat dig. Nya utvecklingssamtal
Har uppnått målen (Jag lär mig vad jag ska) Du visar att du t ex kan läsa och återberätta en text, förstår och kan använda de fyra räknesätten, kan laborera i no, hittar på kartan och känner till viktiga geografiska namn, kan beskriva ditt estetiska arbete (slöjd, bild, idrott) och processen fram till färdigt resultat, utifrån den faktakunskap som du tillägnat dig. Nya utvecklingssamtal
På väg att nå målen (Jag kan inte riktigt allt än) En del av målen i kursplanen är uppnådda (fortsätt att arbeta i skolan som du gör). Nya utvecklingssamtal
Har ej uppnått målen (Jag förstår inte vad jag ska lära mig) Många av målen i kursplanen är inte uppnådda. Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Lärarens råd Lärarens råd till eleven för bättre måluppfyllelse i de olika ämnena kan t ex innehålla: Vad eleven ska arbeta med för att nå högre kvalitet i ämneskunskaperna. Hur eleven kan förändra sitt arbetssätt för att nå högre kvalitet. Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Elevbedömning Måluppfyllelse enl årskurs och kursplan Bl En Idh Ma Mu Bi Fy Ke Tk SO Sl Sv SvA SpV Mina arbeten och mitt arbetssätt är av god kvalitet. (Har god måluppfyllelse) Jag lär mig vad jag ska. (Har uppnått mål) Jag kan inte riktigt allt än. (På väg att nå målen) Jag förstår inte vad jag ska lära mig. (Har ej uppnått mål) Sätt kryss i rutorna - ingen gradering. Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Elevens förberedelse Fundera igenom sina resultat utifrån skrivna IUP-mål (förra utv.samtalet) utifrån de arbeten som eleven gjort sedan förra samtalet utifrån arbetsområdesplaneringar Nya utvecklingssamtal
Elevens förberedelse (forts) Välja ut vilket ämne som hon tycker det går särskilt bra i. Ta fram bevis i form av skolarbeten/ skolhändelser som visar på goda resultat. Skall visa på de förmågor som ska genomsyra alla skolämnens innehåll. Nya utvecklingssamtal
Generella förmågor som skall bevisas att du tagit ansvar, att du kan skriva, läsa och diskutera, att du har faktakunskaper, att du kan formulera och lösa problem, att du kan uttrycka din egen åsikt, att du ser dina kunskaper i ett sammanhang i och utanför skolan Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Samtal hemma angående Lärarens bedömning (skriftliga omdömet) Elevens bedömning De bevis eleven tagit fram Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Utvecklingssamtalet Samtal utifrån elev- och lärarutvärderingen Utvärdera föregående samtals IUP Skriva ny IUP Nya utvecklingssamtal
Individuell utvecklingsplan (IUP) Vad jag tillsammans med mina lärare kan göra i skolan för att få bättre kvalitet på mina kunskaper. Vad vi kan göra hemma för att jag ska nå bättre kvalitet på mina kunskaper i skolan. Till nästa utvecklingssamtal ska jag arbeta med… Denna punkt ska innehålla max tre konkreta mål. Nya utvecklingssamtal
Nya utvecklingssamtal Kalender, ht 2008 Årskurs skriftligt omdöme – hem start utv.samtal År 6 v. 46 v. 47 - 48 År 7 v. 45 v. 46 - 47 År 8 v. 42 v. 43, 45 År 9 v. 40 v. 41 - 42 Nya utvecklingssamtal