Kolbs cirkel för erfarenhetsbaserat lärande (Börjeson, 2004)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

Samtala om böcker.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Planering om Ämnesområdet Afrika år 6
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Naturvetenskap.
Individuellt lärande tillsammans
Coachingmodell över gestaltiskt lärande DÅ NU SEN ÖKAD MEDVETENHET RISKING BEING ALIVE.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skriva för att lära – så gör du
DITT BOENDE.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Akustik.
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Mötesstruktur.
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Att tala för att övertyga
Er grupp ska under de kommande två timmarna göra en undersökning kring hur studenterna på Campus Valla upplever att det är att ta sig fram på Corson. Finns.
Att logga in i Adobe connect. Du behöver ha Flash installerat för att detta ska fungera. Du behöver ha ett headset och en kamera. Om man använder datorns.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Workshop inför Projektet
Instruktörsutbildning Det är bara det vi har personlig erfarenhet utav som kan kallas för kunskap, allt annat är information. Einstein Varmt välkommen.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Faktorer för lärande (2I1073)
Min första hemsida Hello world!. Byt bakgrundsfärg Hello world!
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Läroplansträff Välkomna!.
Göteborgs universitet
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Religionskunskap Religion och identitet. Vecka 5-8
Att skriva en debattartikel
Handlingsplan psykiatrin/ Webbsidan. Identifierat utvecklings- /förbättringsområde MålÅtgärderAnsvarig/intressera de Tidsplan/mätningar/ resultat (konkreta.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Att argumentera.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Kollegahandledning.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
En övning i att formulera sig matematiskt
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Socialpsykologi.
Språkutvecklande arbetssätt
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Presentationens avskrift:

Kolbs cirkel för erfarenhetsbaserat lärande (Börjeson, 2004) Denna bild har tittat på tidgare. Kolbs modell består av fyra lärprocesser. Vi kan lära oss på alla fyra sätten men har ofta ett favoritsätt. I en ideal lärsituation bör dock all fyra lärprocesserna finnas med. Gammal text: David A Kolb, nu professor i Organizational Behavior i Ohio, USA började fundera på om det är så att vi lär på olika sätt. Hans radikala hypotes stred mot då bekanta pedagogiska teorier. Hans fyrstegsmodell har påverkat lärar- och ledarutbildningar i Sverige och Norden. 1975 skapade han tillsamman med Roger Fry sin berömda figur med fyra lärsätt ”experiental learning cycle”. Han bygger här vidare på arbeten av Piaget, Dewey och Kurt Lewin. Kolbs tanke är att alla människor har inslag av dessa lärsätt, i olika kombinationer. Vi är sällan effektiva i alla sätten att lära eller behandla information, utan vi har en favoritstil, eller en kombination av stilar som passar oss. Han var en av de första som började formulera en lärstilteori. Han talar om bildens olika Texten längst ner

Lärande som en kontinuerlig process (Honey & Mumford, 2006) -en kontinuerlig process som kan jämföras med en fjäder. Varje varv i fjädern har fyra tydliga stadier De fyra stadierna bygger på Kolbs teori om lärande processen Tar eventuellt ej med denna

Hur vi tar in information Konkret upplevelse percept ion Kolbs modell är uppbyggd av två axlar, lodrätt symboliserar perceptionen = hur vi tar in information Abstrakt tänkande

Hur vi bearbetar information b e a r b e t n i n g Reflektion o observation Aktivt exprimenterande vågrätt symboliserar bearbetningen = vad vi gör med informationen

Kolbs modell Konkret upplevelse Varför Aktivt exprimenterande Reflektion & observation Kolb menar att vi beter oss olika både när vi tar in och bearbetar information. En del är mer impulsiva än andra, de kastar sin i upplevelsen på ett mer konkret och aktivt sätt, andra är mer iaktagande och reflekterande, tänker igenom och analyserar sker och ting när de tar in och bearbetar information. Från de här två dimensionerna beskriver Kolb fyra lärprofiler eller lärstilar. Abstrakt tänkande

Kolbs modell KU RO AE AT Om? Varför Vad? Hur? Varför? Dessa kan representeras av en fråga, som ska visa hur personen förhåller sig till det inlärda Och de olika lärprofilerna kan då beskrivas så här - nästa bild AT

Kolbs modell KU Prövaren Idégivaren RO AE Sammanställaren Förklararen Varför? Om? KU Prövaren Idégivaren Varför RO AE Sammanställaren Förklararen Varför? söker efter mening och klarhet Divergeraren (idégivaren) vill ha en personlig och känslomässig koppling till det som ska läras och vill veta varför han/hon ska lära sig just det här. 2. Vad? Förklararen vad är viktigt inom området, vill veta det som experterna vet Assimileraren (förklararen) vill ha teori och fakta, lyssnar på experter, tänker igenom idéer och ställer sig frågan: Vad är viktigt inom området? 3. Hur? Sammanställaren hur funkar det här? Konvergeraren (sammanställaren) är inriktad på analyser, logiskt tänkande och rationella sätt att lösa uppgifter. Konvergeraren tänker först och handlar sedan, bygger, experimenterar och skapar användbarhet. Han/hon frågar sig: Hur kan jag använda den här kunskapen? Konvergeraren vill ha struktur och föredrar en styrd inlärningsmetod. 4. Om? Prövaren vad händer om, de ser till möjligheterna Ackommoderaren (prövaren) är aktiv och handlingsinriktad. Han/hon vill arbeta praktiskt och aktivt med konkreta uppgifter och hittar ofta nya sätt att tillämpa nyförvärvade kunskaper. Ackommoderaren frågar sig: Vad händer om jag istället gör på det här viset? Ackommoderaren testar och styr själv sin upptäckarlusta och sitt lärande, lär sig genom experiment, genom trial and error. Hur? Vad? AT

Dags för eget test Ett förkortat Kolbtest Ni ska finna vilket som är er inlärningsmetod Följa instruktionen Rita din drake Ca 10 min, enskilt arbete

Lärstilstester Nationellt centrum för flexibelt lärande http://larstilar.cfl.se/ Finns flera korta lärstilstest att arbeta med individuellt och tips om mer för den som är intresserad.