Hur påverkas arbetsmiljön av ”lean”?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förändringsarbete Enligt Rendahl et al (1995) är en förståelse för förändringen en nödvändig förutsättning för att medarbetarna skall prioritera förändringen.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår arbetsplats.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn
Ett arbete med att etablera
En ny nivå inom Lean produktion Pär Lärkeryd vd Indexator AB
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Processorienterat förbättringsarbete
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Kvalitet i grundutbildningen1
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Välkomna till Scania Besökets upplägg:
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Detta är God Vård.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
ST inom FK Arbetsplatsfacket
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
Medarbetarundersökning 2012
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Det ständiga förbättringsarbete
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Omställningen av hälso- och sjukvården
Verktyget Utmärkelsen….
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Presentationens avskrift:

Hur påverkas arbetsmiljön av ”lean”? Jörgen Eklund Enheten för ergonomi, Kungliga Tekniska Högskolan och Helix, Linköpings universitet

Agenda Kort beskrivning av lean Forskningslitteraturen om lean och arbetsmiljö Vår egen forskning och våra resultat Slutsatser

Vad är lean? Lean myntades i slutet av 1980-talet av amerikanska forskare som en tolkning av japaninspirerade produktionssystem inom bilindustrin, speciellt Toyotas produktionssystem Tillämpningar i industrin, vården, kommuner, myndigheter, tjänsteverksamhet och jordbruk Det finns starka åsikter om lean, både positiva och negativa, och stora nationella skillnader i synen på lean

Vad är lean? Filosofi Principer Verktyg

Vad är lean? Det finns ingen generell definition av lean, utan varje organisation definierar lean själva Det är stor skillnad mellan olika organisationer, på vad som anses vara lean, och hur man arbetar med implementeringen av lean

Leankomponenter (Pettersen, 2008) Kaizen/Ständiga förbättringar Ställtidsreduktion Just in Time Kanban (Behovsstyrd produktion) Poka yoke (Felsäkring) Heijunka (Produktionsutjämning) Standardiserat arbetssätt Visuell styrning 5S (Ordning och reda) Andon (Visualisering av problem) Liten batchstorlek Tidsstudier Eliminering av slöseri Lagerreduktion Leverantörssamverkan Taktad produktion TPM/Förebyggande underhåll Jidoka/Autonomation Statistisk processtyrning (SPS) Teamorganisation Bemanningsreduktion 100% inspektion Layout justeringar Hoshin kanri (Måldelning) Förbättringsgrupper 5 varför (Grundorsaksanalys) Värdeflödesanalys/flödeskartläggning Utbildning Delaktighet Flexibel bemanning Ledtidsreduktion Process synkronisering Produktionsceller

Leankomponenter (Pettersen, 2008) Kaizen/Ständiga förbättringar Ställtidsreduktion Just in Time Kanban (Behovsstyrd produktion) Poka yoke (Felsäkring) Heijunka (Produktionsutjämning) Standardiserat arbetssätt Visuell styrning 5S (Ordning och reda) Andon (Visualisering av problem) Liten batchstorlek Tidsstudier Eliminering av slöseri Lagerreduktion Leverantörssamverkan Taktad produktion TPM/Förebyggande underhåll Jidoka/Autonomation Statistisk processtyrning (SPS) Teamorganisation Bemanningsreduktion 100% inspektion Layoutjusteringar Hoshin kanri (Måldelning) Förbättringsgrupper 5 varför (Grundorsaksanalys) Värdeflödesanalys/flödeskartläggning Utbildning Delaktighet Flexibel bemanning Ledtidsreduktion Process synkronisering Produktionsceller

Kärnan i lean Definiera kundvärdet, definiera värdeflödena, skapa dragande flöden från kunderna, och sträva efter excellens (Womack & Jones, 2006)

Vad säger forskningslitteraturen om leanimplementeringar? Oftast positiva effekter på effektivitet, logistik, produktivitet, kostnader och kvalitet Många förändringsprojekt lyckas inte uppnå målen (70%) Det är ett begränsat antal empiriska studier om arbetsmiljön och hälsotillståndet Flera internationella studier pekar på försämrade arbetsförhållanden och ohälsa, men det finns också studier som pekar på bättre arbetsförhållanden till följd av lean (Westgaard and Winkel, 2011; Hasle et al., 2012; Landsbergis et al., 1999; Brännmark et al., 2012)

Lean och arbetsförhållanden Landsbergis m fl (1999) pekar på ökad stress, trötthet och anspänning, hög arbetstakt, långa arbetsdagar, repetitivt arbete och få raster. Womack (2007) pekar på färre skador och bättre hälsotillstånd, speciellt då man kombinerade problemlösning, delaktighet, 5S, arbetsrotation, standardiserat arbete och coachning Tendenser finns att studier från Skandinavien är mer positiva än andra studier

Samlad forskning från KTH och Helix *+Jörgen Eklund, *+Karin Andersson, *+ Mikael Brännmark, +Lotta Dellve, *Mattias Elg, +Andrea Eriksson, +Bengt Halling, *Agneta Halvarsson, +Malin Håkansson, *Henrik Kock, *Jostein Langstrand, *+Pernilla Lindskog, *Bozena Poksinska, +Jonas Renström, *Lennart Svensson, +Annika Vänje, +Anna Williamsson (*Helix +KTH)

Syfte Syftet är att sammanfatta det nuvarande forskningsläget i de pågående studierna från KTH och Helix kring vilka konsekvenser leanimplementeringar får på arbetsmiljön

Metoder Det totala empiriska underlaget kommer från 115 organisationer, och utgörs av 5000 besvarade enkäter, ca 400 intervjuer och över 400 deltagare i olika återkopplingsseminarier 9 pågående projekt med 17 forskare Interaktiva forskningsprogram, fallstudier och longitudinella studier

Metoder Enkäter, intervjuer, fokusgruppsintervjuer, observationer, analys av mötesprotokoll, mätningar, registerstudier och nyckeltalsstudier

Lean i Produktionslyftet Stödja medelstora tillverkningsföretag att implementera lean Samverkan Teknikföretagen och Metall Finansierat delvis av Vinnova och KK-stiftelsen Inspirerat av Scania och svensk tradition En sammanhållen förändringsmetodik, 60 företag Utbildning Utveckling av coacher Följeforskning

Lean i Verksamhetslyftet Förändringsarbete i ett stort antal kommuner och landsting Självfinansierat av deltagande organisationer Omfattningen varierar Utbildning och konsultstöd Följeforskning i sju organisationer

Vanliga sätt att påbörja arbetet med lean 5S (5 steg för ordning och reda) Daglig styrning Visualisering Ständiga förbättringar Värdeflödesanalyser Utbildning via leanspel SMED/ställtidsförkortning

Resultat: En skandinavisk form av lean Den sociotekniska traditionen i de skandinaviska länderna tycks ha påverkat formerna att driva lean Åtskilliga organisationer betonar organisatoriska verktyg, delegerat ansvar och befogenhet, delaktighet och förbättringsgrupper

Resultat: Aktivt ägarskap Aktivt ägarskap från ägarna och högsta ledningen skapar tydlighet och minskar rollosäkerheten för de anställda

Resultat: Utvecklingsorientering Organisationer som arbetar utvecklingsorienterat får bättre engagemang och arbetstillfredställelse samt ökad aktivitet för arbetsmiljöförbättringar

Resultat: Partnerskap Ett aktivt partnerskap mellan fack och arbetsgivare påverkar synen på lean till att i högre grad fokusera delaktighet, lärande och arbetsförhållanden

Resultat: Delaktighet hos facket Det lokala fackets delaktighet har ofta varit begränsat eller passivt Det lokala facket har ofta varit mer kritiskt mot lean än den centrala fackliga organisationen Aktiva fackföreningar som argumenterat för en god arbetsmiljö i dialog med arbetsgivarna gav bättre förutsättningar för arbetsmiljöförbättringar

Resultat: Ständiga förbättringar Förbättringsaktiviteter, speciellt de som inkluderar arbetsmiljön, skapar oftast engagemang bland de anställda och bättre arbetsmiljö

Resultat: Målsättning med lean Endast i enstaka fall har förbättrad arbetsmiljö varit en målsättning med införandet av lean De vanligaste målen har varit ekonomiska besparingar, minskad resursanvändning och förbättrad kund- eller klientservice

Resultat: Innehållet i leanförändringen De anställda upplever ofta att arbetsinnehållet inte förändras så mycket med lean Desto högre position i organisationen, desto mer omfattande upplevdes förändringarna

Resultat: Process- eller resultatorientering Processorientering tycks engagera de anställda mer än ett ensidigt fokus på resultaten I processorientering är första prioritet att få arbetsprocesserna att flyta effektivt utan störningar Om förändringarna börjar med att dra ner resurserna skapas stress, frustration och en pressad arbetssituation

Resultat: Respekt för individen “Respekt för individen” blir ett tomt slagord om man inte i arbetsgruppen diskuterar och definierar hur man ser på vad respekt för individen står för

Resultat: Stabilitet hos högsta ledningen Socioteknik, BPR, TQM, Six sigma, Lean, Balanced scorcards Lean är skört vid byte av högsta ledning I flera fall när en ny högsta chef har bytt ledningsfilosofi har detta skapat frustration och bristande motivation bland de anställda som arbetat hårt för organisationens förändringsprocess

Resultat: Fysisk arbetsmiljö Socioteknik, BPR, TQM, Six sigma, Lean, Balanced scorcards Åtskilliga organisationer har erhållit bättre ordning och reda, men för övrigt har endast små förändringar skett med den fysiska arbetsmiljön

Resultat: Belastningsregonomi och säkerhet Socioteknik, BPR, TQM, Six sigma, Lean, Balanced scorcards I flera organisationer har det blivit mer repetitiva, kortcykliga och monotona arbetsmoment. Samtidigt har arbetsställningar förbättrats och mer tekniska hjälpmedel införts som eliminerar tunga arbetsmoment Säkerhet har prioriterats högt

Effektutvärdering av Produktionslyftet (SP, 2012)

Uppfattningarna om lean varierar De flesta industrianställda uppskattade en stor del av leanarbetet, framför allt arbetet med 5S och förbättringsgrupperna pga ökad ordning och bättre möjligheter till påverkan, lärande och utveckling genom förbättringsgrupperna Problemen var tidsbrist, toppstyrning, kommunikationsbrister, bristande engagemang, finansieringsproblem och otydliga mål

Upplevda effekter av lean Bättre struktur, säkerhet, ordning och reda Mer teamarbete Lättare få igenom beslut och åtgärder Mer problemlösning och ökat arbetsinnehåll I vissa fall bättre fysisk arbetsmiljö Ökad stress Mer tidspress Mer repetitivt och monotont arbete Mer standardisering Ökade krav

En arbetsmiljökonsekvens I organisationer som aktivt arbetar med lean ökar chefsnärvaron och tydligheten Chefers deltagande i möten ger socialt stöd, synlighet och visualisering av ledningsarbetet samt av verksamheten

Konklusioner Det är en stor variation mellan organisationer om hur lean tolkas och införs Många faktorer påverkar arbetsmiljön, både positivt och negativt Om lean får positiva eller negativa konsekvenser för arbetsmiljön beror på målet med lean, vilket innehåll lean ges samt hur lean implementeras och används

Konklusioner Om det enda målet med att införa lean är att få till snabba besparingar så skapar detta dålig arbetsmiljö Leanimplementering svårare i offentliga organisationer

Vad pekar våra resultat på? Ledarskapet, uthålligheten, kunskapen och inriktningen på leanarbetet är avgörande Ledarskapet behöver vara personal-, produktions- och utvecklingsorienterat Lean kan bli en positiv förändringsmotor, också för arbetsmiljön. Detta kräver bl a en långsiktig och helhjärtad satsning, inkluderande arbetsmiljön

Referenser Olsson, M. och Hellsmark, H. Effektutvärdering av Produktionslyftet, Vinnovarapport 2012:13, (2012). See: http://www.vinnova.se/upload/EPiStorePDF/vr_12_13.pdf Landsbergis, P.A., Cahill, J. and Schnall, P. "The impact of lean production and related new systems of work organization on worker health." Journal of occupational health psychology 4.2 (1999): 108. Pettersen, J. Universallösning eller modefluga? En kritisk granskning av Lean-konceptets innehåll och retorik. HELIX Working Papers ISSN:1654-8213. (2008). Laddas ner från: http://www.liu.se/helix/filer/helix-working-papers/1.58706/LeanproductionHemsida.pdf Liker, J. K. The Toyota way. Esensi, (2004). Womack, S.K., Armstrong,T.J. and Jeffrey K. Liker, J.K. (2009) "Lean job design and musculoskeletal disorder risk: A two plant comparison." Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries 19.4, 279-293 Hasle, P., Bojesen, A., Jensen, P. L. and Bramming, P. (2012) Lean and the working environment: A review of the literature. International Journal of Operations and Production Management, 32, 829-849. Westgaard, R. H. and Winkel, J. (2011) Occupational musculoskeletal and mental health: Significance of rationalization and opportunities to create sustainable production systems – A systematic review. Applied Ergonomics, 42, 261-296. Womack, J.P., and Jones, D.T. (1996). "Lean Thinking: Banish waste and create wealth in your organisation." Rawson Associates, New York. Brännmark, M., Eklund, J., Håkansson, M. och Vogel, K. (2012) Kunskapsöversikt. Belastningsergonomiska studier utifrån ett produktions- och systemperspektiv – interventioner, verksamhetseffekter och konsekvenser. Rapport 2012:1. Arbetsmiljöverket. ISSN 1650-3171. .

Degree of sociotechnology Municipality Health Care Org Private care org Municipality Municipality Municipality Municipality Authority State organisation Authority Degree of sociotechnology Manufacturing company Degree of Lean

Brukare med inflytande Krävande finansiärer Aktivt ägarskap Sätta ramar Följa utveckling Implementera resultat Professionell styrning Strategiska beslut i samspel med ägarna Kompetent ledning Organisera nätverk Engagera Motivera Föra dialog Engagerade deltagare Pröva idéer och genomföra förändringar Brukare med inflytande