§ 41 Räddningstjänstlagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
LSO på skadeplatsen.
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Kommunens förmåga att genomföra rtj-insats
Årsuppföljning LSO.
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Vad gör man vid skada/olycka?
Lag om skydd mot olyckor
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Vanliga fel vid riskbedömning
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Program Samling - KAFFE Inledning 10.00
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Landstingets miljöarbete
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Hygienrutiner i förskolan
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Pilotprojekt i Ludvika och Smedjebackens kommuner
Förberedelser för arbetet
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet & Svenska Bilsportförbundet
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Tillsynstillsynserfarenheter 2014 Helle Unosdotter och Börje Karlsson
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Krav inom Systematiskt Brandskyddsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Delegering Vem får delegera?
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Lex Sarah Gäller för: Äldreomsorgen Individ- och familjeomsorgen Funktionshinderomsorgen All verksamhet som omfattas av SoL, LSS samt socialförsäkringsbalken.
Praktiskt upplägg av tillsynen. Innan tillsynen Skall vi göra tillsyn på objektet? Uppfylls kriterierna för tillsyn enl tillsynsplanen? Kontakta objektet.
© Brandskyddsföreningens Service AB Grundkurs Välkommen Systematiskt Brandskyddsarbete.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
© Brandskyddsföreningen ”Skydda ditt hem-branden tar allt Ansvar för fastighetsägare - Cirka 120 personer dör varje år i bostadsbränder -
Tillsynsblocket, dag 2 Förberedelser, genomförande och uppföljning.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Kännetecknande för det goda arbetet
Kvalitetsarbete.
Fresenius Kabi AB Kraftvägen Kungsängen 4/15/2018
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Syftet med avvikelserapportering?
Tillämpningsområde och definitioner
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Intern styrning och kontroll
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Presentationens avskrift:

§ 41 Räddningstjänstlagen ”Ägare eller innehavare av byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olyckshändelse och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand”

Meddelande från SRV 2001:2 om Systematiskt Brandskyddsarbete För att uppfylla RL §41 bör ett systematiskt och kontinuerligt brandskyddsarbete bedrivas under byggnadens eller anläggningens hela livslängd.

Brandskyddsåtgärd Resultatet av de åtgärder som vidtas i syfte att eliminera eller reducera risken för brand eller begränsa skador till följd av brand I dag…………..…… kvantitet I morgon…………... kvalitet

bör bedriva SBA genom att: Ägare och innehavare bör bedriva SBA genom att: Samarbeta med varandra Fortlöpande bedöma och identifiera brandrisker Bedöma brandskyddsarbetet mot brandriskerna

Dokumentation av brandskyddet A. Det bör finnas dokumentation över ett skäligt brandskydd och hur detta skydd hålls funktionsdugligt. B. Enklare byggnader eller anläggningar med låg brandrisk behöver inte upprätta dokumentation.

Dokumentationen av brandskyddet Bör sammanställas av personer inom verksamheten. Bör finnas tillgänglig enskilt eller som enskild del i annan dokumentation. Ansvarig för dokumentationens uppdatering och uppföljning av brandskyddsarbetet bör ledas av en brandskydds-ansvarig (-chef).

Dokumentationen av brandskyddet bör innehålla en beskrivning av: Byggnader Verksamhet Organisation Övriga risker

Byggnader Brandskyddsinstallationer bör beskrivas! Syfte, funktion,styrning, kontroll och underhåll. Även analytisk dimensionering om sådan är framtagen. Kulturhistoriska värden bör beskrivas.

Där verksamheten innebär Stort personantal Personer som övernattar Personer med dålig lokalkännedom Stor brandrisk föreligger Stor risk för brandspridning föreligger Exempel : samlingslokaler, skolor, hotell, industrier och vård/omsorg

Organisation När verksamhetens brand- och utrymningsskydd bygger på en organisation där flera personer är engagerade. Exempel: Butiksgallerior, skolor, sjukhus, konsert- och idrottsanläggningar.

Övriga risker Omkringliggande risker, som ställer högre krav på det egna brandskyddet, bör beskrivas. Exempel: Verksamheter med brandfarliga- och explosiva varor Farligt gods transporter

Tillsyn och kontroll Tillsynen bör omfatta: En prövning av behovet av skriftlig dokumentation. Bedömning av ägare och innehavares kunskap om objektets risker och dess brandskydd. Bedömning av förutsättningarna för nödvändigt underhåll av brandskyddsåtgärderna. Grupparbete: Dela in objekten i det indelade objektssystemet enligt projektprogrammet.

Tillsyn på skäligt brandskydd i verksamheten Ansvarsfördelning Brandriskmedvetenhet Brandskyddsregler/rutiner Organisatoriska förutsättningar rädda, varna, släck, kontroller personaltäthet Revision av dokumentation Syfte Upprätthålla brandskyddsåtgärder utefter verksamhetens brandrisker och dess konsekvenser

Tillsyn på skäligt brandskydd i byggnaden Syfte Upprätta bygglovet Regelbundet underhåll Underhållsplan Rutinmässiga kontroller Kontrollsystem

Vad bör ingå i ett systematisk brandskyddsarbete ? Ansvarsfördelning Generell beskrivning av byggnaden Beskrivning av tekniska brandskyddsåtgärder Underhålls och kontrollplan Rapport av genomförda kontroller Generell beskrivning av verksamheten och dess risker Organisatoriska förutsättningar Utbildning Uppföljning

Skyldigheter för ägare/innehavare Räddningstjänstlagen 41 § Skydd mot olyckor 2 kap 2§ 2 kapitlet § 2 RL § 41 Från 41:a plats till 2:a plats

Lag om skydd mot olyckor SFS 2003: 778 2 kap Enskildas skyldigheter Skyldigheter för ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader och andra anläggningar 2 § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand

Redogörelsen skall lämnas in till kommunen Lag om skydd mot olyckor SFS 2003: 778 2 kap Enskildas skyldigheter Skyldigheter för ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader och andra anläggningar 3 § Ägare av byggnader eller andra anläggningar, där det med hänsyn till risken för brand eller konsekvenserna av brand bör ställas särskilda krav på en kontroll av brandskyddet, skall i skriftlig form lämna en redogörelse för brandskyddet. En nyttjanderättshavare skall ge ägaren de uppgifter som behövs för att denne skall kunna fullgöra sin skyldighet. Redogörelsen skall lämnas in till kommunen