Livslångt lärande vid universiteten Arbetsgruppens rekommendationer ur Öppna universitetets synvinkel 12.2.2007 Elinikäinen oppiminen yliopistoissa UVM.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Skolan i rörelse
1 EALTA Europeiska sammanslutningen för prov och bedömning i språk
Nordisk slutkundsmarknad
Relationsdatabasdesign
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland 1 Uppdatering av utbildningsstrategin för Egentliga Finland Carola Bryggman
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Frågor att diskutera  1. Avgifter och finansiering  2. Marknadsföring (se webben)  3. Regional samplanering (i grupper)  ÖPU-leden  Kandidatundervisning.
Landskrona kommun Peter Bengtsson Elnätschef EL-IT
GNS järnväg Håkan Sjöström
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
17 december Dolda kunskaper 17 december
Gymnasiesamverkan i Västerbottens län ff.
Stora additionstabellen
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Att få rätt saker att hända
Mattis Bergquist
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Europeiska socialfonden
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Det nationella digitala biblioteket
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Språkkunnig och sakkunnig svenskspråkiga studenters språkkunskaper Jenny Sylvin Gränser förr och nu
Lösningar på yrkeshögskolornas problem ordförande Sture Fjäder
Europeisk utbildning för livslångt lärande för sjuksköterskor inom neurovård (nEUroBlend) Bakgrund I Europa finns drygt 13,5 miljoner patienter med neurologiska.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Utvärdering ledning, organisation, samverkan, ekonomi mm
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Stora subtraktionstabellen
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Utvärderingen läget idag vad gäller det som behövde åtgärdas  Möten för samarbetsparter  Hålls vid rätt tidpunkt  75% helt eller delvis.
Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

Livslångt lärande vid universiteten Arbetsgruppens rekommendationer ur Öppna universitetets synvinkel Elinikäinen oppiminen yliopistoissa UVM rapport 2005:38 (fritt översatt av Tina Engblom)

Livslång lärande vid universiteten arbetsgruppens uppgift Kartlägga universitetens strategier för livslångt lärande o hur dessa genomförs i den examensinriktade utbildningen Kartlägga användandet av ÖPU i den examensinriktade utbildningen och i annan vuxenutbildning UVM tillsatte arbetsgruppen , rapport

Arbetsgruppens uppgifter i relation till ÖPU Kartlägga användandet av ÖPU i den examensinriktade utbildningen och i annan vuxenutbildning I samband med detta även granska ÖPU:s relation till fortbildning och ÖPU:s avgiftspolitik

Allmän rekommendation i anslutning till det livslånga lärandet Universiteten reviderar sina vuxenutbildningsstrategier till strategier för livslångt lärande Dessa har inbegärts i anslutning till V-E- planen för /dead-line

Rekommendation 3 ÖPU och utvecklandet av ÖPU- undervisningen skall vara en fast del av universitetets verksamhet ÖPU-undervisningens utvecklingslinjer skall integreras i universitetets helhetsstrategi Universitetets kvalitetssäkringsystem skall inbegripa ÖPU:s verksamhet

Rekommendation 4 ÖPU- verksamheten och dess utveckling skall ingå i universitetets regionala strategier Universiteten kommer överens med de lokala aktörerna om den verksamhetsmodell som lämpar sig bäst för landskapets, regionens eller språkområdets behov.

Rekommendation 5 Universiteten/s - system för godkännande av undervisningsprogram och lärare - ansvar (speciellt i anslutning till kurser i samarbete med andra) betonas. Fakulteten eller motsvarande skall ansvara för undervisningens motsvarighet och kvalitet - stadganden/regler om samarbetsmodeller och avtal skall tas in i berörda författningar (instruktioner, examensstadgor mm)

Rekommendation 6 Treårsplaner i ÖPU-utbudet Kopplat till antagningskriterier – för ÖPU- leden (helhetsplan) ÖPU-ledsmålen defineras i resultatförhandlingar per utbildningsområde

Rekommendation 7 ÖPU- utbudet utgår från universitetets profil Samarbete på nationell nivå uppmuntras Samarbetet koordineras av ”Avoin foorumi”/Öppet forum

Rekommendation 9 För att förbättra jämlikhet och tillgänglighet skall samarbetet med fria bildningen utvecklas ytterligare ”Avoin foorumi” och centralorganisationerna för fria bildningen intensifierar sitt samarbete

Rekommendation 10 ÖPU – utvecklar olika distansundervisningsformer Informationsteknologin används förutom i undervisningen även i marknadsföring, information och studiehandledning Genom utvecklandet av distansundervisningen förbättras den regionala tillgängligheten Samarbete med FVU ökar.

Rekommendation 11 o 12 Arbetsfördelningen mellan Univ och YH utvecklas så att Öppna utbudet kompletterar varandra Universiteten bör se till att ÖPU och fortbildningen klart skiljer sig från varandra (kunden skall veta vilket system, rapportering, avgiftssystem)

Rekommendation 13 o 14 Grunden för avgifter är självkostnadsberäkningskalkyler UVM:s beslut om avgifter granskas och uppgraderas till förordningsnivå

Rekommendation 15 ÖPU-leden utvecklas Tavoitteena on väylän kautta tapahtuvan opiskelijavalinnan laajentaminen sekä joustava käyttö alueellisten ja tilannekohtaisten koulutustarpeiden tyydyttämiseksi.

Rekommendation 16 o 17 Universiteten utvecklar flexibla system och stöd för studier i livets alla skeden och för studerande med olika bakgrund ÖPU-studerandes status skall utredas

Rekommendation 18 Työelämässä jo olevan väestön opiskelumahdollisuuksien lisäämiseksi tutkinnon suorittaminen ns. avoimen väylän kautta tehdään entistä joustavammaksi hyödyntämällä opetuksen järjestämisessä avoimen yliopiston toimintamuotoja ja organisaatiota. Samalla kehitetään malleja aiemmin opitun tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi. APEL Lisäksi yliopisto voi oman harkintansa mukaan tarjota avoimen yliopistonsa kautta alueellisiin tai koulutuspoliittisiin tarpeisiin perustuen kandidaatintutkintoon johtavia opintoja ensisijaisesti jo työelämässä mukana oleville aikuisille. (inom det egna unsvarsområdet)