EDIT Utvärdering Utvärdering av pilotterminen vt 01 Omarbetad enkätundersökning ht 01 Gruppintervjuer vt 02.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rökning och KOL i Reftele Fråga alltid om rökning!
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
EDIT E ducational D evelopment using I nformation T echnology.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Kvalitativ analys - Analysprocess
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Studierektor/universitetsadjunkt
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Andreas Cederbom Tillgänglighet i digitala lärplattformar Genomgång av dokumentationen.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
Mål och betygskriterier
Högskoleförberedelse
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Karina Sjögren. Samarbete med Medicinska biblioteket vid Umeå universitetsbibliotek genomför detta projekt i samarbete med Länsbiblioteket i Västerbotten:
Lars Niklasson Linköpings universitet
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Educational Development by Information technology EDIT.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Välkommen till ESF:s seminarium
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Affärsmodeller och metoder för energieffektivisering Rickard Waern, projektledare.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Skolutveckling via digitala medier
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Presentation med PowerPoint för PA1
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Moment 2 Mall för presentation av idé
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
pedagogisk dokumentation
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Läroplansträff Välkomna.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Succé för Gislehälsans café för äldre
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Tips för det praktiska ledarskapet
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Presentationens avskrift:

EDIT Utvärdering Utvärdering av pilotterminen vt 01 Omarbetad enkätundersökning ht 01 Gruppintervjuer vt 02

EDIT används under vårterminen 2002 på följande terminer Läkarutbildningen T4, T5, T6, T7 Sjuksköterskeutbildningen T4 (Lkp/Nkp), T5 Sociala omsorgsutbildningen T3 Sjukgymnastutbildningen T3 Samt som uppdragsutbildning inom preparandutbildningen för utl. läkare

Planering pågår för genomförande av EDIT: Läkarutbildningen samtliga teman på T4, T7 samt T10 Sjuksköterskeutbildningen fler teman påT4 i Norrköping, fler teman på T5 Sociala omsorgsutbildningen T2 Sjukgymnastutbildningen T3 Ev receptarieutbildningen samt T1/T2 sjuksköterskeutbildningen för distansutb.

Utvärdering av EDIT pilottermin vårterminen 2001 Projektledare: Björn Bergdahl Bitr. projektledare: Margareta Bachrach- Lindström Projekt-samordning: Anne-Christine Persson

Syftet med utvärderingen Beskriva processen att ta fram EDIT-scenarier Beskriva hur EDIT-fallen används av studenterna och handledarna Till viss del jämföra med pappersfall

Huvudfrågeställningar Hur används EDIT i basgruppsarbetet Positiva och negativa effekter av EDIT Ger EDIT fördjupade diskussioner Främjar/hämmar multimedia basgruppsarbetet Påverkar EDIT de övriga studierna Påverkar EDIT handledarfunktionen Vad betyder utrustningsnivån för EDIT

Utvärderingsmetoder Enkät till studenter Enkät till handledare Observationer av basgruppsarbetet Gruppintervjuer med student repr. Deltagande in kursmöten av olika slag EDIT-utvärderingsknapp Inloggningsdata

Hur använder studenterna EDIT i sitt basgruppsarbete? Fler Brain Storms Högläsning av texter Bilder/filmer och tabeller studeras noga och leder ofta till bra diskussioner Återkopplat till fallet efter egna studier Fokuserar gruppens uppmärksamhet

Positiva och negativa effekter av EDIT Mer verklighetstroget och mer genomarbetade fall Motiverande och stimulerande-roligare Fördjupade diskussioner Överlastat/för mycket information Styrande Tekniken tar tid från PBL

Multimediainslag Filminslagen uppskattades Bilder främst Röntgenbilder bra Även lab bilder fungerade som bra underlag för Brainstorm och frågor Stillbildsfilmer onödiga Viktigt med ”tolkningshjälp” Gärna mer inslag av denna typ

Påverkar EDIT studierna mellan basgruppsträffarna Inte mycket – man läser som tidigare utifrån frågeställningarna Få går in i EDIT mellan träffarna (en del saknar pappersfallet att skriva på etc.) Många har för dålig dator/inte alls dator hemma Under tenta-inläsningen gick fler in och repeterade via fallen

Påverkar EDIT handledarfunktionen Än viktigare med förberedda handledare Handledaren måste hjälpa studenterna att planera tiden Förutsätter en mer aktivt handledare Bra om kontakt finns mellan fallkonstruktör och handledare Roligt och stimulerande för handledarna

Utrustningsnivån Tekniken måste fungera varje gång! Datorbilden måste projiceras på vägg – det räcker inte med att bara visa på bildskärm Smartboard kul men inte nödvändigt Tekniken får inte dominera utan ska vara enkel att använda Utbildning och ”lektid”” viktigt Ljudnivå och syretillgång viktig Möbleringen av rummet viktig

Slutsatser Det går att göra det här - men det tar tid, kostar pengar och är inledningsvis mödosamt EDIT- scenarier och multimedia bidrar till att stimulera lärandet och upplevs positivt av studenterna EDIT kan leda till ännu bättre PBL EDIT har stimulerat till en förnyad pedagogisk diskussion i fakulteten EDIT ökar möjligheter till integration och samverkan inom fakulteten

.. på gott och ont…. …..möjligheter och risker