Högskola med eller utan forskningsanknytning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Gy2011 och förändrat tillträde till högskolan från folkhögskola 2013
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Det dubbla uppdraget Lars Geschwind.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Uppföljning och analys av regional hållbar utveckling i Umeåregionen
Varför inte bara Google?
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
VÄLKOMNA! Lars Haikola Rektor Blekinge Tekniska Högskola.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Anstånd och studieuppehåll
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
HeLP Förväntningar på ledarskap inom akademin
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
TFYY51 Informationssökning
Anstånd och studieuppehåll
Principer och kriterier för professurer
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Vägval för livslångt lärande
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Utvärderingssystem
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Högskola med eller utan forskningsanknytning IVA 111130 Lars Haikola

”Forskningsanknytningens historia” Start i Humboldt men ifrågasatt först med H77 o den bredare högskolan. Termen ”forskningsanknytning” syns första gången i direktiven till U68 Med den breda högskolan 77 följer frågan: hur ska de nya utbildningarna (lärar-, vård-, socionom-, journalist-, ingenjörsutbildning, etc) knytas till den gamla högskolans ideal om ett starkt samband forskning – utbildning?

Forskningsanknytning – olika betydelser Gradvis fördjupande - Mike Healeys fyrfältsschema etablerat IVA PM baskriterium: ”förankrad i vetenskaplig metodik och i uppdaterade forskningsresultat” Detta krav ej tillräckligt – Högskolelag o Högskoleförordning ställer högre krav

HL 1 kap 8 § Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem. … Inom det område utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att söka o värdera kunskap på vetenskaplig nivå, ….

Den heliga forskningsanknytningen Det finns inte belägg för att utbildning eller forskning blir bättre av att ske i samma miljö Hattie J & Marsh H W (1996) The Relationship Between Research and Teaching: a Meta-Analysis. Review of Educational Research 66(4) Se på Forskningsinstitut Liberal Education Colleges

Alltså Utbildning o forskning kan med framgång bedrivas separat Men – det är inte kostnadseffektivt Liberal Education är en elitutbildning (små undervisningsgrupper, hög undervisningsintensitet, mycket hög “studentpeng”)

Utbildning bör prioriteras tydligare Ja – men det har vi sagt i femtio år, utan större verkan Men – det finns svaga tecken på förstärkt status i utbildning, nationellt o internationellt Studentens roll som aktiv, rationell o upplyst agent som väljer utbildning efter kvalitet i utbildningen förstärks. Högskolans ekonomi beroende av studentens val o lärosätena satsar på sin utbildning

Alltså Satsning på utbildning – ja Satsning på särskild lärarkarriär – tveksamt

Kvalitetssystemet Högskoleverket bör tydliggöra vad forskningsanknytning ska betyda – ja Dock – detta bör anpassas till utbildningens karaktär, enl IVAs PM Obs att Högskoleverket ej mäter forskningsanknytning i nya systemet – bara resultat Men fortsatt relevant i examenstillståndsprövningar

Rationell ansvarsfördelning Resurserna räcker ej till humboldtiansk forskningsanknytning av alla utbildningar vid alla lärosäten IVAs PM start till fördelningsprinciper Torra – våta ämnen Grundnivå – Avancerad nivå Generella utbildningar – professionsutbildningar o fler kriteria kan utvecklas Lärosätena har olika profiler enl sådana principer

Dagens kungsfråga En rationell diversifiering av lärosätena är nödvändig Då är frågan om forskningsanknytning avgörande Men vems åtagande?

En stark forskningsanknytning Ett sammanhållet resurstilldelningssystem o sammanhållet utvärderingssystem skulle medföra en mycket starkare koppling utbildning - forskning