Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Swot - analys.
Advertisements

Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Presentation av resmål
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Reseproduktion och försäljning
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Föreläsning
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kap 10 Marknad för turism •
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Marknadsföring av turism
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Produktens olika delar
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Undersök och analysera
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Hur jobbar Sigtuna turistbyrå? Kap 10 Marknad för turism Hur jobbar Sigtuna turistbyrå? •http://www.youtube.com/watch?v=XmQsrka8xUs

Rådhus •HP: Sigtuna turistbyrå med Camilla Zedendahls besök på tisdag. Frågor som kan komma från eleverna som läser turism: •Hur tänker Sigtuna turistbyrå kring:  •Planering av nya aktiviteter för turister i Sigtuna kommun •Hur ser framtidsutsikterna ut för turism på vår hemort?   •Marknadsplan sid 173 1.Nulägesanalys: •Pest •Swot •Marknadsanalys av kunder och konkurrenter •Marknadsndersökning 2. Marknadsmål •Vart vill vi komma? •Marknad - affärsidé •Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym •Pris •Volym – marknadssegment (en del) •Lönsamhet 3.Handlingsplan De 5 P:na •Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. •Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke•Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden •Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor•Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden•Personal: Kunnande, kompetens och service•Marketing mix= kombination av ovanstående 4.Utvärdering= uppföljning Produktutveckling s 209: ••Göra produkten mer attraktiv ••Stanna kvar på marknaden ••Behålla sina marknadsandelar ••Behålla eller öka lönsamheten ••Behålla sin status som marknadsledare ••Använda kompetensen på personalen på rätt sätt ••Använda överkapacitet ••Locka turister att konsumera mer, Diversifiering

Gör en analys utifrån följande:  Läs igenom vad vad en marknadsföringsprocess är! Sid 171 i boken Turism: Världens största näring. Man tillfredsställer kundens önskemål och behov på ett sätt som är lönsamt för företagen. Marknadsplanens olika moment: 1. Nulägesanalys (var står vi nu?) 2. Marknadsmål (vart vill vi komma?) 3. Handlingsplan för beslut om marketing mix (hur når vi dit?) 4. Utvärdering (hur långt kom vi?) http://www.sigtunaturism.se/

1 Nulägesanalys Nulägesanalys = Var står vi nu? Analys av: Marknaden och omvärlden: främst kunder och konkurrenter (Pest) Det egna företaget: (Swot)Strenght, Weakness, Opportunity, Threat.

1. Nulägesanalys Hur kan resultat från nulägesanalyser användas inom turistföretag För företag inom turism kan det vara lämpligt att börja med en allmän marknadsanalys, en såkallad PEST- analys: Politik Ekonomi Social Teknik En analys av det egna företaget: Swot: styrka, svahet, möjligheter, hot.  

2. Marknadsmål = Var vill vi komma? Precisering av Marknad och målgrupp Produktinriktning Prispolitik Säljvolym och marknadsandel Kostnadsnivå och lönsamhet

3. Handlingsplan = Hur når vi dit? Hur olika konkurrensmedel kan samordnas i en för företaget lämplig ”marketing mix” Uttryckt i marknadsföringstermer omfattar handlingsplanen de fyra P:na: (Konkurrensmedlen) produkt, plats, påverkan och pris. Ett femte P används nämligen personal. Kombinationen av dessa konkurrensmedel kallas marketing mix. Hur företag väljer att kombinera dessa konkurrensmedel.

4. Utvärdering Hur långt kom vi? Uppföljning och kontroll.

Analys: Analys: Ni ska gruppvis analysera en uppgift . Förslag på uppdelning och arbetssätt?

Det ni ska känna till är: (sid 171) Marknadsföringsprocessen olika steg Marknadsplanens olika moment Syftet med en nulägesanalys Hur resultat från nulägesanalys kan användas inom turistföretag Exempel på marknadsmål för företag inom rese- och besöksnäringen Hur resultatet av marknadsföringsåtgärder kan utvärderas

Redovisning 1: Nulägesanalys: Pest och Swot (sid 173-177) 2: Marknadsmål: Marknadssegment (sid 178-180) 3: Handlingsplan: Marketingmix, 5 P:na (sid 180-194) 4: Utvärdering: Mätbart och metoder(194-195) Förslag: läs sidorna till din moment, diskutera ställ frågor, sammanställ och redovisa resultatet.

Förslag till planering kapitel 12 Camilla Zedendahl besök på tisdag. Frågor från eleverna som läser turism: Hur tänker Sigtuna turistbyrå kring: Produktutveckling s 209: •Göra produkten mer attraktiv •Stanna kvar på marknaden •Behålla sina marknadsandelar •Behålla eller öka lönsamheten •Behålla sin status som marknadsledare •Använda kompetensen på personalen på rätt sätt •Använda överkapacitet •Locka turister att konsumera mer •Diversifiering  

Repetition från kapitel 10 Marknadsföring av turism •Planering av nya aktiviteter för turister i Sigtuna kommun •Hur ser framtidsutsikterna ut för turism på vår hemort? •Marknadsplan •1. Nulägesanalys: •Pest •Swot •Marknadsanalys av kunder och konkurrenter •Marknadsndersökning •2. Marknadsmål •Vart vill vi komma? •Marknad - affärsidé •Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym •Pris •Volym – marknadssegment (en del) •Lönsamhet • • 3.Handlingsplan De 5 P:na •Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. •Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke •Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden •Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor •Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden •Personal: Kunnande, kompetens och service •Marketing mix= kombination av ovanstående 4. Utvärdering= uppföljning

Att utveckla turism Produktutveckling s 209: Göra produkten mer attraktiv Stanna kvar på marknaden Behålla sina marknadsandelar Behålla eller öka lönsamheten Behålla sin status som marknadsledare Använda kompetensen på personalen på rätt sätt Använda överkapaciet Locka turister att konsumera mer

Gör en liknande analys som fördjupning. www.idre.se säsong Storstadsturismen privatresenärer/affärs http://www.disneylandparis.co.uk/index.xhtml Diversifiering http://liseberg.se/sv/moduler/Kampanj-Animationer/AtmosFear/

Avslutning Frågor på sammanställningen ? Gå igenom Allmänna villkor Gå igenom produktutveckling i större/mindre kommuner Gör en sammanställning över vår kommun Hur ska du gå vidare? Vilket område vill du göra en produktutveckling för? ( De måste vara inom turism!)

Modell för produktutvecklingsarbete. S 215 1. Precisera målen för den nya produkten 2. Utforma den nya produkten med hänsyn till -kundernas efterfrågan -lagar och andra regler -personalbehov och kompetensbehov -ekonomiska och fysiska resurser 3 Ställ upp kalkyler för att utreda projektets lönsamhet 4 Genomför projektet 5. Följ upp och utvärdera

Förslag till produktutveckling Öppna ett hotell 12:1 Strategisk planering för en resebyrå Utvecklingsanalys av Sigtuna turism Produktutveckling av ett turistföretag Paketreselagen Allmänna villkor Inställda resor Planering av nya aktiviteter för turister i Sigtuna kommun Framtiden: barin-storming ta fram ideér i hembygden Sälens högfjällshotell

Ex:Framtiden upplägg: Hur ser framtidsutsikterna ut för turism på vår hemort? Spåna med hjälp av brain-storming fram idéer om den framtida turismen. A, Välj ut de fem bästa visionerna och försök konkretisera dessa idéer. Vilka åtgärder måste vidtas för att dessa idéer ska kunna bli verklighet B, Gör en aktivitetsplan inkl marknadsföringsaktiviteter.

Allmänna villkor för paketresor Slutbetalning tidigast 40 dgr Ändringar=rätt att säga upp resan och pengar tillbaks Prishöjning får ej ske senare är 20 dgr innan avresa Fel och brister i resan=rätt til prisavdrag eller skadestånd Reklamation ska ske så fort felet märkts

Produktutveckling Rekreationsturism Affärsturism Shopping Genomfartsturism Upplevelseturism