Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Betygssättning i praktiken
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
VAFÖR IDROTT OCH HÄLSA I SKOLAN !?
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Aktiviteter och upplevelser
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Pedagogiskt årshjul Idrott och hälsa år 4-9
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Marknadsföring av turism
Granloholms skola Läsåret 2014/2015
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Idrott och hälsa 1.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Motion och träning Idrott och hälsa 1.
Hälsa, motion och träning
Mia Jönsson Idrott och hälsa
Mia Jönsson Idrott och hälsa
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Betyg och bedömning IDH
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Psykologi Introduktion.
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Sociologi Introduktion.
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
LPP – rörelse Lekar och spel
Friluftsliv Lite inspiration...
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion Idrotts/Motions aktiviteter   Lagbollspel Racketspel Slagbollspel Lekar Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det beskriver eleven översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med enkla omdömen värdera resultatet. Eleven visar i utövandet av idrott, motion hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan i samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation. Dessutom kan eleven översiktligt diskutera motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter och samhället i övrigt. Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det kan eleven utförligt beskriva aktiviteternas betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Beskrivningen innehåller förklaringar med koppling till relevanta teorier. Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för regelbunden träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med nyanserade omdömen värdera resultatet. Eleven visar i utövandet av idrott, och motion hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation. Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, även av komplex karaktär, som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det kan eleven utförligt och nyanserat beskriva aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Beskrivningen innehåller förklaringar med koppling till relevanta teorier. Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och med säkerhet välja områden och metoder för regelbunden träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med nyanserade omdömen värdera resultatet i relation till träningsmetodernas teorier. Dessutom kan eleven anpassa sin träning till variationer i förutsättningarna.

Arbetsområde 2. Innehåll Exempel E C A Friluftsliv Utevistelse i olika miljöer i olika årstider Paddling Klättring Skidåkning Skridskoåkning Skogen Allemansrätten Orientering   Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Eleven kan översiktligt diskutera friluftsliv som socialt och kulturellt fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar framträder i friluftsliv. Eleven visar i utövandet av friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan i samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation. Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Eleven kan utförligt diskutera friluftsliv som socialt och kulturellt fenomen och utförligt beskriva hur olika livsstilar framträder i friluftsliv. Eleven visar i utövandet av friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation. Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera friluftsliv som socialt och kulturellt fenomen och utförligt och nyanserat beskriva hur olika livsstilar framträder i friluftsliv. När eleven samråder med handledare kan hon eller han med säkerhet bedöma den egna förmågan och situationens krav.

Arbetsområde 3. Innehåll Exempel E C A Dans och rörelse till musik Olika former av dans/rörelse till musik Spinning Uppvärmning Gympapass Dans Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det beskriver eleven översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Dessutom kan eleven översiktligt diskutera dans/ rörelse till musik som socialt och kulturellt fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter och samhället i övrigt.   Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det kan eleven utförligt beskriva aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Beskrivningen innehåller förklaringar med koppling till relevanta teorier. Dessutom kan eleven utförligt diskutera dans/ rörelse till musik som socialt och kulturellt fenomen och utförligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter och samhället i övrigt. Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, även av komplex karaktär, som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det kan eleven utförligt och nyanserat beskriva aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Beskrivningen innehåller förklaringar med koppling till relevanta teorier Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat diskutera dans/ rörelse till musik som socialt och kulturellt fenomen och utförligt och nyanserat beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter och samhället i övrigt.

Arbetsområde 4. Innehåll Exempel E C A Träningsmetoder och dess effekter Styrketräning Koordinationsträning Konditionsträning Reflektion Gym Core Redskapsbanor Löpning Stavgång Cirkelträning Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med enkla omdömen värde. Eleven kan översiktligt diskutera motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter och samhället i övrigt. Eleven kan översiktligt redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och översiktligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan. När eleven samråder med handledare kan hon eller han med viss säkerhet bedöma den egna förmågan och situationens krav.   Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för regelbunden träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med nyanserade omdömen värdera resultatet. Dessutom kan eleven utförligt diskutera motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och utförligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter och samhället i övrigt. Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och med säkerhet välja områden och metoder för regelbunden träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med nyanserade omdömen värdera resultatet i relation till träningsmetodernas teorier. Dessutom kan eleven anpassa sin träning till variationer i förutsättningarna. Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och utförligt och nyanserat beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt. När eleven samråder med handledare kan hon eller han med säkerhet bedöma den egna förmågan och situationens krav.

Säkerhet och nödsituationer Idrottsskade-kunskap Livräddning HLR Arbetsområde 5. Innehåll Exempel E C A Säkerhet och nödsituationer Idrottsskade-kunskap Livräddning HLR 1:a hjälpen Livräddning i vatten I samråd med handledare kan eleven med viss säkerhet bedöma den egna förmågan och situationens krav samt vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.   I samråd med handledare kan eleven med säkerhet bedöma den egna förmågan och situationens krav samt vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.

Arbetsområde 6. Innehåll Exempel E C A Folkhälsa Kost Droger Dopning Stresshantering Spänningsreglering Mental träning Ergonomi Arbets- och studiemiljöer Aktivitetens och livsstilens betydelse för hälsan Seminarium Föreläsning Inlämningsuppgift Grupparbete Prov Eleven kan översiktligt beskriva livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Eleven kan översiktligt redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och översiktligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.   Eleven kan utförligt beskriva livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Beskrivningen innehåller förklaringar med koppling till relevanta teorier. Eleven kan utförligt redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och utförligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan. Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Eleven kan med säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och utförligt och nyanserat diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.