Betyg och förmågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Framtidens fem viktigaste förmågor
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöte 12 september 2011
Klagshamns rektorsområde
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
The big 5 1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Nya utvecklingssamtal
Bedömning.
Mitt fritids – rutiner och kompisar
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
Argumenterande text.
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Världskrigens tid, en mörk tid.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Välkommen till svenska 1
Rädda klassrummet.
Att skriva en resonerande text
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Utredande text Labbrapport.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Betyg och förmågor

de 5 förmågarna Analysförmåga Kommunikativ förmåga Begreppsförståelse Procedurförmåga Kognitiv förmåga

Analysförmåga Beskriva och förklara samband mellan Jämförande analyser (likheter och skillnader, för- och nackdelar) Orsaker till - Konsekvenser av - Lösningar på Se utifrån och växla mellan olika perspektiv Beskriva mönster och kunna generalisera Dra slutsatser av t.ex. en jämförelse

Kommunikativ förmåga Resonera Diskutera Motivera Argumentera Framföra och bemöta åsikter Samtala, berätta, formulera och besvara frågor

Begreppsförståelse - Varje ämne har sitt specifika ämnesspråk Känna till begreppens innebörd Kan använda begreppen i olika och nya sammanhang Kan relatera begreppen till varandra inom ämnet och mellan olika ämnen

Procedurförmåga Förmågan att söka, värdera, sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Dokumentera en undersökning, ”labba”, planera ett träningsprogram, göra sammanfattningar... Hantera olika verktyg och köksredskap Veta hur man gräddar pannkakor, syr i en knapp, löser en ekvation, varierar rösten Vet hur man ska använda metoder, strategier, symboler, tabeller, formler och grafer för att...

Metakognitiv förmåga Bedöma egna förmågan. Föreslår förändringar, frågor... Utvärdera den egna arbetsprocessen och resultatet Skapa nya idéer och lösningar, problemlösare, entreprenör... Formulera och välja mellan olika handlingsalternativ, strategier, och metoder för att t.ex. förstå en text bättre... Pröva och ompröva. Överväga olika lösningar. Anpassa matlagning, skrivande till syfte, målgrupp, genre och till olika situationer

Vad ska man kunna om Halland? Vad heter Hallands fyra åar? Varför ligger Hallands städer vid havet och åmynningarna och gäller detta även andra landskap? (göra jfr för att se det generella, beskriva och förklara mönster)

Förmågorna i problemlösning KF: Resonera och samtala kring talet BF: Använda gemensamma matematiska begrepp AF: Föreslå lösingar MF: Pröva och ompröva olika lösningar PF: Räkna ut talet

Förmågorna i ett arbete om vulkaner PF: Söka och samla information samt avgöra källors avändbarhet och trovärdighet BF: Kan använda relevanta begrepp i samtal om vulkaner MF: Tolka och värdera informationen AF: Beskriva orsaker och konsekvenser kring vulkaner och vulkanutbrott KF: Presentera arbetet för varandra

BFL Kamratbedömning Text- och bedömningsanalys (Skillnader på kvalitéer) Mer gruppsamtal kring olika frågor som t.ex. problemlösning