ROMANTIKEN 1790-1830.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En blå bok Gunnel Arvidsson
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Bestar möt myternas djur
Hur kan jag vara viss om min tro?
Sagan om den hungriga vargen
Ett fel på kvinnor.
Ett Sverige i förändring
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Caspar David Friedrich, Vandraren över dimhavet (ca 1818)
Upplysningen vs Romantiken
Romantiken.
Hur och varför ska jag läsa Bibeln?
Romantiken 1800-talet.
REVOLUTIONERNAS ÅR 1848 OCH DAS KAPITAL
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Från starke Robinson till unge Werther
Ta Dig tid….
Romantiken – handlar inte om kärlek! Bara lite…
ORDKUNSKAP Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
& Realism Symbolism.
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
Romantiken.
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Vägen till en bra novell
Romantiken 1760 – 1840.
Sjätte Kvällen Det blinda hjärtat (1)
Jag kommer som jag är, har ingenting att dölja. Du har skapat mig
LITTERATURHISTORIA Sammanfattning 1.
Minnena kommer så ofta till mig nu är allt borta jag fattar det ej.
Gudstro och ondskan – kan de förenas ?
Ta ställning och handla!
Jag vill känna mig som en kvinna En modern saga. På en flygresa över atlanten kommer planet in i en riktig storm. Turbulensen är hemsk och det blir ännu.
Författare.
Romantiken ca 1800–1830 Realismen ca Naturalismen ca
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är bra för oss,
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Det sägs att ovan molnen
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Jag heter Sussi.
Välkomna till Musiken Sång Spela keyboard Eye of the tiger Ackord, bas
Översikt  Sista lektionen (10)  Vad lärde vi oss sist?  Profetens rättigheter över hans nation (ummah) 8 punkter.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Sång till Friheten Du är det finaste jag vet Du är det dyraste i världen Du är som stjärnorna Som vindarna Som vågorna Som fåglarna Som blommorna på marken.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Två killar är med om ett bankrån och vill nu lösa det på egen hand. Men inte bara det utan även ett mord som dom blir vittnen till. Efter ledtrådar kommer.
Att Skapa Serier.
Bakgrund och inledning
Romantiken 1800-talet.
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Litteraturens historia
Tillsammans för psykisk hälsa Dikter av Caroline Dyrshagen
Edith Södergran
Ta Dig tid… Ta Dig tid att älska… Det är den eviga ungdomens hemlighet
Litterära epoker Vad är en epok?
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Tre epoker Upplysning romantik och realism
Författare antiken Sapfo: dikter Sofokles: Kung Oidipus
Romantiken CA
Människan ska upplysas genom logik och förnuft
Romantiken
I sagans värld.
Romantiken Den dramatiska epoken.
Ta Dig tid….
Folksagan i 2000-talets Sverige
Henrica Danielsson, Forsheda skola 7-9, Forsheda –
Presentationens avskrift:

ROMANTIKEN 1790-1830

BAKGRUND Franska revolutionens terrorvälde Upplysningens förnuft och kunskapshunger Industrialiseringen med dess ”själlösa fabriker” Den spirande nationalismen

Reaktionen blir Att sätta känslan först - ”Vad jag vet kan vem som helst veta, men mitt hjärta är jag ensam om” (Goethe) Eskapism: om världen är grym måste man fly till andra världar, verkliga eller påhittade

Romantiken visar sig som en dyrkan av: naturen berg, skog, forsande vatten, stormvindar osv individen - jaget och själen viktigt det främmande och exotiska kärleken (som ofta förblir obesvarad) Det förgångna och ”folkets visdom” jakt på folksagor och -visor på landsbygden. Resulterade t ex i Bröderna Grimms sagor

Viktiga ingredienser under romantiken var även: Natten natten löser uppverkligheten och ger fantasin fritt spelrum också själen har en nattsida: ondska oberäknelighet, vansinne  intresse för brottslingars psyke Skräcken läsarna vill beröras och skrämmas  ”skräckisen” föds: monster, varulvar, incest, mord, likskändning, personlighetsklyvning, vansinne!

ROMANTIKENS FÖRFATTARE

Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) Mångsysslare ”Den unge Werthers lidanden” 1774  självmordsvåg ”Faust” kunskapstörstig man säljer sin själ till djävulen

Ur ”Den unge Werthers lidanden” ”Förgäves sträcker jag på morgonen ut armarna efter henne, när jag vaknar upp ur tunga drömmar; förgäves söker jag henne om natten i min bädd, när en lycklig, oskyldig dröm gäckat mig; jag satt bredvid henne på ängen, höll hennes armar i min och betäckte den med tusen kyssar. Ack, när jag ännu halvsovande famlar efter henne och därvid vaknar - en ström av tårar bryter fram ur mitt beklämda hjärta, och jag gråter mig tröstlös in i en dunkel framtid”

Erik Johan Stagnelius - en svensk romantiker (1793-1823) Levde ett liv i elände: ful, fattig, sjuk och alkoholiserad; utan kärlek och vänner De flesta dikterna hittades nedstoppade i en säck efter Stagnelius död ”Åt vilan allt sig viger. All världen kring mig tiger, allt högre natten stiger, det mörknar ständigt mer. Kring polen norrsken sväva, ur sjön sig töcken häva - hur gruvligt skall jag bäva om du mig överger!”

Mary Shelley 1797-1821 Skrev ”Frankensteins monster” som 21-åring år 1818 Oro över vetenskapens framsteg

Edgar Allan Poe (1809-1849) Skräcknovellernas mästare Miljön dystra borgar, fängelsehålor, spökskepp osv Ångesten ofta huvudtemat - dödsångest som i ”Avgrunden och pendeln” eller det dåliga samvetet som i ”Den svarta katten”