Naturvetenskap och teknik i förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
En förskola att förundras i!
Upptäck Naturvetenskap i förskolan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Möta utmaningar………………
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Förskolan Lokala arbetsplan.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Reggio Emilia.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett temainriktat arbetssätt
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Peterslunds förskola med ny utemiljö
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Datorn som skrivredskap på förskolan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Naturkunskap i förskoleklass
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Verksamhetsbeskrivning
Drakarna går på utflykt!
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Naturvetenskap och teknik i förskolan MALMÖ högskola

Respekt för allt levande och omsorg om närmiljön Mål från Läroplanen Respekt för allt levande och omsorg om närmiljön Utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sitt välbefinnande Malmö högskola

Utvecklar intresse och förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen Malmö Högskola

Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap Utveckla sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar Utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap MALMÖ HÖGSKOLA

Förskollärare ska ansvara för att: Barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik Utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för naturvetenskap och teknik Malmö högskola

VaNten som exempel Malmö Högskola

GrÅsuggan som exempel Hur ser du vad som är fram och bak? Hur känns det om du låter den krypa på din hand? Hur ser den ut på magen? Hur ser den ut på ryggen? Kan någon räkna benen? Ser din gråsugga likadan ut som grannens? Om inte, vad skiljer dem åt? Kan du upptäcka ögon och mun? Vad gör gråsuggan om den hamnar på rygg? Vad händer om den stöter på ett hinder? o.s.v.... Malmö Högskola

Utbildningens betydelse Om barnen från tidig ålder omges av pedagoger som inspirerar i bygghörnan och utgår från att både flickor och pojkar tycker om att bygga och konstruera blir även flickorna byggare Utbildningens betydelse Malmö Högskola m

Material De ska kunna bygga stort och litet och det behövs gott om material. Materialet ska räcka till alla men det ska inte finnas så mycket att de bygger ensamma. Materialet måste vara inspirerande. Fräscht och välsorterat. Mycket förhandlingar som innebär träning i demokrati Malmö Högskola

Miljön Inne och utemiljön likvärdig Det är viktigt med en inspirerande miljö. Som en spännande bilderbok. Många sinnen bör stimuleras Barnen behöver rika upplevelser Malmö Högskola