Naturvetenskap och teknik i förskolan MALMÖ högskola
Respekt för allt levande och omsorg om närmiljön Mål från Läroplanen Respekt för allt levande och omsorg om närmiljön Utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sitt välbefinnande Malmö högskola
Utvecklar intresse och förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen Malmö Högskola
Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap Utveckla sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar Utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap MALMÖ HÖGSKOLA
Förskollärare ska ansvara för att: Barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik Utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för naturvetenskap och teknik Malmö högskola
VaNten som exempel Malmö Högskola
GrÅsuggan som exempel Hur ser du vad som är fram och bak? Hur känns det om du låter den krypa på din hand? Hur ser den ut på magen? Hur ser den ut på ryggen? Kan någon räkna benen? Ser din gråsugga likadan ut som grannens? Om inte, vad skiljer dem åt? Kan du upptäcka ögon och mun? Vad gör gråsuggan om den hamnar på rygg? Vad händer om den stöter på ett hinder? o.s.v.... Malmö Högskola
Utbildningens betydelse Om barnen från tidig ålder omges av pedagoger som inspirerar i bygghörnan och utgår från att både flickor och pojkar tycker om att bygga och konstruera blir även flickorna byggare Utbildningens betydelse Malmö Högskola m
Material De ska kunna bygga stort och litet och det behövs gott om material. Materialet ska räcka till alla men det ska inte finnas så mycket att de bygger ensamma. Materialet måste vara inspirerande. Fräscht och välsorterat. Mycket förhandlingar som innebär träning i demokrati Malmö Högskola
Miljön Inne och utemiljön likvärdig Det är viktigt med en inspirerande miljö. Som en spännande bilderbok. Många sinnen bör stimuleras Barnen behöver rika upplevelser Malmö Högskola