Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Källkritik.
Politikens grundfrågor
RINKEBYSKOLAN
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Mitt jobb & Min karriär.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Les meilleures photos de
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Vi ställde frågan: Vad betyder den ”Den Aktiva patienten” för dig?
Mål och betygskriterier
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Intervju inför ViV-projektet.
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Environmental and Safety Management Cooperation in Oil Spill Response
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Kursinformation del 2 25/8. Block 1 Block 2 Modul 4 Modul 5 Modul 6-8Jensen & McBay – What we leave behind Atwood – Oryx & Crake Ponting – A new green.
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
Demokrati och hur Sverige styrs
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Workshop inför Projektet
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Centrum för Genusvetenskap
Vem är du?.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Kristina Yondt
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Litteratur i tiden! tal – påbörjas i England 1700-tal – påbörjas i England 1800-tal – sprids i västvärlden 1800-tal – sprids i västvärlden Sociala,
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
Kapitel 5 Vad en hälsopedagog bör kunna
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Presentationens avskrift:

Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9

Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium: Experimentet  Seminarium: Välfärd utan tillväxt  Seminarium: Civilt engagemang  Muntlig slutexamination  Block 4  Seminarium: Klimat  Seminarium: Gränser  Seminarium: Ramverk för hållbar utveckling, Case Uppsala  Seminarium: Presentation av berättelse  Muntlig slutexamination  Block 5  Innovationsworkshop  Pyramidworkshop  Workshop: Introduktion till projekt  Workshop: Feedback  Workshop: Indikatorer, system och leverage points  Workshop: Retorik  Projektmässa

Examination, Inlämningar  Block 3  Skrivuppgift  Berättelseanalys  Förseminarieuppgifter  Block 4  Skrivuppgift  Berättelseanalys  Förseminarieuppgifter  Block 5  Projektplan  Statusrapport  Projkektrapport  Uppgifter inför workshops

Block 1: Introduktion till hållbar utveckling Block 2: Historiska perspektiv på miljö, utveckling och globalisering Block 3: Välfärd, utveckling och globalisering Block 4: Klimat, energi, ekosystem och resurs- användning i det moderna sämhället Block 5: Kommunikation och projektledning för hållbar utveckling Intro till Hållbar utveckling De stora om- vandlingarna Narrativ, ekokritik och kreativitet Kolonialism, Globalisering och makt Välfärd, utveckling och globalisering Klimat, energi och ekologiska gränser Strategier för hållbar utveckling Projekt för hållbar utveckling Aug Sep Okt Nov Dec Exoduktion Resurser, demokrati och det civila samhället Moduler, Hållbar utveckling A, 2011

Litteratur  Kursböcker Modul 4  Jackson (2010) Välfärd utan tillväxt. Stockholm: Ordfront s  Jensen & Mcbay (2009) What we leave behind. New York: Seven stories press. s  Stiglitz (2006) Making globalization work. London:Penguin books. 292 s  Kursböcker Modul 5  Jackson (2010) Välfärd utan tillväxt. Stockholm: Ordfront s  Jensen & Mcbay (2009) What we leave behind. New York: Seven stories press. s  Leggewie & Welzer (2009) Slutet på välden så som vi känner den. Göteborg:Daidalos. s  Kursböcker Modul 6-8  Jackson (2010) Välfärd utan tillväxt. Stockholm: Ordfront s  Leggewie & Welzer (2009) Slutet på välden så som vi känner den. Göteborg:Daidalos. s  Jensen & Mcbay (2009) What we leave behind. New York: Seven stories press. s

Block 1 Block 2 Modul 4 Modul 5 Modul 6-8Jensen & McBay – What we leave behind Atwood – Oryx & Crake Ponting – A new green history of the world Jackson – Välfärd utan tillväxt Stiglitz – Fungerande globalisering Leggewie & Welzer – Slutet på världen så som vi känner den Meadows – Thinking in systems

Intervju Introducera dig själv, föreläsaren och intervjusituationen Öppna upp för berättande ”Berätta vad som hände…”, ”Vad är din erfarenhet…?”, ”Vad gör du….?”, ”Vad är….” Uppmuntra till fördjupade diskussioner ”Berätta mer om…”, ”Vad hände sedan…?”, ”Hur ofta hände det?” Klargör frågor ”Vad det före eller efter…?”, ”Jag förstår inte…” Kritiska frågor När du tycker att något är fel eller vill konfrontera Indirekta frågor Fråga om föreläsarens syn på någon annans åsikt/erfarenhet/syn. ”Tror du andra tycker det är viktigt att…”

Intervju Bekräftande och spegling av föreläsarens svar ”Menar du att…”, ”Fårstår jag dig korrekt när…” ”Jag förstår det som att…” Att vara tyst. Underskatta inte vikten av att vara tyst i intervjusituationer. Detta ger föreläsaren tid att tänka efter och ge ett friare svar än om hon/han bombarderas med frågor.

30/20  Föreläsaren föreläser traditionellt i ca 30 min. Därefter skapar ni en diskussion med föreläsaren. Ni gör detta på valfritt sätt, t ex genom att under föreläsningen skriva ner frågor att ta upp med föreläsaren, genom att skicka runt en frågelåda till klassen eller genom att förbereda några frågor i förväg.  Aktivera gärna resen av klassen  Proceduren upprepas två gånger per föreläsning

Sociala grejer!  Idrott  Pubkvällar  Fikakvällar  Berättelsekväll och fikaknytis i Cemusbiblan den 4/10?