Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där farliga ämnen ingår S eveso III - direktivet Miljöjurist Dr Margaretha Svenning
Kopplingen till CLP, utökad skyldighet för verksamheter att informera allmänheten och för medlemsländerna att informera EU. Vi undersöker möjligheten att implementera den utökade informationsplikten via 6 kap 4 § miljöbalken samt, tänkbart, genom förändringar i plan- och bygglagen. Länsstyrelserna och 2:4 verksamheterna: Ska samtliga Sevesoverksamheter automatiskt inordnas under 2:4 d v s utan samråd och beslut från länsstyrelserna. Kräver ett korrekt genomförande av direktivet en sådan förändring? Betänkande och eventuella tilläggsdirektiv.
Tillämpningsområdet för direktivet och klassificeringen av kemikalier har anpassats till CLP förordningen 1272/ farliga ämnen - farokategorier Uppgifter ska hållas tillgängliga för allmänheten
Berörd allmänhet ska ges möjlighet att komma med synpunkter tidigt Gäller alla nya projekt oavsett kravnivå Allmänheten ska ges tillgång till kontinuerligt uppdaterad information
Tidsgränser för säkerhetsrapporter (för befintliga verksamheter 1 juni 2016 / för övriga, två år efter direktivets tillämpning på den berörda verksamheten) Externa planer för räddningsinsatser inom två år från att att verksamheten informerat tillsynsmyndigheten Inga begränsningar i tillsynsmyndighetens krav på säkerhetsrapportens omfattning Inga sekretessbegränsningar vid redogörelser för driftsrelaterade incidenter Tillsynen ska kopplas till innehållet i säkerhetsrapportens beskrivning av verksamheten Tillsynsplan på nationell, regional eller lokal nivå Årlig tillsyn med fyra månaders återkoppling